تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

عقب‌نشینی آمریکا از صفر کردن صادرات نفت ایران/ ۸ کشور از تحریم‌های نفتی معاف می‌شوند

  • کد خبر : 217225
  • 11 آبان 1397 - 14:02
عقب‌نشینی آمریکا از صفر کردن صادرات نفت ایران/ ۸ کشور از تحریم‌های نفتی معاف می‌شوند

بلومبرگ گزارش داد آمریکا موافقت کرده به هشت کشور از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها ادامه دهند.

موافقت آمریکا با معافیت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»، بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه گزارش داد آمریکا موافقت کرده است به هشت کشور از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها در ۵ نوامبر ادامه دهند.

این عقب‌نشینی در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش مقامات دولت ترامپ در گفتگو با رسانه‌ها با قاطعیت اعلام کردند که با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های آنها نیست.

به نوشته این خبرگزاری، در حالی که هنوز هم هدف دولت آمریکا به صفر رساندن فروش نفت ایران است، این کشور مجبور شده معافیت‌هایی به برخی واردکنندگان نفت از ایران ارائه دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است در مورد این معافیت‌ها اواخر روز جمعه سخنرانی کند.

گفته می‌شود که چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت ایران همچنان در حال مذاکره با آمریکا است، اما طبق گفته منابع آگاه، نام این کشور نیز در بین ۸ کشور مذکور قرار دارد.

منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند این معافیت‌ها موقتی هستند و دولت ترامپ انتظار دارد این کشور‌ها در ماه‌های آینده به کاهش واردات نفت ایران ادامه دهند. انتظار می‌رود اسامی کشور‌های معاف شده در روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی ایران منتشر شود.

امروز همچنین «فاتح دونمز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه درباره معافیت آنکارا از تحریم‌های ایران گفت برخی شنیده‌ها حاکی از این موضوع است، اما کشورش هنوز ابلاغیه کتبی در این خصوص دریافت نکرده است.

در حالی که دولت ترامپ از ابتدا هدف خود را به صفر رساندن فروش نفت ایران از ماه نوامبر عنوان کرده بود، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید چندی پیش در پی ناامیدی از امکان اجرای این سیاست، در یک چرخش آشکار اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد با تحریم‌های ایران به متحدان خود آسیبی وارد کند.

در همین راستا، چند مقام آگاه آمریکایی نیز در گفتگو با روزنامه محافظه‌کار واشنگتن فری‌بیکن (اینجا) پیش‌بینی کرده‌اند که دولت ترامپ طی روزهای آتی در رابطه با تحریم‌هایی که پیشتر وعده آنها را داده بود، چند “امتیاز بزرگ” به ایران خواهد داد.

این منابع گفته‌اند که یکی از این امتیازها درباره دسترسی ایران به سامانه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) است. به گفته آنها، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، را متقاعد کرده‌اند که با ادامه دسترسی ایران به سوئیفت موافقت کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217225

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x