لاوروف :آماده آموزش رقص به تیلرسون هستم

به گزارش«کمال مهر» وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به کنایه طعنه آمیز وزیر خارجه آمریکا در خصوص اینکه لاوروف در امور روسیه هیچکاره است، گفت: آماده آموزش رقص به تیلرسون هستم.

 روند تحولات در روابط آمریکا و روسیه بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به گونه ای بود که اغلب کارشناسان انتظار احیای روابط دو کشور را داشته و معتقد بودند که فرایند «ری ست» که در دوران حضور «هیلاری کلینتون» در وزارت خارجه آمریکا، کلید خورده بود در دوران ریاست جمهوری ترامپ به واقعیت می پیوندد.

اما روند امور تاکنون به گونه ای پیش رفته که احتمال آغاز احیای روابط دوستانه دو کشور به حداقل رسیده که مهمترین عامل آن متهم شدن مردان نزدیک ترامپ به داشتن رابطه با روسیه و ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

در چنین شرایطی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اظهاراتی را بر زبان آورده که با واکنش مقامات روسی مواجه شده است.

«رکس تیلرسون» در نشست اخیر سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که روز ۱۱ فروردین برگزار شد در مورد روابط آمریکا و روسیه سخنان طعنه آمیزی را به زبان آورده بود.

وی با اشاره ضمنی به اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه همه کاره این کشور است و او است که همه سیاست های مسکو را تعیین می کند، گفته بود: من با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، تانگو نمی رقصم چون پوتین طراح رقص روسیه است.

تیلرسون در هنگام ناهار غیررسمی در چارچوب دیدار وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو به یکی از همکاران در خصوص روابط روسیه و آمریکا گفته بود که می توان با روسیه رقصید و حتی می توان در این رقص برنده شد، اما واضح است که شما با لاوروف نمی توانید برقصید، چون او اجازه این کار را ندارد.

در همین رابطه راشا تودی امروز چهارشنبه واکنش سرگئی لاوروف به اظهارات تیلرسون را منتشر کرده است.

لاوروف در واکنش به گفته های تیلرسون گفت: مادر من رقص با پسرها را ممنوع کرده است ولی با این وجود آماده آموزش رقص به تیلرسون هستم. اگر تیلرسون احساس می کند که هنوز آماده رقص با کسی نیست ما آماده هستیم که به وی کمک کنیم. وی فرد بسیار باتجربه ای است و مطمئنم که خیلی زود رقص را یاد می گیرد.

«دیمیتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه نیز با انتشار پیام کوتاهی به تیلرسون واکنش نشان داده و عنوان داشته است: رقص تانگو مردانه همیشه به «لامبادا» ختم می شود.

طنز یا تمسخر

گفتار مقامات دو کشور هرچند همراه با طنز است اما نشانگر آن است که آمریکا اعتمادی به وزیر خارجه روسیه ندارد و از دید لاوروف نیز وزیر خارجه آمریکا فردی است که در عرصه دیپلماسی نیاز به آموزش و فراگیری دارد.

هر چند احتمال دیدار پوتین و ترامپ وجود دارد اما با این حال موانع زیادی در مسیر بهبود روابط آمریکا و روسیه وجود دارد و باید دید که لاوروف و تیلرسون با مسائلی همچون بحران اوکراین، تحریم های روسیه، برجام، جنگ سوریه و … چگونه برخورد می کنند.

زمان نشان می دهد که آیا تیلرسون وارد رقص تانگو با لاوروف می شود یا آنکه دیپلمات کهنه کار روس اصول دیپلماتیک را به رئیس سابق شرکت «اگزون موبیل» آموزش می دهد.