تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

معاون وزیر امور خارجه صحنه‌گردان نمایش #سلفی_حقارت/ برخورد ظریف چه خواهد بود؟

  • کد خبر : 196961
  • 15 مرداد 1396 - 18:28
معاون وزیر امور خارجه صحنه‌گردان نمایش #سلفی_حقارت/ برخورد ظریف چه خواهد بود؟

وزارت خارجه ایران نیز به سهم خود با توجه به رفتار حسن قشقاوی، معاون پارلمانی ظریف، در ثبت سلفی حقارت در مجلس سهم دارد،‌ با این اوصاف سئوالاتی در این حوزه مطرح می‌شود که پاسخ آن شنیدنی است.

 

«کمال مهر» – در ماجرای «سلفی حقارت» که پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، اغلب به نمایندگان مجلسی که اینچنین برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی»‌، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گوشی‌های همراه خود را  آماده کردند و ژست‌های تحقیرآمیز گرفتند، انتقاد می‌شود. اما یک سوی ماجرا نیز به وزارت‌خارجه و معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران باز می‌گردد که با وجود اینکه محوطه میان نمایندگان و دیگر مهمانان تحلیف جدا شده بود، اقدام به هدایت موگرینی برای گرفتن عکس سلفی با نمایندگان کرد و حتی خود او بود که به عنوان عکاس، تصویر حقارت در مجلس شورای اسلامی را ثبت کرد.

قشقاوی همچنین روزگاری سفیر ایران در قزاقستان و سوئد بوده‌ است.

با این اوصاف چند سئوال مهم درباره دیپلماسی و منزلت مجلس و نمایندگان ملت ایران در بهارستان به‌وجود می‌آید که به نظر می‌رسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان بایستی به آن پاسخ دهد.

۱- حسن قشقاوی به عنوان معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران در انتهای مراسم تحلیف چه وظیفه‌ای را بر دوش دارد که سبب ایجاد چنین تصویر تحقیرآمیزی در مجلس می‌شود؟

۲- آیا در دیگر پارلمان‌های دنیا نیز رسم است که یک دیپلمات به عنوان عکاس عمل کرده و مهمان خارجی را به مانند جشنواره‌های فیلم به سمت تماشاگران ببرد تا با آنان عکس سلفی بگیرند. آیا این موضوع در شان و منزلت دیپلمات و پارلمان ایران است؟

۳- آقای قشقاوی به عنوان یک دیپلمات کارکشته که سابقه وی ذکر شد چه آموزش‌هایی درباره آداب دیپلماتیک و پروتکل‌های مربوطه دیده‌اند و آیا در این آموزش‌ها چنین حرکاتی مقبول است؟

۴- نحوه صحیح دیپلماسی پارلمانی چیست. موگرینی به عنوان مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا چگونه و تحت چه پروتکل‌هایی می‌تواند با نمایندگان مجلس ایران ملاقات کند؟

۵- آیا در دیپلماسی چیزی به عنوان «دیپلماسی سلفی» داریم که اینگونه آقای معاون پارلمانی وزارت خارجه ایران اقدام به هدایت یک مهمان خارجی برای گرفتن سلفی با نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی می کند؟

۶- وظیفه اصلی آقای قشقاوی پس از برگزاری مراسم تحلیف به واقع چه بوده است و آیا گرفتن سلفی در برنامه‌های وزارت خارجه ایران بوده و سفیر سابق ایران در سوئد به وظیفه خود عمل کرده است؟

۷- این گونه دیدارهای غیرمعمول چه تاثیری در سطح روابط مجلس ایران و پارلمان اتحادیه اروپا و به طور کل بر وجهه دیپلماتیک کشورمان خواهد گذاشت؟

۸- موضع آقای ظریف و وزارتخارجه ایران در این زمینه چیست؟ آیا وزیر خارجه کشورمان این مسئله را مثبت ارزیابی کرده و از آن دفاع می‌کنند و یا اینکه نسبت به آن انتقاد دارند؟ چرا وزارت خارجه در این خصوص تاکنون سکوت اختیار کرده است؟

۹- وزارت خارجه چه برخوردی با این نوع اقدامات تحقیرآمیز می‌کند؟

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=196961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x