تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

صلاحیت قاضی متهم به آزار جنسی تأیید شد!

  • کد خبر : 216258
  • 15 مهر 1397 - 1:22

مجلس سنای آمریکا شامگاه شنبه با ۵۰ رأی موافق و ۴۸ رأی مخالف صلاحیت «برت کاوانا»، گزینه پینشهادی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای عضویت در هیأت قضات دیوان عالی آمریکا را تأیید کرد.

به گزارش «کمال مهر»مجلس سنای آمریکا شامگاه شنبه با ۵۰ رأی موافق و ۴۸ رأی مخالف صلاحیت «برت کاوانا»، گزینه پینشهادی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای عضویت در هیأت قضات دیوان عالی آمریکا را تأیید کرد.
این رأی‌گیری در حالی برگزار شد که «کاوانا» به آزار جنسی چند زن متهم شده بود و عضویت او در دیوان عالی آمریکا به عنوان  قدرتمندترین نهاد قضایی و حقوقی آمریکا با مخالفت‌های عمومی رو به رو بود.
«کریستین بلازی فورد»، استاد روان‌شناسی دانشگاه «پالو آلتو» اولین زنی بود که کاوانا را به رفتار نامناسب جنسی متهم و ادعا کرده او در جریان یک جشن در مدرسه در سال ۱۹۸۲ قصد تجاوز به او را داشته است. کاوانا این اتهامات را رد می‌کند.
کاوانا و فورد هر دو پنجشنبه هفته گذشته مقابل کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا قرار گرفته و درباره حادثه‌ ادعایی مذکور صحبت کردند.
«فورد» در بیانیه آغازین خود در آن جلسه گفت بنا به وظیفه شهروندی‌اش در این نشست حاضر شده تا بگوید برای او و کاوانا، زمانی که در دبیرستان بوده‌اند چه اتفاقی رخ داده است. فورد گفته اتفاق مورد نظر تابستان سال ۱۹۸۲ اتفاق افتاده، زمانی که او بین ۱۴ تا ۱۵ سال سن داشته است.
این استاد دانشگاه گفت جولای سال ۲۰۱۸، زمانی که در رسانه‌ها دیده که برت کاوانا یکی از گزینه‌های هیأت قضات دیوان عالی آمریکا است تصمیم گرفته که اطلاعات مربوط به آنچه برایش رخ داده را در اختیار مجلس سنا و رسانه‌ها قرار دهد.
او گفت بعد از افشای نامش در رسانه‌ها، او و خانواده‌اش به طور مدام هدف آزار و تهدید به قتل قرار گرفته‌اند و به همراه و همسرش مجبور شده‌اند خانه شخصی‌شان را ترک کنند و در منطقه‌ای امن تحت حفاظت زندگی کنند.
فورد در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان کمیته قضایی سنا گفت مطمئن است فرد مهاجم به او کاوانا بوده و شخص دیگری نبوده است.
همیت انتخاب قاضی دیوان عالی
 انتصاب قاضی دیوان عالی از چند جهت در آمریکا و سایر نقاط دنیا حائز اهمیت است: اولاً، دیوان عالی بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکا به شمار می‌رود و نظرش، در قوانین مناقشه‌برانگیز، مجادلات میان ایالت‌ها و دولت فدرال و فرجام‌خواهی‌های نهایی برای متوقف کردن احکام اعدام، حکم نهایی محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه کرسی‌های قضاوت در دیوان عالی مادام‌العمر است، هر گونه تغییری در ترکیب آن تا سال‌ها پایدار می‌ماند. به همین جهت، هر دو جزب جمهوری‌خواه و دموکرات تلاش می‌کنند، در مواقعی که فرصتی پدید می‌آید، قضاتی را وارد این مجموعه کنند که بیشترین همگرایی را با دیدگاه‌های آنها داشته باشد.
روسای جمهور آمریکا، بر همین اساس بسیار تمایل دارند در دوران حضورشان در قدرت، دست‌کم یک بار فرصت داشته باشند برای قاضی‌ای که بازنشسته می‌شود یا فوت می‌کند جایگزین انتخاب کنند.
تا به حال، از میان ۹ قاضی دیوان عالی، ۴ نفر دموکرات و ۵ نفر جمهوری‌خواه بوده‌اند. «آنتونی کندی» که قرار است بازنشسته شود و کاوانا قرار است جانشین او شود، علی‌رغم آنکه یکی از ۵ قاضی جمهوری‌خواه این هیئت به شمار می‌رود، به داشتن شخصیت مستقل قضایی و گاهاً همراهی با دموکرات‌ها در برخی از رأی‌گیری‌ها شهرت داشت.
برت کاوانا که ترامپ به جای «کندی» معرفی کرد قطعاً بیش از او محافظه‌کار است و توازن دیوان عالی را به نفع محافظه‌کارها تغییر می‌دهد.
از طرف دیگر اصلاً بعید نیست ترامپ  در یک رویداد استثنایی شانس داشته باشد جایگزین «روث بادر گینزبرگ»، قاضی دموکرات و ۸۵ ساله که احتمال فوت یا بازنشستگی‌اش می‌رود را هم تعیین کند. در این صورت او احتمالاً بیشترین اثر را در در تعیین مسیر نسل آینده دیوان عالی آمریکا خواهد داشت.
این موضوع به ویژه از جهت تأثیراتی که تصمیمات این دیوان می‌تواند در زندگی سیاسی مردم آمریکا و حتی مردم سایر نقاط دنیا بر جای بگذارد حائز اهمیت است.
شاید ملموس‌ترین مصداق این تاثیرگذاری حکمی بود که دیوان عالی آمریکا همچین چند وقت پیش در تأیید دستور ترامپ برای منع ورود اتباع چند کشور مسلمان، از جمله ایران به آمریکا صادر کرد.
اگر بخواهیم به قبل‌تر از آن برگردیم، می‌توان به رأیی اشاره کرد که این دیوان در سال ۲۰۰۰، بعد از مطرح شدن شائبه تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع «جورج دبلیو بوش» صادر کرد. تصمیماتی که «بوش» در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گرفت بر مناطق مختلف دنیا اثرگذاشت.
منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=216258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x