تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

محسن پدرام: اقتصاد مقاومتی به معنای مصون ‌ماندن از جذر و مدهای اقتصاد جهانی است

  • کد خبر : 48545
  • 04 مرداد 1393 - 9:47
محسن پدرام: اقتصاد مقاومتی به معنای مصون ‌ماندن از جذر و مدهای اقتصاد جهانی است

عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: سیاست‌گذار پولی در چارچوب اقتصاد مقاومتی موظف است از طریق نظارت و هدایت فعالیت‌های بانکی، سپرده‌گذاری‌ها را به سوی سرمایه‌گذاری‌های مولد هدایت کند.


محسن پدرام: اقتصاد مقاومتی به معنای مصون ‌ماندن از جذر و مدهای اقتصاد جهانی است

به گزارش کمال مهر، محسن پدرام با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: ایشان بارها بحث اقتصادی مقاومتی را مورد تأکید قرار داده‌اند و عنوان کرده‌اند، دشمن اقتصاد مملکت را هدف قرار داده و در مقابل، ایشان هم راهکارهای مبارزه با آن را نیز بارها گوشزد کرده‌اند.

وی افزود: ایشان با آگاهی کامل از جنگ اقتصادی دشمن و اهداف آنها از تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران، همواره برنامه‌ها و الگوهای مناسب جهت مقابله با این فشارها و تحریم‌های دشمن را ارئه کرده‌اند و آنچه بیش از پیش در سخنان مقام معظم رهبری در امور اقتصادی بر آن تأکید شده‌است، بحث اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه اقتصاد ریاضتی نیست، گفت: اقتصاد مقاومتی باید برای رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده و مصون ماندن از جذر و مدهای اقتصادی جهانی تعریف شود.

پدرام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آنها و در شرایط آرمانی تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت است. اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی‌ها و تأکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خود اتکایی است.

وی ادامه داد: در این راستا سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و پولی کشور باید به گونه‌ای باشد که کشور را از مسیر سنگلاخ و دشوار به سلامتی به نقطه هدف و آرمانی برساند؛ یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است که حائز اهمیت بوده و در ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ نیز به آن اشاره شده است.

عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است،‌ افزود:‌ سیاست‌گذاری‌های پولی باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی را توانمند کرده و به تشویق فعالیت‌های اقتصادی بینجامد.

به گفته وی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، فعال‌سازی سیستم بانکی براساس سیاست‌های بانک مرکزی و هماهنگی آن با بازارهای سرمایه به عنوان اساسی‌ترین محل تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی، اتخاذ سیاست‌های پولی معتبر و با ثبات و اصلاح قوانین دست و پا گیر بانکی از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی در مقطع فعلی است و در یک جمله اقتصاد مقاومتی زمینه‌ساز رونق و استقلال اقتصادی کشور است.

*اثر سیاست‌های پولی بر نظام بانکی کشور

پدارم با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های پولی در تمام کشورها حائز اهمیت بسیاری است، گفت: در کشور ما که اقتصاد بانک محور است، سیاست‌های پولی نقش زیادی در مسیر اقتصاد کشور دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا سیاست‌گذار پولی این وظیفه مهم را باید از طریق نظارت و هدایت فعالیت‌های بانکی، تنظیم اعتبارات، حفظ ثبات قیمت‌ها، حفظ ارزش پول، کنترل دقیق امور ارزی، هدایت سپرده‌گذاری‌ها بسوی سرمایه‌گذاری‌های مولد، اعمال کند.

عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: از طرف دیگر دولت به عنوان مجری سیاست‌های مالی باید با کنترل هزینه‌های عمومی با تغییر در منابع درآمدی خود از قبیل مالیات‌ها و فروش نفت، بر تولید و رشد اقتصادی اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

 

ک
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=48545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x