تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

شاهکار بزرگ رزمندگان یمن در نبرد دریایی علیه متجاوزان/ ثبت اولین استفاده عملیاتی از شناورهای بدون سرنشین در جهان +عکس

  • کد خبر : 197046
  • 16 مرداد 1396 - 7:57
شاهکار بزرگ رزمندگان یمن در نبرد دریایی علیه متجاوزان/ ثبت اولین استفاده عملیاتی از شناورهای بدون سرنشین در جهان +عکس

آنچه که طی ماههای اخیر به دست مبارزان یمنی ثبت داده، اولین استفاده عملیاتی از شناورهای بدون سرنشین انتحاری در میدان رزم است که حتی ناوهای پیشرفته سعودی از مقابله با آن عاجز هستند.

به گزارش «کمال مهر» بیش از دو سال از آغاز جنگ یمن گذشته است و شاید هیچ کدام از کارشناسان نظامی جهان انتظار این مقاومت طولانی و مدیریت صحنه نبرد را از سوی رزمندگان مردمی و ارتش به ملت پیوسته این کشور نداشتند. اگرچه نبرد در یمن برای مدتی زیاد یک جنگی زمینی بود اما از پاییز سال گذشته روند دفاع مردم یمن از مرزها و امنیت خود شکلی کاملا متفاوت به خود گرفت و عرصه دریا نیز تبدیل به محل مقابله شد. این تغییر صحنه، علاوه بر آنکه باعث شگفتی و تزلزل در نقشه های ائتلاف سعودی شد، دست برتری را به مدافعان یمنی می داد تا در مناطقی که یگانهای مهاجم دشمن، احتمال تنبیه و مقابله را نمی دادند، با حملات دقیق و موثر مواجه شوند و خسارت های مادی و جانی فراوانی را متحمل شوند.

HSV-2 Swift قربانی اول از امارات

شناور ترابری تندروی HSV-2 Swift که در ابتدا برای نیروی دریایی آمریکا ساخته و پس از آن به امارات اجاره داده شده بود یکی از اولین قربانیان رزم دریایی در جنگ یمن بود که مهر ماه سال گذشته هدف موشک ضد کشتی رزمندگان مقاومت یمن قرار گرفته و شدیدا آسیب دید. حجم خسارت های وارده آنقدر زیاد بود که رسانه های عربی تصمیم گرفتند در اقدامی پیش دستانه، اثرات حمله دقیق نیروهای یمنی را منتشر و البته اتهامات تکراری و بدون سند مبنی بر همکاری موشکی ایران با رزمندگان این کشور را منعکس کنند.

شناور HSV-2 Swift

این شناور به دلیل شدت آسیب وارده از رده خارج تشخیص داده شد و اخیرا توسط یک شرکت یونانی خریداری شده است. البته تلفات نیروهای مزدور و نظامی حاضر در آن، به گونه ای بود که اماراتی ها پس از این حمله و چند سیلی دیگر، تصمیم گرفتند تا حد زیادی، خود را از منطقه اصلی نبرد دور نگه دارند.

غرق ناو مدینه و ورود بی سرنشین ها به صحنه نبرد دریایی

بهمن ماه سال ۹۵ حادثه ای در جریان جنگ یمن رخ داد که شاید بتوان از آن به عنوان نقطه ای مهم حتی در تاریخ نبردهای مدرن دریای نام برد چراکه یک ناو عربستانی به اسم مدینه در دریای سرخ هدف قرار گرفت. این ناو بر اساس اعلام منابع یمنی در گلوله باران مناطق مسکونی این کشور نقش داشته و به همین دلیل هدف قرار گرفت. این ناو غرق نشد اما به دلیل خسارات فراوان وارده از این حمله به بندرگاه بازگشت. بر اساس اخبار رسیده چندین ملوان سعودی نیز در این حمله کشته و زخمی شدند.

