تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

مصوبه ای که دست را رو کرد

  • کد خبر : 49264
  • 10 مرداد 1393 - 12:39
مصوبه ای که دست  را رو کرد

نظام لیبرال دموکراسی غرب کانون حملات و اقدامات تخریبی خود در جنگ نرم علیه ایران اسلامی- به عنوان کانون جبهه مقاومت در منطقه و جهان – را خانواده و در راس آن جامعه زنان قرار داده است.

-به گزارش کمال مهر تئوریسین ها و اطاق فکر دشمنان انقلاب اسلامی در اقدام اخیر شهرداری تهران برای تکریم زن و خانواده در سطح شهر و ادارات تابعه نشان دادند که به مانند گذشته در محاسبات و تحلیل های خود برای مقابله با این نظام مقدس و ارزش های اصیل آن، کانون قدرت ایران اسلامی، نهاد خانواده و ارزش های حاکم بر آن است و طرح موضوعات فرعی چون دفاع از حقوق بشر یا دفاع از حقوق زنان در ایران و … نوعی عملیات روانی و جنگ نرم علیه نظام بوده و هیچ هدف خیرخواهانه ای ندارند .

در گفتمان انقلاب اسلامی زن از یک سو با پذیرش مسئولیت های متعدد در کانون خانواده اعم از مادر، همسر و مدیرمنزل، نقش اساسی در تعلیم، تربیت وپرورش انسانهای مومن و با تقوی برای نسل¬های آینده را ایفا می کند و از سوی دیگر در فضای اجتماعی- سیاسی نیز به تاسی از مجاهدت های حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و زینب کبری(سلام الله علیها)و با حفظ کرامت ، عزت و ظرافت فطری خود به عنوان یک فعال اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی به دنبال رشد علمی، اخلاقی ، سیاسی ، شغلی است تا به مانند صدر اسلام و دوران انقلاب ودفاع مقدس، ضمن دفاع از اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله) ،کارآمدی گفتمان اسلامی در خصوص زنان و تقابل شدید آن با گفتمان غرب را به اثبات رساند.

زنان کانون حملات غرب علیه انقلاب اسلامی
نظام غوغا سالار غرب می داند در گفتمان اسلام ناب محمد(صلی الله علیه وآله)، زنان و مردان به لحاظ آفرینش، دارای تفاوت ها و ویژگی‌های خاصی هستند، اما از نظر برخورداری از حقوق بشری و انسانی و تکامل معنوی، هیچ تفاوتی با هم ندارند و زن بودن یک امتیاز و افتخار است و به برکت همین نگاه است که آمار زنان تحصیل کرده ،شاغل،مجاهد ، روشنفکر، نویسنده و فعال اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی در جامعه ایران روز به روز در حال افزایش است.

اعتقاد به این باور در خصوص نقش و جایگاه زنان در اسلام و انقلاب اسلامی ایران در یکایک مسئولان و متفکران متعهد و دلسوز نظام موج می زند و منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر “تقویت نهاد خانواده» و «تکریم و احترام زنان در خانه و جامعه ” نیز تصدیقی براین مدعا می باشد.

رسانه های غربی با حمایت جریان انحرافی داخلی و تریبون ها و رسانه های آنها، ضمن پیگیری پروژه مرعوب سازی و ترس و واهمه مسئولان از ورود به این حوزه ها که با پیاده سازی تاکتیک ارتباطی- رسانه ای، مارپیچ سکوت به اجرا درآمد، از سوی دیگر اهدافی چون دامن زدن به اختلافات بین جریان ها و گروه های داخلی، عملیات روانی علیه جامعه زنان ایران و بازیابی و همراه سازی عناصر هواپرست و گمراه و معاند سیاسی داخلی را طراحی و دنبال می نمایند.

مصوبه وزارت کشور یا شهرداری تهران؟!
مدیریت شهری تهران که به تازگی با اعمال تغییرات مدیریتی در سطح معاونان شهردار یک شخصیت روحانی را بر مسند معاونت فرهنگی و اجتماعی قرارداده است به دنبال تجربه فضای جدیدی در عرصه سیاسی- اجتماعی کشور است، و این تجربه نو با رسانه ای شدن یک مصوبه و دفاع گروه ها و شخصیت های مختلف نظام از شهردار تهران، به طور جدی تر کلید خورد.

