تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

شهر تاریخی “بیشاپور” همچنان در انتظار ثبت جهانی/ وعده هایی که به تاریخ پیوست

  • کد خبر : 38039
  • 21 اردیبهشت 1393 - 10:12
شهر تاریخی “بیشاپور” همچنان در انتظار ثبت جهانی/ وعده هایی که به تاریخ پیوست

وعده ثبت شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس اندک اندک در حال پیوستن به تاریخ است و فعالان میراث فرهنگی اعتقاد دارند که بعید به نظر می رسد این وعده رنگ و بوی تحقق به خود بگیرد.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در ۲۵ کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.بیشاپور با ۲۰۰ هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب می شده است ضمن اینکه دارای اهمیت ارتباطی  نیز بوده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نزدیک به ۱۵سال است که مسئولیان مختلف، در رده ها و سمتهای گوناگون وعده تکمیل پرونده و ثبت جهانی شهر تاریخی بیشاپور را می دهند، اما تا به امروز اطلاع دقیقی از وضعیت این پرونده در دست است.

محسن عباسپور بیان کرد: بعید به نظر می رسد که به زودی شاهد تحقق این وعده باشیم.

وی افزود: وعده های مکرر و بی نتیجه در مورد ثبت شهر تاریخی بیشاپور در فهرست آثار جهانی اکنون بدان حد تاریخی و پرحجم شده که اگر به دیده طنز نگاه کنیم می توان گفت همین وعده های بی سرانجام و باری به هر جهت، به تنهایی می توانند به عنوان میراث غیرملموس در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون ادامه داد: متأسفانه با وجود ظرفیت بالای بیشاپور برای کاوش، توسعه و بسط مطالعات مرتبط در حوزه های تاریخی، چند سالی است که پایگاه پژوهشی این شهر نیز به حالت انفعال درآمده و این مورد نه تنها باعث بروز تأخیر در جریان ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی شده، بلکه این نگین تمدن ساسانی را نیز با چالش های تازه ای به لحاظ مرمتی و مطالعاتی نیز مواجه کرده است.

عباسپور گفت: بسیاری از وعده های مربوط به ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی را مسئولان امر مطرح کرده اند، که در آن سال ها نتوانست به این وعده خود عمل کنند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: وعده های یکی پس از دیگری مسئولین مربوطه در خصوص ثبت جهانی شهر تاریخی بیشاپور در حالی طی سال های گذشته مطرح شده که هنوز این مسئولان نتوانسته اند اصلی ترین مانع ثبت این شهر در فهرست آثار جهانی را سامان دهی کنند.

وی افزود: اهمیت بالقوه شهر بیشاپور برای ثبت در فهرست آثار جهانی آنجا بیشتر مشهود می شود که بدانیم تا به امروز تنها چیزی در حدود سه درصد از این مجموعه تاریخی کاوش شده و ۹۷درصد دیگر آن در زیر خاک مدفون است بنابراین پرواضح است شهری که با سه درصد آثار خود توانسته دایعه ثبت در فهرست آثار جهانی را داشته باشد، مطمناً نیاز به توجهی جهانی دارد تا به مرور نسبت به توسعه مطالعات پیرامون آن نیز گام برداشته شود.

وی اظهار داشت: به هر شکل باید توجه داشت هر یک روز تأخیر در توجه ریشه ای به مجموعه بیشاپور، مساوی با قرار دادن این شهر در برابر فرسایش ها و بحران های تازه تری است.

عباسپور گفت: چه با ثبت جهانی بیشاپور و چه به هر طریق علمی و زیرساختی دیگر، باید هرچه سریعتر و به دور از شعارها و وعده های رایجی که زیاد شنیده می شود فکری اساسی برای حفظ این گنجینه ارزشمند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x