تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سواد حامیان برجام و FATF، از فائزه هاشمی و آخوندی تا زیباکلام و پروانه مافی/ وقتی نماینده لیست امید تفاوت لایحه و سازمان را نمی‌داند!

  • کد خبر : 216218
  • 15 مهر 1397 - 0:15
سواد حامیان برجام و FATF، از فائزه هاشمی و آخوندی تا زیباکلام و پروانه مافی/ وقتی نماینده لیست امید تفاوت لایحه و سازمان را نمی‌داند!

فحاشی به منتقدان و بی سواد نامیدن آنان از سوی حامیان برجام و FATF در حالی است که این طیف چندین بار اعتراف کرده‌اند که حتی یکبار هم متن توافقات خسارت بار را مطالعه نکرده‌اند.

«کمال مهر» – حامیان برجام و FATF تاکنون هیچگاه دلایل کارشناسی این حمایت را اعلام نکرده و صرفاً به تعریف و تمجید از توافقات خسارت بار و فحاشی به منتقدان بسنده کرده‌اند.

هر بار که منتقدان با دلایل کارشناسی به روند خسارت بار برجام و FATF انتقاد کرده‌اند، حامیان دولت از ارائه پاسخ کارشناسی طفره رفته و با فحاشی به منتقدان، آنان را «بی سواد»، «کاسب تحریم»، «دلواپس»، «ترسو» و…نامیده‌اند!

درباره FATF بیشتر بخوانید:

آیا ایران به سرنوشتِ خاکستریِ پاکستان در FATF دچار می‌شود؟ +عکس

پیوستن به «کارگروه اقدام مالی» میخ آخر بر تابوت برجام است/«ارزیابی متقابل»: مکانیسم FATF برای فشار بر ایران

اگر هنوز FATF را خیانت نمی‌دانید این گزارش را بخوانید

فحاشی به منتقدان و بی سواد نامیدن آنان از سوی حامیان برجام و FATF در حالی است که این طیف چندین بار اعتراف کرده‌اند که حتی یکبار هم متن توافقات خسارت بار را مطالعه نکرده‌اند و از محتوای آن بی خبرند اما از اجرایی شدن این توافقات خسارت بار حمایت می‌کنند!

هنوز نمی‌دانند که FATF سازمان است نه لایحه!

در هفته‌های گذشته «پروانه مافی» نماینده عضو لیست امید مجلس در دفاع از FATFدر توئیتر خود نوشت:

«لوایح چهارگانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست می‌تواند تبادلات پولی بین‌المللی ما را تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می‌توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰ درصد قیمت فعلی کاهش داد».

این نماینده عضو لیست امید تاکید کرده است که «FATF یکی از لوایح چهارگانه در مجلس است». این در حالی است که FATF نه یک لایحه بلکه سازمانی بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ تشکیل شده است.

نکته قابل تأمل اینجاست که نماینده‌ای که هنوز تفاوت یک سازمان و لایحه را نمی‌داند، ژست کارشناسی به خود گرفته و مدعی شده است که با تصویب لوایح چهارگانه در مجلس، قیمت دلار ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند!

در شهریور سال جاری نیز روزنامه اصلاح طلب اعتماد-به مدیرمسئولی الیاس حضرتی نماینده لیست امید مجلس- در یادداشتی به قلم «مهدی مطهرنیا»-که خود را آینده پژوه معرفی می‌کند- نوشت: «در چند مدت اخیر دولت تلاش زیادی برای تصویب لوایح چهارگانه که یکی از آنها FATFاست، داشته است».

نکته قابل توجه اینجاست که این فعال اصلاح طلب که هنوز تفاوت لایحه با سازمان را نمی‌داند، ژست کارشناسی به خود گرفته و با هراس افکنی مدعی شده است که «نپیوستن به FATF با توجه به تحریم‌های پیش‌رو مشکلات کشور را دوچندان خواهد کرد و عدم تصویب آن اقتصاد کشور را در حالت فلج کامل قرار خواهد داد».

هنوز تعداد اعضای FATF را هم نمی‌دانند!

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس همچنین در مصاحبه با روزنامه آرمان- ۱۰ مهر ۹۷- گفته است: «عملاً همه کشورهای جهان به جز یکی دو کشور، به FATF‌ پیوسته‌اند». روزنامه اصلاح طلب آرمان در مقدمه مصاحبه با مافی نوشته: «با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان عضو FATF هستند و تنها ایران و کره شمالی به آن نپیوسته‌اند، ضروری است که ایران به آن بپیوندد».

