تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

سزارین عامل اصلی کاهش نرخ باروری در کشور/ ۸۰ درصد زایمان‌های پایتخت به روش «رستم‌زایی»

  • کد خبر : 15562
  • 30 دی 1392 - 14:42
سزارین عامل اصلی کاهش نرخ باروری در کشور/ ۸۰ درصد زایمان‌های پایتخت به روش «رستم‌زایی»

متخصص اپیدمیولوژی جمعیت می‌گوید: ۶۰ درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام می‌شود که به دلیل عوارض، سزارین مانعی برای تولد نوزادان بعدی است و نهایتاً به عقیم‌سازی زنان ختم می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: سزارین عامل اصلی کاهش نرخ باروری در کشور/ ۸۰ درصد زایمان‌های پایتخت به روش «رستم‌زایی»

کمال مهر:خلیل علی محمدزاده  در مورد موانع رشد جمعیتی گفت: سالانه ۶۰درصد کودکان یعنی حدود ۸۰۰ هزار کودک از طریق سزارین متولد می‌شوند در حالی که باید دید همه این سزارین‌ها بر اساس اندیکاسیون درمانی بوده یا انتخابی است.

وی با اشاره به عوارض سزارین و تأثیر آن در کاهش تولدهای بعدی و در نهایت جمعیت گفت: سزارین یکی از علل کاهش نرخ باروری در کشور است و نباید فراموش کرد که بسیاری از سزارین‌ها در فرزند دوم و نهایتاً سوم به توبکتومی(عقیم سازی زنان) منجر می‌شود. حتی در مواردی به علت سن بالای مادر و نگرش فرهنگی خاص خانواده‌ها پس از تولد فرزند اول این اتفاق می‌افتد.

محمدزاده بر این نکته تأکید کرد که معمولاً به مادرانی که سزارین می‌کنند به دلیل عوارض جراحی توصیه می‌شود که ۳ تا ۵ سال باردار نشوند افزود: حتی زایمان بیش از دو فرزند به روش سزارین به چسبندگی جفت و رحم منجر می‌شود.

وی به این نکته اشاره کرد که در کشورهای پیشرفته دنیا فقط یک پنجم زایمان‌ها از طریق جراحی است ولی در کشور ما در جایی مانند تهران بیش از چهار پنجم زایمان‌ها و در بیمارستان‌های خصوصی قریب به اتفاق زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت جامعه مامایی برای ارائه مشاوره و ترغیب مادران به زایمان‌طبیعی را بسیار موثر دانست و گفت: حمایت‌‌های قانونی لازم از کادر مامایی، ارائه تسهیلات زایمانی و اجرای آیین نامه‌های نظارتی می‌تواند به ترویج زایمان طبیعی کمک کند.

محمدزاده در مورد تأثیر روش‌های پیشگیری دایمی از بارداری در کاهش جمعیت نیز گفت: روش‌های عقیم سازی در موارد ضروری،‌افراد پرخطر به ویژه بانوانی که با زایمان جان آنها و کودکشان به خطر می‌افتد و آن هم طبق تشخیص پزشک باید انجام شود و این روش‌ها نباید به سهولت اتفاق بیفتد.

وی در مورد ارتباط مستقیم سزارین با عقیم سازی زنان گفت: آمارهای جهانی حکایت از آن دارد که روش‌های قطعی پیشگیری از بارداری، حتی در کشورهایی که سیاست‌های کنترلی را در دستور کار دارند، به ویژه در سال‌های اخیر به سمت ترجیح وازکتومی نسبت به توبکتومی است ولی در کشور ما بستن لوله‌ها در خانم‌ها بیش از ۴ برابر بستن لوله‌ در مردان است و این مسئله با نرخ سزارین‌ها بستگی مستقیمی دارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15562

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x