هجمه مخالفان داخلی و خارجی طرح عفاف و حجاب که در پوشش موضوع نخ نما شده ای به نام”تفکیک جنسیتی” تلاش داشتند عملکرد شهردار تهران و جریان وابسته به وی در شورای شهر تهران را به چالش کشیده و شبکه اجتماعی و صدا مخالفی را در داخل علیه فعالیت های فرهنگی – اجتماعی مروجان عفاف و حجاب سازماندهی نمایند با موضع گیری به موقع جریان های سیاسی- اجتماعی خنثی و به فرصتی برای ورود تمام مسئولان و سازمان ها به این عرصه تبدیل شده است.

همه چیز از یک مصوبه آغاز شد، مصوبه ای که بر اساس آن هیچ مدیر آقایی نمی تواند منشی زن داشته باشد و بالعکس ، یعنی هیچ مدیر خانمی نمی تواند منشی آقا داشته باشد. اما این مصوبه با وجود داشتن ساعت ها کار کارشناسی به دلیل انتشار جهت دارخبر آن از سوی یکی از خبرگزاری ها بار دیگر مورد سوء استفاده یک جریان برای تسویه حساب سیاسی قرار گرفت تا چهره شهردار وابسته به جریان رقیب مخدوش شود حال آنکه سه سال قبل وزارت کشور این قانون را تصویب کرده بود.

بر اساس طرح مذکور بانوان شاغل در امور منشی ، تایپیست و مسول دفتر مجبور بودند ساعات کاری بیشتری را بر خلاف میلشان در سر کار حضور داشته باشند و از بودن در کنار خانواده محروم می شدند، با اجرای این طرح می توانند همچون سایر بانوان کارمند با پایان یافتن ساعت اداری ، از مجموعه خارج واز حق طبیعی در کنار خانواده بودن برخوردار شوند .

حجت الاسلام امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تفسیر تفکیک جنسیتی از اجرای مصوبه مذکور را اقدامی ظالمانه و در راستای اهداف دشمنان برشمرد و می افزاید: به خاطراشتغال نباید به نقش مادری زن ضربه بخورد و از سوی دیگر بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و معتقدیم که عدالت راجع به بانوان رعایت نشده است و شهرداری خواسته این موضوع را رعایت کند .

دکترقالیباف شهردار تهران نیز در نماز جمعه تهران در واکنش به جنجال آفرینی رسانه های خارجی درباره این مصوبه گفت: “از نظر ما اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند، سه یا چهار نفر آنها آقا و سه- چهار نفر دیگر خانم باشند و همه در یک رابطه مثلا بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری فعالیت کنند.”

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم یک خانم در طول وقت اداری و طی روزها و ماه‌ها ، ساعت تماس و معاشرتش با نامحرمان بیشتر از محرم، شوهر و فرزند او باشد، گفت: «با گذشت زمان این موضوع کانون خانواده را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. غیرت ما کجا رفته است؟”

آیا اقدام شهرداری تهران قانونی است؟
مهم تر ازاجرای طرح عفاف و حجاب در شهرداری تهران ، بررسی این موضوع است که آیااین اقدام شهرداری تهران قانونی هست یا خیر؟
مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که در قانون کشور چیزی تحت‌عنوان تفکیک جنستی وجود ندارد.

اگر چه پورمحمدی گفته بود “جداکردن محیط فعالیت زنان و مردان را در صورتی که تحت‌عنوان افزایش راندمان اداری باشد و با منطق دینی، اقتصادی و افزایش بهره‌وری در یک سازمان تطابق داشته باشد، مناسب است ” ، اما وی به صراحت تاکید کرد که هیچ فردی در کشور به دنبال تفکیک جنسیتی نیست.
اما آیا وزیر دادگستری می تواند در مورد موضع قانون نسبت به این طرح نظر دقیق و تعیین کننده ای داشته باشد. طبق قانون تنها مراجع ذی صلاح نظارت و بررسی قوانین در سطح ملی، قوه مقننه یعنی مجلس شورای اسلامی بوده و در مقیاس شهری ، شورای اسلامی شهر تهران نیز می تواند درباره قوانین مصوب و اجرای آن توسط شهرداری تهران به عنوان ناظر ، نقش ایفا کند.