در روزهای گذشته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی که در حوزه فعالیت خود کارنامه بسیار ضعیفی داشته و رکورددار برگزاری جلسه استیضاح در مجلس است، در همایش سیاست‌های توسعه مسکن، ژست کارشناس FATF گرفته و گفته است: «هنوز درک نمی‌کنم که ۱۹۴ کشور به FATFپیوستند و تنها ایران و کره شمالی است که به FATF نپیوستند، مگر می‌شود کشوری الان اعلام کند که عضو سازمان ملل نخواهد بود. پس وقتی یک موضوع در این حد فراگیر است و کشورها به آن پیوسته‌اند، ایران به FATF نپیوندد».

گاف وزیر راه و شهرسازی و نماینده عضو فراکسیون امید مجلس درخصوص تعداد اعضای FATFدر حالی است که این سازمان بین دولتی ۳۷ عضو رسمی دارد که شامل ۳۵ کشور و اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است.

با احتساب اعضای اتحادیه اروپا (۲۸ کشور) و اعضای شورای همکاری خلیج فارس (۶ کشور) بعلاوه ۳۵ کشور دیگر در مجموع ۶۹ کشور عضو FATF هستند نه ۱۹۴ کشور ادعایی وزیر راه و شهرسازی و نه همه کشورهای جهان که نماینده لیست امید مدعی شده است.

ناگفته نماند که رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود عضو ناظر FATF هستند و عضو ناظر الزامی برای اجرای قوانین و مقررات مصوب ندارد.

عضویت برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس نیز در حالی است که این کشورها میزبان گروهک تروریستی منافقین- قاتل ۱۷ هزار ایرانی- و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضد ایرانی هستند و عملاً قوانین FATF درخصوص این کشورها اجرایی نمی‌شود.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب-۳۰ خرداد ۹۷- در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، در زمینه آفات پذیرش معاهداتی که برای کشور هزینه ایجاد می‌کنند، بیانات مهمی فرمودند. در بخشی از این بیانات آمده است: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟».

وزیر راه و شهرسازی و نماینده لیست امید مجلس در قامت مدافع FATF هنوز تعداد اعضای این سازمان بین دولتی را نمی‌دانند و با اینحال ژست کارشناسی به خود گرفته و هشدار می‌دهند!

لازم به ذکر است که علیرغم سپری شدن ۵ سال از دوران مدیریت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، هنوز مسکن مهر به پایان نرسیده و پروژه مسکن اجتماعی نیز در حد شعار باقی مانده و حتی یک ماکت نیز از این طرح ساخته نشده است چه برسد به افتتاح واحدها!

متن برجام را نخواندم ولی دفاع می‌کنم!

اما بی اطلاعی حامیان توافقات خسارت بار فقط منحصر به FATF نیست بلکه در برجام نیز داستان بر همین منوال بوده است.

برای نمونه «صادق زیباکلام» از فعالین اصلاح طلب و یکی از حامیان پر و پاقرص برجام-آبان ۹۴- در یک مناظره در دانشگاه مشهد به صراحت اذعان کرد که برجام را اصلاً نخوانده و بدون اطلاع از این متن دفاع می‌کند!

زیباکلام که همانند دیگر حامیان برجام از بهبود وضعیت اقتصادی کشور در صورت امضا و اجرای برجام خبر داده بود -تیر ۹۶ -در یادداشتی در روزنامه آرمان و در تناقضی آشکار نوشت: «تندروها دولت آقای روحانی را متهم می‌کنند که عنوان کرده بود اگر برجام اتفاق بیفتد، ایران گلستان می‌شود و همه مشکلات، یکشبه حل خواهد شد، اما منصفان می‌دانند نه تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نه شخص رئیس‌جمهور هرگز بیان نکردند که اگر برجام امضا شود، یکشبه ره صدساله طی خواهد شد، حتی اگر فرض بر آن باشد که رئیس‌جمهور یا هریک از مسئولان دولت هم گفته باشد که اگر برجام به تصویب برسد ایران پیشرفت‌های اقتصادی بسیار زیادی خواهد داشت، واقعیت آن است که حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی ارتباط چندانی با برجام نداشته و نمی‌توان مدعی شد که به صرف برجام، همه مشکلات حل می‌شدند».

