تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل سرطان‌زا هستند

  • کد خبر : 18148
  • 09 بهمن 1392 - 16:23
سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل سرطان‌زا هستند

یک متخصص تغذیه گفت:‌ سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل قطعاً سرطان‌زا هستند.

 

خبرگزاری فارس: سوسیس، کالباس، پفک و پاستیل سرطان‌زا هستند

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانکمال مهر، سیدحسین داودی در نشست خبری مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای اینکه یک سلول به سمت سرطان برود ۳ تا ۷ تغییر ژنتیکی لازم دارد اما اگر تغییرات در سلولهای زایشی اتفاق افتد به نسل بعد منتقل می‌شود و امکان سرطانی شدن سلول‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در نتیجه جهش در سلول‌های زایشی به دلیل عواملی مثل آلودگی هوا، مواد غذایی نامناسب و … در سرطان به ارث برده می‌شود بنابراین افرادی که سرطان خانوادگی می‌گیرند سنشان از سطح میانگین پایین‌تر است.

متخصص تغذیه در بیماران مبتلا سرطان ادامه داد: هر گونه مواد غذایی که مصرف می‌کنیم هم می‌تواند مفید و هم غیرمفید باشد بنابراین در رابطه با سبزی و میوه‌هایی که در حال حاضر گفته می‌شود سرطان‌زا هستند نمی‌توان به راحتی بحث کرد.

داودی گفت: با این وجود اگر نیترات این مواد غذایی بالا باشد می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد و این نیترات معمولاً در مواد گوشتی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و آب آشامیدنی بطری‌ها بیشتر دیده می‌شود.

متخصص تغذیه ادامه داد: در رابطه با سبزی‌ها نیز منع مصرف نداریم اما اگر تخلفی انجام شود عوارض آن بسیار خواهد بود. مردم بهتر است تلاش کنند تا سبزی‌های ارگانیک مصرف کنند.

وی افزود: در مورد شیر و لبنیات نیز اگر مواد افزودنی زیادی داشته باشند می‌توانند آسیب‌هایی را در پی داشته باشند اما این در شرایطی است که ۵ واحد در روز شیر و لبنیات مصرف کنیم در حالی که سرانه مصرف در کشور بسیار پایین است.

داودی ادامه داد: بنابراین مصرف موادی که افزودنی دارند در شرایطی خطرناکند که به یک سطحی برسند و زیاد مصرف شوند.

وی ادامه داد: همچنین مواد رنگی که در برخی خوراکی‌ها مانند پفک و پاستیل دیده می‌شود اثرات سرطان‌زایی دارند اما زمانی مخرب می‌شوند که از یک سطح بالاتر مصرف شوند و باید مصرف این گونه مواد را کاهش داد.

متخصص تغذیه گفت: در عین حال به مردم این اطمینان را باید بدهیم که مصرف نکردن میوه، سبزی و لبنیات به مراتب خطر بیشتری را نسبت به مصرف کردن آنها به میزان کافی دارد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x