تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مرد مسلحی که مقامات دولت را به وحشت انداخته است/ شنای اصلاح‌طلبان در آب گل‌آلود ریزگردها

  • کد خبر : 208515
  • 04 بهمن 1396 - 14:40

«بهزاد نبوی» دیگر از روحانی عبور نمی‌کند… با شکست دولت، اصلاح‌طلبان هم شکست خواهند خورد.

بهزاد نبوی

گروه سیاسی «کمال مهر»«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

شنای اصلاح‌طلبان در آب گل‌آلود ریزگردها

طی روزهای اخیر و هنگامیکه در جریان بررسی لایحه بودجه دولت برای ریزگردها در مجلس شورای اسلامی؛ مردم عزیز خوزستان نیز به ناگاه شاهد هجوم گرد و غبار شدند؛ برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب یک بازی مشکوک را آغاز کردند.

روز دوشنبه گذشته بود که «طیبه سیاوشی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید در یک توییت نوشت:

«مجلس اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با ریزگردها را حذف نکرده، موارد برداشت از صندوق توسعه ملی موکول به دریافت اذن رهبری است. جدول تبصره چهار در بودجه ۹۷ مواردی است که برداشت از صندوق توسعه ملی در آن دیده شده از جمله اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با ریزگردها»

پس از این باز کردن پای رهبری نظام به مسئله ریزگردها و بیان کنایه‌وار اینکه بودجه مقابله با ریزگردها دست رهبری نظام است، روزنامه اصلاح‌طلب قانون، نیز در تیتر دوم شماره سه‌شنبه گذشته خود، نوشت: «خوزستان گمشده در غبار سیاسی کاری»!

عبارتی که در بالای آن نیز این جمله به چشم می‌خورد: دولت مجوز تامین بودجه مقابله با ریزگردها را نگرفته است.

قانون در متن گزارش خود نیز تصریح کرده بود:‌

«آنچه در میان این دعواهای سیاسی مسئولان به‌وادی فراموشی سپرده شد، مساله نحوه تامین نقدینگی بودجه ریزگردها درصورت تصویب در مجلس بود. دولت محل تامین بودجه ریزگردها راصندوق توسعه ملی بیان کرد اما مجوز برداشت را تاکنون اخذ نکرده است.صندوقی که مجوز برداشت از آن در دستان دولت یا مجلس نیست و نیاز به اخذ مجوز از سوی رهبری دارد.»

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام سازمان محیط زیست نوشت: اعتبارات ریزگردها را محیط‌زیست در لایحه نگذاشته بلکه دولت در لایحه پیشنهادی تقدیم مجلس محترم کرده است. اگر نیازی به اذن باشد، تصویب پیشنهاد ارائه شده، وظیفه مرجع تصویب است.[۱]

جالب آنکه در این تلمیحات اصلاح‌طلبان، محمدعلی آهنگران، فعال اصلاح‌طلب نیز در یک توییت کنایه‌آمیز نوشت: می گویند ریزگردها منشاءخارجی دارد و از عراق می آید پس به همان دلیلی که برای حفظ امنیت ملی، دفع شر تروریستها و دفاع از حرمهای اهل بیت در عراق و سوریه وارد شدیم و نیرو و امکانات صرف کردیم با همان منطق برای رفع گرد و خاک در کشور همسایه تلاش کنیم ارزش نفس مردم کمتر از حرم‌های شریف نیست.

*اگرچه تمام اظهارات و کنایه‌های فوق مبنی بر اینکه «مرجع تصویب بودجه برای مقابله با گرد و غبار کس دیگریست»! و اصلاح‌طلبان در این زمینه حتی نام رهبری انقلاب را هم کراراً به زبان آوردند اما دست آخر، این رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان بود که بعد از ظهر سه‌شنبه گذشته از اذن رهبر معظم انقلاب برای تأمین اعتبار مقابله با ریزگردها از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.