همچنین «فائزه هاشمی» که طی سال‌های گذشته از حامیان برجام بوده و همیشه از این توافق حمایت کرده است، اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است: «متن برجام را نخوانده‌ام و فقط از روزنامه‌ها و رسانه‌ها این موضوع را دنبال می‌کردم و ایراد خاصی به برجام پیدا نکردم. به نظرم مخالفت‌ها بیشتر سیاسی بود و کلی‌گویی می‌کردند و به مواد خاصی از برجام ارجاع نمی‌دادند… د. برجام را موفق می‌دانم و خروج آمریکا از برجام را عدم موفقیت نمی‌دانم، چون برجام یک سند بین‌المللی است که سازمان ملل آن را تأیید کرده است».

براساس تبلیغات گسترده برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب قرار بر این بود که برجام دو دستاورد عمده داشته باشد؛ اول «لغو تمامی تحریم‌ها» و دوم «گشایش اقتصادی برای عموم مردم»، اما در نهایت از دلار حدود ۳۳۰۰ تومانی در سال ۹۴ رسیدیم به دلار ۱۸ هزارتومانی در سال ۹۷.

تحلیل‌های غلط، توافقات خسارت بار

جماعتی که ژست کارشناس به خود گرفته و با حمله به منتقدان از FATF و برجام دفاع می‌کند، حتی تفاوت «لایحه» با «سازمان» و «تعداد اعضای FATF» را نمی‌داند و حتی متن توافق مهمی مانند برجام را نیز مطالعه نکرده است.

لازم به ذکر است که منتقدان برجام بارها با استناد به متن این توافق، نسبت به نواقص و خسارات آن هشدار دادند اما از سوی برخی دولتمردان و حامیان دولت، «ترسو»، «بزدل»، «کاسب تحریم» و «بی سواد» معرفی شده و به جهنم حواله داده شدند!

نتیجه این تحلیل‌های غلط در دفاع از برجام و FATF این می‌شود که علیرغم محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها سر جای خود باقی مانده و بهانه از هسته‌ای به موشکی و منطقه‌ای و FATF تغییر می‌کند.

نتیجه این تحلیل‌های غلط این می‌شود که علیرغم اجرای دستورات FATF از سوی دولت، تحریم‌های بانکی و مالی همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

و نتیجه این تحلیل‌های غلط این می‌شود که علیرغم تاکید دولتمردان در سال ۹۴ مبنی بر لغو تمامی تحریم‌های ضد ایرانی از جمله تحریم‌های بانکی و مالی به صورت یکباره در دی ماه ۹۴، با سپری شدن حدود سه سال از این وعده، تحریم‌ها در جای خود باقی مانده است.

التهابات بازار ارز و FATF

حامیان FATF بارها مدعی شده‌اند که یکی از علت‌های اصلی التهابات بازار ارز به دلیل نپوستن ایران به این سازمان است. این در حالی است که رسانه‌های اصلاح طلب اذعان کرده‌اند که التهابات بازار ارز و گرانی برخی از کالاها به علت عدم مدیریت صحیح نقدینگی از سوی دولت است. برای نمونه روزنامه اصلاح طلب آرمان چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «اگر یک آسیب شناسی واقع گرایانه نسبت به تحولات اقتصادی چند وقت گذشته صورت دهیم، به نظر می‌رسد وفاق اصلی وجود دارد که ریشه اصلی و متغیر کلیدی گرانی‌های اخیر در حوزه‌های سکه، ارز، خودرو، مسکن و در آینده نزدیک سایر کالاهای حتی فیزیکی که می‌تواند به این گروه بپیوندد، در حجم نقدینگی است».

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت نیز چندی پیش گفته بود: «عده‌ای معتقدند به دنبال صحبت‌های اخیر ترامپ در خصوص مذاکره با ایران، نرخ دلار با کاهش روبه رو شده است اما باید اقرار کرد که نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رییس جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم سازد. دلار ۱۱ هزار تومانی یا ۹ هزارو ۵۰۰ تومانی هیچ‌کدام به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ این یک دروغ محض است که واکنش‌های ترامپ موجب کاهش یا افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود».

کارشناسان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و افزایش مشکوک قیمت برخی از اقلام، بخشی از عملیات روانی جریان خاص برای گروگان گیری اقتصاد ایران و سپس زمینه چینی برای تحمیل برجام های بعدی است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=216218

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x