تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

فروش غیرقانونی قسمتی از کاخ مروارید توسط مقامات دولت احمدی نژاد

  • کد خبر : 26867
  • 14 اسفند 1392 - 11:11
فروش غیرقانونی قسمتی از کاخ مروارید توسط مقامات دولت احمدی نژاد

سیدمحمود کاشانی طی نامه‌ ای به فروش کاخ مروارید در کرج توسط دولت قبل اعتراض کرده و آن را اقدامی خلاف قانون اعلام کرده و از روحانی خواسته به این موضوع رسیدگی کند.

 

به گزارش کمال مهر: دکتر سید محمود کاشانی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین متن نامه ای را که درباره تغییر کاربری کاخ مروارید به رئیس جمهور نوشته، منتشر کرده است. این حقوقدان در قسمتی از نامه خود، پس از توضیح قوانین و توافقات صورت گرفته درباره کاخ «مروارید» واقع در مهرشهر کرج می نویسد:

با وجود ثبت ملی کاخ مروارید و زمین ها و باغ های وابسته به آن در فهرست آثار ملی و اعلام صریح رئیس این سازمان به مقامات اداری استان مربوط، بنیاد مستضعفان و جانبازان شش دانگ عرصه و اعیانی های احداثی در این اثر تاریخی و میراث فرهنگی را که بر پایه قوانین لازم الاجرای کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی است در یکی از دفاتر اسناد رسمی بر پایه سند انتقال قطعی شماره ٣٠٨٣٨ مورخ ٢٧ اسفند ١٣٨۶ خورشیدی به یکی از دستگاههای دولتی به بهای ٧٠ میلیارد ریال فروخته و تسلیم کرده است. از آنجا که کاخ مروارید بر پایه سوابق مزبور از جمله اموال دولتی و آثار تاریخی است قابل انتقال نیست. بنابراین این معامله، غیر قانونی و بی اعتبار است و مورد معامله از سوی خریدار مزبور قابلیت تملّک نداشته است.

پیرو این معامله غیر قانونی، کمیسیون موسوم به ماده ۵ شهرستان کرج با درخواست خریدار در یک تصمیم غیر قانونی دیگر به تاریخ ۲۱/۶/۱۳۹۱ تصمیم به تغییر کاربری زمین های محدوده کاخ مروارید از فضای سبز به مسکونی گرفته و اجازه ساخت ۷ هزار واحد مسکونی را در محدوده این ‌اثر ملّی داده است. این صورتجلسه غیر قانونی به امضای استاندار، شهردار، قائم مقام وزیر و مدیر کل شهرسازی کرج و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرج رسیده و به اصطلاح اکثریت لازم فراهم شده است ولی مدیر کل میراث فرهنگی کرج با آن مخالفت و از امضای آن خودداری کرده است.

در ادامه نامه به مواد قانونی بیان کننده خلاف قانون بودن این اقدام نوشته است: با در نظر گرفتن این نصوص کیفری روشن، دست اندرکاران مزبور از جمله فروشنده، خریدار، سردفتر اسناد رسمی که این سند انتقال ‌را که مدلول آن مخالفت صریح با قوانین موضوع مملکتی داشته برخلاف ماده ۶۰ قانون ثبت اسناد و املاک ‌ثبت ‌کرده است، استاندار وقت و شهردار شهرستان کرج، وزیران و معاونان وقت عضو شورایعالی شهرسازی و معماری ایران که با صورتجلسه تغییر کاربری این اثر تاریخی وفرهنگی موافقت کرده اند و معاون وقت وزیر راه و شهرسازی که در تغییر کاربری و اعلام تصمیم ها به استاندار کرج مشارکت کرده است همگی مشمول مواد کیفری مزبور و قابل پیگرد هستند و البته پیشگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده این اثر فرهنگی و تاریخی و ابطال تصمیم های غیر قانونی مزبور در چارچوب صلاحیت و اختیارات وزیر محترم راه و شهرسازی و پیگرد کیفری متخلفان در چارچوب صلاحیت رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

 

 

پیشینه ی کاخ مروارید

پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او به دست بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این کاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم جهت استفاده شمس پهلوی احداث شد.

این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌ های خواب و غیره می‌باشد.

یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.

بخش عمده لوازم موجود در این کاخ پس از انقلاب به یغما رفت و اداره آن تا مدتی بر عهده شیخ جعفر شجونی بود. این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

گفتنی می شود در حال حاضر کاخ مروارید برای نوسازی در اختیار شهرداری کرج قرار گرفته است.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یاردیرین
یاردیرین
اسفند ۱۵, ۱۳۹۲ ۴:۱۲ ب٫ظ

سلام خدا قوت
به به بر این مدیران لایق و خدمتگزار

2
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x