عباس پاپی‌زاده تصریح کرده بود که نمایندگان خوزستان، سال قبل نیز پیشنهادی برای اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حل این معضل داشتند که با موافقت مقام معظم رهبری همراه شد.[۲]

هرچه بود، زمستان رفت اما روسیاهی به ذغال ماند…

مشخص نیست اصلاح‌طلبان چه زمانی قصد دارند اولا از مقصر جلوه دادن دیگران و بالخصوص مقامات ارشد نظام در کم‌کاری خود و دولت روحانی، در ماجرای برجام و… دست بردارند.

و ثانیاً آیا حدّ دشمنی و تلاش برای پیشبرد فتنه اقتصادی و ناکارآمدنمایی از نظام اسلامی باید به جایی برسد که آقایان و خانم‌ها ولو از ریزگرد و سیل و زلزله هم سوء استفاده کنند؟!

آیا واقعا تقلّا برای همین قبیل مسائل و بی‌تقوایی‌های جمعی نیست که به اذعان کسانی مثل علوی‌تبار و حجاریان حتی، اصلاح‌طلبان طی ۱۶ سال گذشته نتوانسته‌اند هیچگاه اعتماد حداکثری مردم را در انتخابات‌های مختلف کنند…؟

گفتنیست، پرونده این رفتارها به جایی رسیده است که حتی زمانی «ابراهیم اصغرزاده» از فعالان اصلاح‌طلب نیز لب به شکایت گشود که چرا عده‌ای قصد دارند «برجام روحانی» را به گردن دیگران بیاندازند؟![۳]

***

بهزاد نبوی دیگر از روحانی عبور نمی‌کند

بهزاد نبوی، از فعالان جریان چپ و از چهره‌های ستادی اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه وقایع اتفاقیه اظهار کرده است:

«چندی قبل از این ناآرامی‌ها، جمعی در فضای مجازی و به نام اصلاح‌طلب هیاهوی “پشیمانی از رای به روحانی” را مطرح کردند که مورد استقبال مخالفان ائتلاف اعتدال، میانه‌روی و اطلاح‌طلبی هم قرارگرفت، شبیه موج “عبور از خاتمی” که اواخر دوره دوم ریاست‌جمهوری او مطرح شد. شاید برخی با حسن‌نیت تصور کنند با این “اعلام پشیمانی” خرج خود را از روحانی جدا می‌کنند. حال آنکهامکان جدایی این خرج برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد. به‌فرض شکست دولت، اصلاح‌طلبان هم شکست خواهند خورد. اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش‌شان را کنند تا روحانی موفق شود.»[۴]

*برخی محافل تحلیلی از ۲ سال قبل کراراً هشدار دادند و بیان کردند که اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه قصد ماندن با آقای روحانی را ندارند و در هر دو صورت باخت یا برد او در انتخابات ۹۶، از روحانی عبور خواهند کرد.

این تحلیل راهبردی اما در روزهای پساانتخابات رنگ تازه‌ای به خود گرفت و اکنون به وضوح می‌بینیم کسانی که روزگاری خود را «فدائیان روحانی»، «دستبوس ظریف» و «تضمین روحانی» می‌نامیدند و حتی یک انتقاد کوچک هم به سر تا پای عملکرد دولت نداشتند اما اینک تندترین انتقادات را به روحانی روا می‌دارند.

آنها همچنین در جریان اعتراضات اخیر هم در کنار معترضین و اغتشاشگران ایستادند و نسبت به دولت ژست انتقادی گرفتند.

و رئیس‌جمهور روحانی را به «بی‌اعتنایی به رأی مردم» و «برنداشتن حتی یک گام کوچک» نیز متهم می‌کنند.[۵]

این مقدمه بیان شد تا دانسته شود که نباید و نمی‌توان صحبت‌های بهزاد نبوی را جدی گرفت و اصلاح‌طلبان همچنان که این روزها تندتر از منتقدان دولت به دولت می‌تازند؛ به این روند تا روزهای انتخابات سال ۱۴۰۰ سرعتی بیشتر خواهند داد. آنچنان که بسا همین روزها نیز کسانی از منتقدان اصولگرای دولت مجبور به دفاع از حیثیت ریاست جمهوری آقای روحانی در مقابل منتقدان اصلاح‌طلبش شده‌اند.

