تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

صحبت های ضد و نقیض مسئولان بر سر حضور صیادان چینی در خلیج فارس!

  • کد خبر : 215881
  • 09 شهریور 1397 - 18:15
صحبت های ضد و نقیض مسئولان بر سر حضور صیادان چینی در خلیج فارس!

حضور کشتی و صیادان چینی در خلیج فارس و صید غیر مجاز آنها در آب های ایران با واکنش بسیاری از مسئولان روبرو شده است.

 صحبت های ضد و نقیض مسئولان بر سر حضور صیادان چینی در خلیج فارس!به گزارش گروه اقتصادی «کمال مهر»،چند ماهی است که  حضور کشتی های صیادی چینی در آب های ایران، در فضای مجازی حسابی جنجال به راه انداخته است ، علی رغم آنکه سازمان شیلات این موضوع را تکذیب می کند اما بسیاری از مسئولان براین باورند که این کشتی ها با تغییر پرچم مشغول فعالیت هستند.
این روزها در کنار سایر مشکلات اقتصادی و معیشتی، قلع و قمع خلیج فارس توسط صیادان خارجی نگرانی هایی برای مردم بوجود آورده است .با وجود آنکه بارها  موضوع صید غیر مجاز ترال کف در آب های شمالی و جنوبی از سوی صیادان چینی توسط مسئولان شیلات تکذیب شده است، اما هر روز بر تعداد معترضان این موضوع افزوده می شود و گویا داستان درگیری صیادان جنوبی با صیادان شناورهای چینی  تمامی ندارد.
با وجود آنکه معاونان سازمان امور بنادر و دریانوردی  براین باروند که سازمان شیلات برای حضور و فعالیت کشتی های چینی در آب های ایران مجوز صادر کرده است اما شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهگیری سازمان شیلات در نشست خبری چند روز اخیر در جمع خبرنگاران  مجموع کل صید ۹۱ فروند شناور فعال فانوس ماهیان را ۲۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۱۷ هزار تن از این میزان صید فانوس ماهیان، ۸ هزارتن یال اسبی حرام گوشت و مابقی سایر ماهیان تجاری است .
به گفته وی این شناورها کاملا در دریای عمان روبروی جاسک هستند و تنها در عمق ۲۰۰ متر بعد از نوار ساحلی اجازه صید دارند.
کاکولکی با اشاره به اینکه در خلیج فارس شناورهای فانوس ماهی حضور ندارد، بیان کرد: نمی دانم با چه اغماضی این اظهارات مطرح می شود و تنها به نظر می رسد که این جریانات مربوط به اتاق فکر آن طرف آب است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲ هزار نفر بر روی ۹۱ فروند شناور کار می کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی ۳۰۰ نفر نیروی خارجی مشغول بکارند که براساس برنامه ریزی های  صورت گرفته  بعد از گذشت مدت زمان ۴ تا ۵ سال از آموزش، نیروهای ایرانی جایگزین آنها خواهند شد.

حضور کشتی های چینی در آب های ایران صحت ندارد/یغما رفتن خلیج فارس از سوی دشمنان مطرح می شود

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با تکذیب اخبار  منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فعالیت کشتی های چینی در آب های خلیج فارس ، اظهار کرد: اگرچه در ماه های اخیر اخباری مبنی بر به یغما رفتن خلیج فارسدست به دست می چرخد، اما با قطعیت می توان گفت که هیچ شناور خارجی در خلیج فارس و آب های مشترک ایران حضور ندارد .
وی با اشاره به اینکه از دانش سایر کشورها تنها در حوزه صید استفاده می شود، افزود: انتظار می رود که نیروهای ایرانی به تدریج جایگزین نیروهای خارجی شوند .حضور کشتی های چینی در آب های ایران صحت ندارد، این اخبار توسط مخالفان  جمهوری اسلامی ایران با اهداف مغرضانه مطرح می شود.
صالحی با اشاره به اینکه شناورهای حاضر در آبهای خلیج فارس متعلق به ایران است، تصریح کرد: مخالفان با مطرح کردن این اخبار در نظر دارند که مردم را مایوس کنند ضمن آنکه طبف نظر اتحادیه صیادی مطرح کردن چنین موضوعاتی ضربه مهلکی به جامعه صیادی وارد می کند.

کشتی های چینی با تغییر پرچم در آب های ایران جولان می دهند

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر،پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،درباره آخرین وضعیت حضور شناورهای خارجی در آب های خلیج فارس اظهار کرد: سازمان شیلات منکر حضور کشتی های چینی در آب  های خلیج فارس است. این موضوع کاملا درست است چرا که کشتی های از رده خارج  شده چینی به اسم شرکت ایرانی و با پرچم کشور خود ما در این آبها درحال فعالیت هستند.
وی افزود: اگرچه قرار بود کشتی های چینی  از اعماق خلیج فارس تنها فانوس ماهیان را صید کنند اما به دلیل به صرفه نبودن صید این ماهیان، شناورها در آب های ساحل و نزدیک ساحل کار می کنند که این امر با انتقاد صیادان ایرانی روبرو شده است.
قاسمی با اشاره به وضعیت مساعد ذخایر فانوس ماهیان گفت: با توجه به ذخایر مناسب فانوس ماهیان در آب های خلیج فارس،هیچ یک از صیادان مخالف برداشت این ذخایر (تا جایی که به منابع صدمه ای وارد نشود)نیستند.
وی از قدیمی بودن تکنولوژی شناورهای چینی خبر داد و گفت: برای این شناورها امکان صید فانوس ماهیان از اعماق بالای ۲۵۰ متر وجود ندارد. این کشتی های چینی تنها با تغییر پرچم و تحت مالکیت ایرانی به دنبال صید یال اسبی و دیگر ماهیان صنعتی هستند.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در پایان تصریح کرد:  اظهارات سازمان شیلات مبنی بر آنکه کشتی ها با پرچم چین در آبهای خلیج فارس وجود ندارد،کاملا صحت دارد چرا که این‌شناورهای چینی با پرچم ایران در آب های ایران حضور دارند و به جای فعالیت اصلی خود درصید فانوس ماهیان به دنبال فعالیت های دیگری هستند.

حضور کشتی های چینی در ایران قانونی است

یعقوب دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با تکذیب حضور شناورهای خارجی در آب های خلیج فارس، اظهار کرد: بارها اعلام کرده ایم که فعالیت کشتی های چینی همانند هواپیما و خودروی خارجی موجود در کشور کاملا قانونی است چرا که این کشتی ها دارای مجوز و پرچم ایران هستند.
به گفته وی هر کشتی که با مجوز سازمان شیلات و پرچم ایران در آب های کشور حضور دارد،فعالیت آن مشکلی ندارد.
دوجی ادامه داد: کشتی های چینی دارای پرچم ایران برای صید ماهیان غیر ماکول در آب های خلیج فارس حضور دارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشتی های ایرانی متعددی در آب های خلیج فارس حضور دارند،بیان کرد: این در حالی است که در فضای مجازی برای  فعالیت کشتی های چینی در آب های خلیج فارس حاشیه های زیادی ایجاد شده است.
دوجی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات صیادان‌ مبنی بر فعالیت کشتی های چینی با پرچم ایرانی که مشغول صید ماهیان تجاری هستند را تایید می کنید،تصریح کرد: کشتی های چینی با سیستم مانیتورینگ به طور کامل تحت نظارت و کنترل هستند و از آن جا که صید ماهیان تجاری در اعماق ، فصل خاص و تور سایز خود انجام می شود،بنابراین این موضوع صحت ندارد.
گزارش از آزاده محبی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=215881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x