البته اظهارات زنان شورای شهر تهران حکایت از آن دارد که این طرح حتی از جایگاه تفکیک جنسیتی نیز مورد تائید این نمایندگان است.
در واکنش به اتفاقات اخیر نخستین اظهار نظر از سوی معصومه آباد صورت گرفت؛ وی از طومار تشکر بانوان شاغل در شهرداری به شورای شهر خبر داد که درآن از این تصمیم استقبال شده بود .

این عضو شورای شهر اظهار می دارد: با تصویب این قانون زنان شاغل از حقوق مساوی برخوردار شده اند و دیگریک کارمند زن به دلیل تعهد و احساس مسولیت در قبال مدیریت از حق طبیعی خود محروم نشده وفقط تا وقت اداری ملزم به فعالیت در سیستم است وبرای اختصاص وقت خود به خانه و خانواده، از سوی مدیریت واحد مربوطه، تحت فشار قرار نمی گیرد.

فاطمه دانشور دیگر عضو فراکسیون زنان شورای شهر نیز در این رابطه می گوید: هم اکنون در شهرداری شاهد هستیم که برخی از مدیران و شهرداران از ساعت ۵ صبح الی ۱۲ شب در شهرداری حضور پیدا می‌کنند و به همین دلیل شهردار تهران بخشنامه‌ای را در خصوص عدم استفاده از مدیران و شهرداران از منشی و دفتردار خانم ابلاغ کرد.

بنابر این گزارش امضای ۲۰۰ نماینده بر پای نامه ای که در آن از عملکرد فرهنگی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به دلیل تکریم و ارج نهادن به مقام زن و خانواده ، تقدیر و قدردانی شد از جمله اقدامات معقول و گواه این ادعا است که اجرای مصوبه اخیر حرکتی هوشمندانه و در راستای تامین حقوق زنان بوده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین تقدیر نامه به حمایت صرف از اقدامات شهرداری تهران بسنده نکرده و در پاسخ به اظهار نظر مخالفان که این مصوبه را به معنای “تفکیک جنسیتی” دانستند،اظهار کرده اند:”کسانی با این تصمیم شهردار تهران مخالفت کرده و تعبیرات ناشایست از آن انجام می دهند که ولنگار باشند و احتمالا این افراد موافق پلشتی هستند.”

فرج الله عارفی که با اظهارات شدیدالحن خود پاسخ مخالفان را داده بود ، در این باره می گوید: اظهارات ناشایست در خصوص طرح شهردار تهران در تکریم مقام زن و خانواده نبوده بلکه به دنبال خود نمایی هستند و به طور قطع این گونه اظهارات در جامعه اثری ندارد.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شهرداری تهران به امنیت روانی بانوان در محیط کاری اهمیت می دهد، گفت: وقتی جامعه ما روی مشارکت اجتماعی زنان صحه گذاشته است، به معنای اهمیت و بهایی است که به جامعه زنان می دهد.

این نماینده زن مجلس شورای اسلامی لازمه توسعه امنیت روانی را شرایط محیط های کاری عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: بارها با خانم های کارمندی مواجه شده ایم که می گویند در طول ساعات کاری در ادارات، حتی نمی توانیم راحت با همکاران زن خود به دلیل حضور کارمندان مرد صحبت کنیم و این حق آرامش و امنیت از ما سلب شده است.

وی با ابزار امیدواری نسبت به الگو برداری سازمان ها و دستگاه ها ازاین اقدام شهرداری تهران ، می افزاید: نباید نگران اخبارمنفی پیرامون این مصوبه باشیم .

وی خطاب به رسانه های داخلی همسو با تریبون های خارج از کشور می گوید: به فرموده مقام معظم رهبری تیترهای خبری رسانه های داخلی نباید همانند تیترنشریات آمریکایی یا اروپایی باشد ومتاسفانه در موضوع اخیر نیز برخی رسانه های داخلی چنین جهت گیری داشته اند.

در ادامه موضع گیری های نمایندگان مجلس شورای اسلامی،حسین طلا رئیس مجمع نمایندگان تهران نیز با اشاره به برخی مخالفت ها و اظهارنظرها درباره مصوبه شهرداری تهران، خاطر نشان کرد: باید از کسانی که به این مصوبه اعتراض می کنند پرسید آیا نسبت به خانواده خود نیز چنین احساسی دارند و آیا اگر اعضای خانواده شان هم مجبور باشند در این مشاغل سخت حتی بیش از ساعات اداری مجبور به کار کردن باشند باز هم همین نگاه مخالف را دنبال می کنند؟

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=49264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x