تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

مادر مریم اگنس؛ زن شجاعی که محاصره «معادمیا» سوریه را شکست

  • کد خبر : 31752
  • 13 فروردین 1393 - 9:11
مادر مریم اگنس؛ زن شجاعی که محاصره «معادمیا» سوریه را شکست

جمعی از فعالان بین‌المللی از کشورهای مختلف اواسط ماه آوریل(نیمه دوم فروردین‌ماه ۹۳) برای امدادرسانی دارویی و پزشکی به مردم جنگ‌زده و رنج‌کشیده سوریه، قصد عزیمت به این کشور را دارند که یکی از آنها مادر مریم اگنس است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگیکمال مهر، همانگونه که در انتهای سال ۱۳۹۲ اعلام شده بود جمعی از فعالان بین‌المللی از کشورهای مختلف اواسط ماه آوریل (نیمه دوم فروردین ماه ۹۳) قصد عزیمت به سوریه برای امدادرسانی دارویی و پزشکی به مردم جنگ زده و رنج کشیده این کشور را دارند.

عمده اعضای این حرکت بین‌المللی که با نام «زائران صلح» شناخته می‌شوند به تهران سفر کرده و پس از ۳ روز دیدارهای رسمی و عمومی و همچنین برنامه‌های رسانه‌ای عازم دمشق خواهند شد.

در این برنامه چهره های مطرح جهانی حضور دارند که یکی از آنها «مادر اگنس مریم»، اهل کشور لبنان، نماینده جریان مصالحه در سوریه، سخنگوی مرکز رسانه‌ای اسقف حمص، حماه و یربود در سوریه است.

اما وی کیست؟ متن زیر شرح مختصری از فعالیت های این چهره مطرح و فعال درباره آوارگان سوری است:

 

مادر مریم اگنس در اردوگاهی متعلق به آوارگان فلسطینی در لبنان به دنیا آمده است. مادر وی لبنانی و پدرش فلسطینی بود. وی از سال ۱۹۹۴ اقدام به بازسازی و راه اندازی مجدد صومعه ای در منطقه حمص سوریه کرد. در طول مدت ۱۸ سال وی مشغول به فعالیت های مذهبی در این منطقه بود. وی سخنگوی مرکز رسانه ای کاتولیکی حمص بود. با آغاز درگیری های سوریه در سال ۲۰۱۱ وی تمام هم خویش را در کمک رسانی به نیازمندان سوری مصروف کرد و صومعه خود را تبدیل به سرپناهی برای آوارگان و آسیب دیدگان از جنگ سوریه کرد بدون اینکه هیچ گونه تمایزی از نظر مذهبی و گرایشات سیاسی میان مردم در نظر بگیرد.

در پی بحرانی شدن اوضاع منطقه حمص او بدون هیچ واهمه و هراسی از جو سازی رسانه های غربی اقدام به بیان مشاهدات خویش از وقایع رخ داده در این منطقه کرد که بسیاری از این موارد بر خلاف آن چیزی بود که رسانه های غربی به دنبال به تصویر کشیدن آن در حمص بودند. وی ضمن وارد دانستن انتقادات نسبت به نظام سوریه، ورود معارضه سوریه به درگیری نظامی بر ضد نظام سوریه را اشتباه دانسته و بشدت در برابر مداخله خارجی در سوریه ایستادگی کرد.

وی به همراه جمعی از رهبران مذهبی قومی سوریه در سال ۲۰۱۲ اقدام به راه اندازی حرکتی تحت عنوان “مصالحه” کرد که هدف اصلی شان توقف هرچه سریعتر خونریزی در سوریه بود. این حرکت با ایفای نقش فعال از سوی مادر مریم اگنس توجه بسیاری از صلح طلبان جهان را به خود جلب کرد. مادر مریم اگنس در جریان محاصره شهر معادمیا توسط نیروهای ارتش سوریه با انجام مذاکراتی با طرفین و در نهایت اقدام شجاعانه اش در ورود به شهر و مذاکره با سران معارضه در این شهر، توانست جان ۵۰۰۰ زن و کودک را نجات داده و با خود به بیرون از شهر ببرد.

مادر مریم اگنس بخش قابل توجهی از وقت خویش را به بررسی حوادث و وقایع رخ داده در منطقه درگیری و نیز جمع آوری اسناد و شواهد کرده است.

در پی بررسی های صورت گرفته از سوی مادر اگنس مریم وی صحت آمار قربانیان سوری که توسط دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن منتشر شده بود را زیر سوال برد. بعلاوه در پی انتشار خبر حمله شیمیایی حومه دمشق در آگوست ۲۰۱۳ وی تصاویر و اسناد منتشر شده در رسانه ها مبنی بر قتل عام کودکان را زیر سوال برد و اظهار داشت که این تصاویر جعلی هستند و متن گزارش خویش را به مقامات سازمان ملل و نیز روسیه تحویل داد.

وی همچنین از سکوت رسانه های غربی نسبت به جنایات صورت گرفته علیه اقلیت های مذهبی شامل علویان و مسیحیان توسط گروه های معارض نظام ـ مانند جنایات قتل عام ۵۰۰ علوی در شهر لاذقیه ـ به شدت انتقاد کرد. مجموعه این موضع گیری ها باعث شد تا رسانه های غربی اقدام به جو سازی علیه وی کنند و از وی تحت عنوان “راهبه اسد” یاد کنند.

وی در راستای رساندن پیام خویش از آنچه در سوریه مشاهده کرده است اقدام به سفری دوره ای به آمریکای شمالی کرد و طی برنامه های متعددی به تشریح اوضاع در سوریه پرداخت.

خانم مریم اگنس به همراه جریان مصالحه اقدام به راه اندازی بیمارستانی صحرایی در سوریه کرده و نیز کمک رسانی انسانی به تمامی مردم سوریه کرد و مجموعه اقدامات وی در راستای تحقق صلح و نجات جان انسان های بیگناه در بزرگترین بحران انسانی سال های اخیر جهان، باعث شده است برخی مانند مایرید ماگوایر برنده جایزه صلح نوبل، وی را مستحق دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۴ بدانند.

بنابر این گزارش، «اتحادیه بین المللی امت» واحده هم‌اکنون کمک‌های مردمی را از طرق مختلف از جمله کمک‌رسانی آنلاین به این آدرس و از طریق شماره حساب قرض الحسنه ۲۰۲۶۵۵۲۷۰ بانک تجارت شعبه شریعتی ـ بهارشیراز به نام «مجمع جوانان امت واحده» ـ‌قابل پرداخت در تمامی شعب بانک تجارت‌ـ و شماره شبای این حساب جهت واریز اینترنتی ۴۵۰۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۰۲۶۵۵۲۷۰IR آغاز کرده است.

انتهای پیام/س

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930110000801#sthash.I94DxKKR.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x