تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
2

سیاحت غرب!/دریای برندهای خارجی در اعیان‌نشین پایتخت

  • کد خبر : 35179
  • 01 اردیبهشت 1393 - 11:04
سیاحت غرب!/دریای برندهای خارجی در اعیان‌نشین پایتخت

درست در ایامی که بحث یارانه و تولید داخلی داغ است، سر زدن به این پاساژ معنی خاصی دارد. از آنچه می‌بینید و می‌خوانید تعجب نکنید. اینجا در همین تهران خودمان است.

به گزارش کمال مهراز چندی پیش که نامش بر زبان‌ها افتاد و به عنوان جزیره‌ای جدا از تهران و به طور کل ایران در اذهان عمومی لقب گرفت. متعاقب آن هم این سوال پیش آمد که واقعا چه کسی و کسانی توان مالی خرید اجناسی را دارند که حداقل قیمت متصور برای آنها ۲ میلیون تومان است؟

سری به مرکز خرید سام سنتر در خیابان فرشته زدیم تا شاید از نزدیک بتوان پاسخ این سوالات را یافت و یا حداقل برخی از شبهات شکل گرفته نسبت به آن را رفع کرد.

مکانی که در طول راه نامش را از هرکس پرسیدیم به عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید آن منطقه نامیده می‌شد.

قبل از ورود به درب‌ اصلی با تماشای خریداری که با راننده‌ شخصی و دو محافظ حضور پیدا کرده بود و همچنین پرداخت ۵۰۰۰ تومان هزینه‌ پارک به پارک‌بان، این موضوع کاملا برایمان جا افتاد که این مکان واقعا منحصر به فرد است.

مکانی با مساحت ۱۷۵۰متر مربع در ۹طبقه و ۲۶ فروشگاه تجاری در ابعاد ۳۵ تا ۲۰۰ متری در دو طبقه همکف و اول، ۲۰۰ پارکینگ در طبقات دوم تا هفتم، یک طبقه آشپزخانه در طبقه هشتم و ۱۲۰۰ متر فضای رستورانی در طبقه نهم.حتی بنا به اعتراف فروشندگان هم اینجا یکی از لوکس ترین مراکز خرید شهر تهران با خاص‌ترین خریداران خود است.

نیم‌نگاهی به دریای برندهای معتبر در سام سنتر 

این نام‌ها را می‌شناسید؟

DESSIGUAL

ROJE JEWELRY

ERMENEGILDO ZEGNA

GUCCI

TOM FORD

Chopard

MARC JACOBS

DIOR

FROTELLI ROSETTI

JIMNY CHOOL

LASAISON

و بسیاری دیگر تنها بخشی از کمپانی‌های فعال در عرضه‌ی کیف، کفش ، ساعت، جواهر و شکلات در دنیا هستند که بدون شک جزء معدود افرادی در کشور ، مابقی افراد با این اسامی ناآشنا هستند.

۵۰درصد تخفیف خورده شده بر در و دیوار یکی از همین کمپانی‌های لباس و کیف باعث شد تا وارد این مغازه شویم و از قیمت‌ها اطلاعی کسب کنیم.

برایمان جالب بود که حداقل قیمتی که خریدار باید برای یک بلوز ساده زنانه کنار بگذارد، ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته بعد از اعمال تخفیف.

لباس‌هایی که نه آنقدر مدلش با مشابه آن در فروشگاه‌های سطح شهر فرق داشت و نه از دید یک خریدار نابلد جنس آن خیلی خاص بود.

تنها تمایز قیمت یک شال نخی ۱۶۴هزار تومانی، کفش کالج ۴۵۸ هزار تومانی، بلوز نخی  با طراحی ساده ۴۰۰هزار تومانی و شکلات‌هایی با جعبه‌‌های خاص کیلویی ۱۷۰ هزار تومانی، کیف ۱ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی و عینک‌هایی از حداقل قیمت ۶۰۰و حداکثر ۲میلیون و … پسوند مارک و یا برند فلان کشور خارجی بود.

در دریای برندها چه کسانی شناور هستند؟

“خریداران خاص” لفظ مشابه‌ای بود که در گفتگوی خبرنگار بازارخبر  با چندی از فروشندگان این مرکز لوکس شنیده شد. یکی از فروشندگان اظهار داشت: برای اکثر مردم، خصوصا ساکنان منطقه‌ی فرشته جا افتاده است که این مرکز، مرکزی گران است. به همین دلیل است که با وجود افتتاح این مرکز در سال ۱۳۹۱ تا به امروز کمتر کسی برای خرید به این مرکزی مراجعه می‌کند. اما خب ما هم خریداران خاص خود را داریمکه معمولا هر ۲ یا ۳ ماه به ما مراجعه می‌کنند.

خریدارانی که بیشتر آنها خواهان خریدار خاص و متفاوت از دیگری هستند و همینکه گفته شود، فلان جنس را که از کمپانی فلان شرکت خارجی است ، مایه‌ی مباهاتشان است.

یادتان باشد که قیمت برای این دسته از افراد به معنی واقعی اصلاً مهم نیست.

نیم نگاهی به چند مغازه‌‌ی مراجعه کننده‌ی خریدار کافی بود تا برایمان جا افتد که منظور از خریدار خاص کیست. خریدارانی که با نیم گاه به سرتاپایشان، می‌توانستیم بفهمییم که با سبک مردمان عادی بسیار متفاوت هستند.

در اینجا حجاب تعریف دیگری دارد. از فروشنده گرفته تا خریدار به قول معروف خیلی منشوری هستند. ناظر و نظارتی هم که طبق معمول نیست.

قیمت اجاره و خرید

شاید مهمترین سوالی که می‌توان از این افراد پرسید این باشد که براستی هدف از افتتاح مرکزی خاص با اجاره‎ حدودا ۱۰ تا ۱۵ میلیون  تومان در ماه و خرید ۷ میلیاردی (بنابر گفته‌ی یکی از فروشندگان)، که فقط برای معدود افرادی در نظر گرفته‌شده است چه می‌تواند باشد؟!

جالب‌تر انکه سرمایه‌گذار این مرکز در گفته‌های خود اذعان داشت که همین عمومی نبودن و مختص فقط عده‌ای خاص بودن موجب خرسندی است.

البته جدا از هزینه‎های بالا که فقط برای چند متر مغازه است، هزینه‌های تهیه اجناس که عمدتا از کشورهایی مثل بلژیک، فرانسه، دبی ، میلان و اسپانیا آورده می‌شود را در نظر بگیرید.

هدف از ساخت فرهنگ سازی است!

بدون تردید ضرورت بررسی ابعاد اقتصادی و فرهنگی چنین مرکزی در شرایط اقتصادی فعلی کشور ما و خصوصا تاکیدی هم که بر حمات از تولید داخلی می‌شود، حائز اهمیت است.

به گفته یکی از مدیران بالارتبه این مجموعه، هدف از ساخت این مرکز فرهنگ‌سازی است! فرهنگی که در سال ۹۳، میان کلماتی چون تولید ملی و اقتصاد مقاومتی خودنمایی می‌کند…

 

 

 

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x