تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

عینک سه بعدی بر چشمان کوچک شترزنک + تصاویر

  • کد خبر : 36704
  • 13 اردیبهشت 1393 - 10:04

شترزنک‌ها مغز کوچکی دارند، اما شکارچیانی با دید بسیار پیشرفته هستند که می‌توانند با مهارتی ترسناک شکار خود را به دام بیندازند و با این آزمایش قصد مطالعه بر روی این توانایی را داشتیم.

به گزارش کمال مهر؛ دانشمندان دانشگاه نیوکسل برای بررسی دید سه بعدی، کوچکترین عینک سه بعدی دنیا را بر چشمان یک شترزنک قرار دادند و با قرار دادن این حشره جلو تصاویر سه بعدی رفتار آنرا بررسی کردند. 
 
دکتر جنی رید، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: شترزنک‌ها مغز کوچکی دارند، اما شکارچیانی با دید بسیار پیشرفته هستند که می توانند با  مهارتی ترسناک شکار خود را به دام بیندازند. 


دانشمندان احتمال می‌دهند که بینایی شترزنک به دید مهره‌داران شباهت داشته باشد. در مهره‌داران مغز از روی تفاوت تصویر شی در دو چشم، موقعیت و جای آن را تعیین می‌کند، اما احتمالا در شترزنک قدرت پردازش سه بعدی مغز تکامل بیشتری یافته است.

به گفته‌ی محققان هدف از این تحقیق یک میلیون پوندی در موسسه علوم اعصاب (نوروساینس) دانشگاه نیوکسل این است که مکانیسم دید سه بعدی شترزنک را بشناسند و ببینند آیا چنین مکانیسمی در انسان یا دیگر مهره‌داران وجود دارد یا منحصر به شترزنک است.

دکتر ویوک نیت‌یاناندا، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: هدف ما این است که با ایجاد خطای دید، شترزنک را گمراه کنیم، همانطور که فیلم سه‌بعدی مغز ما را فریب می‌دهد. 


دانشمندان هدف این کار را بررسی میدان دید در عمق شترزنک عنوان کرده و گفتند اگر شترزنک در دیدن اشیا متحرک با عینک سه بعدی به اشتباه  بیفتد، به تصور اینکه شی به او نزدیک می‌شود به آن حمله خواهد کرد. 

اما اگر شترزنک مانند انسان تصاویر سه بعدی را پردازش نکند در آن صورت به گفته دکتر نیت‌یاناندا، هر نوع احتمالی مطرح می‌شود و برای برنامه نویسی برای دید سه بعدی روبوت‌ها باید الگوریتم‌های ساده‌تری طراحی کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x