فیلم حمله شناور بدون سرنشین یمنی به ناو المدینه

اگرچه برخی رسانه های یمنی و عربی اعلام کردند که این حمله توسط یگان های موشکی ارتش یمن انجام شده و یک موشک کروز ضد کشتی به این شناور برخورد کرده اما تصاویر و مستنداتی که خود عربستانی ها از دوربین های این شناور پخش کردند، موارد دیگری را به نمایش گذاشت. بر این اساس، منابع نزدیک به ائتلاف سعودی نشان می داد آنچه که در این حمله به کار رفته نه یک موشک کروز بلکه یک قایق بدون سرنشین بود؛ یک قایق کوچک سفید رنگ که به سرعت به این شناور نزدیک شده و باعث انفجار شد. با توجه به موفقیت یمنی ها در شلیک مستمر و دقیق موشک کروز به اهداف مد نظر، نظر مخالف رسانه های حامی ارتش سعوی نیز اعتراف به یک موفقیت بزرگ محسوب می شد.

هدف بعدی؛ سکوی نفتی سعودی ها و بندر اشغالی

در عین حال، این موضوع همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ میلادی گارد ساحلی سعودی ها اعلام کرد که یک شناور بدون سرنشین که از آبهای یمن به سمت سکوی نفتی در آب های عربستان آمده بوده است را نابود کرده است. ماجرا وقتی جالب تر شد که حدود یک هفته پیش نیز اعلام شد که بندر المخا در دریای سرخ که در اختیار نیروی های اماراتی و شبه نظامیان وفادار به آنهاست نیز هدف حمله یک شناور بدون سرنشین قرارگرفته اند. البته فعلا از تلفات یا خسارات این حمله هم خبری در دست نیست.

آیا حملات بی سرنشین های یمنی اهمیت دارد؟

در ابتدای این مطلب به این نکته اشاره شد که این حادثه به نوعی یک نقطه عطف در نبردهای دریایی محسوب می شود چراکه آنچه که در یمن رخ داده به نوعی اولین استفاده واقعی از شناورهای بدون سرنشین انتحاری در میدان رزم به صورت عملیاتی محسوب می شود. امروزه برخی از کشورهای دنیا شناورهای رزمی بدون سرنشین را در نقش های شناسایی و کنترل مرزی وارد خدمت کرده اند اما عملیات های رزمی انجام شده توسط یمنی ها اولین موارد از استفاده رزمی از این نوع جنگ افزار در دهه های اخیر حساب می شود.

اهمیت این رخداد از چند جهت قابل بررسی است؛ اولا اینکه یمن و نیروهای مقاومت این کشور در حال حاضر در یک محاصره سنگین همه جانبه به سر می برند و دست پیدا کردن به چنین توانایی می تواند یک جهش بزرگ برای نیروهای یمنی باشد. آنها می توانند بدون به خطر انداختن نیروهای خودی دشمن را با چالش های جدی مواجه کنند. همچنین مسلما همانند موشک های بالستیک یمن که با گذشت ماههای متمادی از حمله سراسری سعودی ها به خاک این کشور و تحت شدیدترین نظارت های هوایی ماهواره ها و آواکس ها، همچنان مشغول پرتاب دقیق به مواضع نیروهای متخصام هستند، شاهد افزایش قدرت و کیفیت بی سرنشین های یمنی در صحنه دریا نیز خواهیم بود.

تصویر مربوط به برخورد قایق بدون سرنشین به ناو مدرن سعودی

شاید این سوال برای بسیاری پیش بیاید که این شناورهای بدون سرنشین تا به اینجا نتوانستند تلفات خاصی از متجاوزین بگیرند و خسارت خاصی را به جای بگذارند، لذا نمی توان به آنها توجهی ویژه کرد یا در آینده روی آن حساب خاصی داشت. فراموش نکنیم که موشک های بالستیک یمنی نیز در ابتدا عمق عربستان را هدف قرار نمی دادند و تلفات وارد شده به متجاوزین آنچنان بالا نبود اما امروزه کار به جایی رسیده است که ارتش سعودی و متحدانش مجبور به مستقر کردن سامانه های ضد موشک در نزدیکی مرزهای خود با یمن شده اند.