جدی نگرفتن اظهارات اخیر نبوی همچنین از آنروست که مردم باید بدانند بهزاد نبوی، چند ماه قبل در یک مصاحبه و یک سخنرانی، صراحتاً وجود هرگونه «ائتلاف» و «توافق»ی میان اصلاح‌طلبان و روحانی را رد کرده بود.[۶]

اظهاراتی که پس از آن کسانی از اصلاح‌طلبان حتی، بدون نام بردن از آقای نبوی، معترض او شدند.[۷]

گفتنیست، سعید حجاریان، در یکی از نظرات خود در ایام دولت یازدهم بیان کرده بود: شکست روحانی شکست ما(اصلاح‌طلبان) نیست…

***

مرد مسلحی که مقامات دولت را به وحشت انداخته است

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در یک رشته توییت پیرامون ماجرای ورشکستگی تعدادی از مؤسسات مالی و عزم دستگاه‌های حکومتی برای باز پس دادن مقادیری از خسارت‌های سپرده‌گذاران نوشته است:

«این یکی از مین گذاری های اصلی در راه استفاده از منابع مردمی برای توسعه ملی بود. روحانی گفت مرگ یک بار شیون هم یک بار. باید کار را تمام می کرد حتی به بهای این که از خیلی ها سفارش و توصیه تهدید بشنود. امیدوارم روزی مانند شرکت های مضاربه ای و هرمی از این موسسات نیز رازگشایی شود.»

او همچنین نوشت:

جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع کردن این بساط کثیف را نداشت. او هزینه مبارزه بی امان با نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی را می دهد. آنها مطمئن بودند به خاطر به گروگان گرفتن میلیونها سپرده گذار خرد می توانند بساط باج گیری خود را حفظ کنند.

آشنا در خاتمه تصریح می‌کند:

«پشت هر کدام از این موسسات و صندوق ها چنان محکم بوده که تا کارشان به رسوایی نکشید امکان برخورد با آنها وجود نداشته است؛ وقتی هم که کارشان خراب شد دولت را مجبور کردند از جیب ملت بدهی‌ها را بپردازد. رئیس یکی از این صندوق‌ها چه بسا با اسلحه میرفت داخل بانک مرکزی و تهدید می کرد.»

*ادبیات غیر مسئولانه برخی مقامات دولت رئیس‌جمهور روحانی، چندیست که انتقادات زیادی را ایجاد کرده و برخی به کنایه از این می‌گویند که انگار جای مردم و رئیس‌جمهور عوض شده است!

براستی این فرد هفت‌تیر به دست کیست و چه قدرتی دارد که مشاور رئیس‌جمهور روحانی و مقامات بانک مرکزی به اندازه‌ای از او خائف‌اند که حتی نامش را هم نمی‌برند و هر مجوزی هم که بخواهد به او می‌دهند؟!

آیا آقای روحانی از مردم رأی ستانده است تا به این افراد چیزی نگوید و آنها را به دست قانون نسپارد؟!

البته این در حالی است که فرض ما بر صحّت اظهارات آقای آشناست و حتی با وجود سهم محرز دولت در ورشکستگی صندوق‌هایی که برخی از آنها مجوز دولتی هم داشتند؛ ولی ما نمی‌خواهیم ظنّ فرافکنی به توییت‌های مشاور رئیس‌جمهور در این زمینه داشته باشیم.

رسانه‌ها و افکار عمومی منتظرند تا رئیس‌جمهور روحانی و مردان وی در دولت اگر صداقت دارند، حتما و حتما نام این هفت‌تیر به دست نامرئی را افشا کنند و او را به دست قانون بسپارند.

ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد…

***

۱_ http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/main/95400

۲_ http://fna.ir/a3siqm

۳_ mshrgh.ir/687662

۴_ http://www.vaghayedaily.ir/newspaper.aspx?NewspaperTextID=2477

۵_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-843965

۶_ mshrgh.ir/790499

۷_ http://fna.ir/a20mzd

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208515

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x