تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

طبیعت سحرانگیز دشت‌راق + تصاویر

  • کد خبر : 41212
  • 10 خرداد 1393 - 10:44
طبیعت سحرانگیز دشت‌راق + تصاویر

طبیعت سحرانگیز منطقه سردسیری دشت‌راق در شهرستان بویراحمد مقصدی مناسب برای طبیعت دوستان خواهد بود.

به گزارش کمال مهر، طبیعت زیبا و بکر استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد دارای زیبایی‌های کم‌نظیری است که در فصل بهار این زیبایی‌ها دوچندان می‌شود.

یکی از مناطق سردسیری و زیبای شهرستان بویراحمد، منطقه دشت‌راق در مرز بین دو شهرستان چرام و بویراحمد است که از شمال به میان‌تنگان و کوه دمه، از جنوب به نرماب و کوه سیوک، از غرب به دلی‌مو و کوه ساورز و از غرب به منطقه چنار محدود می‌شود.

این منطقه سرسبز و رویایی با مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار و با پوشش گیاهی متنوع همچون جاشیر، چویل، لاله واژگون، تره کوهی، کارده، پونه کوهی، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن،گینه، بیشک، شهن و گونه‌های دیگر در ۸۰ کیلومتری دهدشت و ۶۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد.

منطقه سردسیری دشت‌راق از دیرباز تاکنون در حوزه سرحدات طایفه سادات امام‌زاده علی و میرسالار بوده که هر یک به نوعی از مواهب بی‌شمار این منطقه بهره می‌برند.

دشت‌راق از معدود مناطقی است که از گزند جاده‌های کوچک و بزرگ در امان مانده و همین موضوع باعث شده طبیعت این دشت زیبا و رویایی بکر بماند.

وجود انبوه گیاه جاشیر به عنوان گیاه غالب این منطقه و لاله‌های واژگونی که در گوشه و کنار این دشت قد کشیده‌اند زیبایی دوچندانی به این منطقه داده است.

ارتفاع بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا و قرار گرفتن بین دو کوه با نام‌های “کوه قوچی” و “کوه باریک” علاوه بر اینکه جلوه‌ای باشکوه به این منطقه زیبا داده، ورود و دسترسی به دشت‌راق را نیز مشکل کرده است.

وجود گیاه جاشیر به عنوان یکی از خوراک‌های مغذی دام باعث شده که دامداران روستاهای دهستان سادات هر ساله در فصل اردیبهشت و خرداد سختی مسیر دسترسی به دشت‌راق را به جان بخرند و با گذر از مسیرهای صعب‌العبور خود را به این منطقه برسانند تا با برداشت گیاه جاشیر بخشی از خوراک زمستانی دام خود را تامین کنند.

مشقات برداشت گیاه جاشیر زیر آفتاب سوزان و استنشاق دردناک اسانس این گیاه معطر و البته با خاصیت باعث شده که برداشت آن به یکی از مشقت‌بارترین کارها برای دامداران تبدیل شود، به گونه‌ای که دشت‌راق در میان کسانی که اقدام به برداشت جاشیر می‌کنند به ” جهنم سبز” معروف شده است.

وجود چشمه‌های متعدد از ویژگی‌های منحصر به‌فرد دشت‌راق است و همین موضوع باعث شده که این منطقه به آبشخوری امن برای حیات وحش این منطقه تبدیل شود گرچه هر از گاهی صفیر گلوله شکارچیان سکوت این طبیعت زیبا و آرامش‌بخش را به‌هم می‌زند.

به هر حال وجود مناظر زیبا و چشم‌نواز دشت‌راق می‌تواند مقصدی فراموش ‌ناشدنی برای طبیعت‌دوستان و علاقمندان به محیط‌های طبیعی باشد.

===================

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930309000766#sthash.z6dAdfbb.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x