همچنین در ابتدای جنگ یمن خبری از حمله متقابل زمینی از طرف یمنی ها نبود اما امروز شاهد آن هستیم که بارها و بارها ستون ها و پاسگاه های نیروهای متجاوز توسط مبارزان یمنی نابود می شوند. قصه قایق های بدون سرنشین انتحاری یمن هم ماجرایی است که تنها ۶ ماه از شروع آن آغاز شده و مسلما به مانند بالستیک های یمنی در آینده بسیار بیشتر از آنها خواهیم شنید.

عبور موفق قایق های بی سرنشین از سامانه های پدافندی دشمن

نکته دیگری که می تواند هم برای خوانندگان و هم برای کارشناسان نیروهای مسلح جالب باشد آن است که قایق های بدون سرنشین یمنی که مسلما در مقایسه با تکنولوژی های موجود در کشورمان، ابتدایی تر و کم خطرتر برای دشمنان محسوب می شوند، تجربه موفق عبور از سامانه های مختلف پدافندی را در زمان حمله به ناو مدینه تجربه کرده اند.

این کشتی  دارای سامانه های راداری ، جنگ الکترونیک و سونار ساخت فرانسه بود که از آن میان رادار DRBV 15 Sea Tiger، رادار DRBC 32 و سامانه سونار TSM 2630 Sorel از جمله این موارد بودند. این ناو که توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد در بخش تسلیحات به ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی Otomat ساخت ایتالیا، ۱۸ تیر موشک سطح به هوای Crotale ساخت فرانسه، یک توپ ۱۰۰ میلی متری در جلو و دو توپ دفاعی ۴۰ میلی متری به همراه پرتابگرهای اژدر مجهز بود و برد موشک ضد هوایی Crotale آن در حدود ۱۱ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن ۶ کیلومتر است.

«مدینه» رویایی ارتش سعودی با انبوهی از سامانه‌های مدرن نابود شد/ یمنی‌ها پاسخ رزمایش فرانسه در خلیج فارس را دادند! +عکس و فیلم

 لحظه مورد اصابت قرار گرفتن ناو سعودی

در عین حال، در سال ۱۳۹۲ شمسی یعنی تنها ۳ سال پیش، ارتش سعودی قراردادی هنگفت و با ویژگی های فراوان برای ارتقاء این شناورها با فرانسه به امضاء رسانده بود و بر اساس این قرارداد، رادارها و سنسورهای جدید، سامانه رزمی مدرن، تعمیر اساسی بدنه و البته نصب سامانه دفاع هوایی کوتاه برد SIMBAD-RC بر روی این ناوها به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار (برای هر شناور) به سرعت انجام شد. به عنوان مثال، سامانه SIMBAD-RC ساخت شرکت MBDA در حقیت یک سیستم کنترل از راه دور مجهز به سامانه های شناسایی فروسرخ و موشک های دوش پرتاب میسترال ساخت فرانسه است که بر اساس اعلام خود شرکت سازنده توانایی درگیری با بالگرد، شناورهای کوچک سطحی ، هواپیما و البته موشک های کروز ضد کشتی را نیز دارد.
با توجه به اینکه این شناور، با سامانه های مدرن فرانسوی تجهیز و آماده مقابله با حملاتی چون موشک های کروز و مدل ساده ای از حمله یعنی قایق بدون سرنشین با سرعت کم حرکت بوده است، موفقیت حمله نیروهای مسلح یمن به این شناور نشان می دهد تنها با یک قایق ساده، سیستم پر ادعا و گران قیمت فرانسوی شکست خورده و ناو صدها میلیون دلاری سعودی، خسارتی فراوان دیده بود.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=197046

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x