تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

زنان سرپرست خانوار تحت حمایت دست های مهربان/ ۴۶موسسه خیریه مجوزدار در استان البرز فعال هستند

  • کد خبر : 209370
  • 19 اسفند 1396 - 1:42
زنان سرپرست خانوار تحت حمایت دست های مهربان/ ۴۶موسسه خیریه مجوزدار در استان البرز فعال هستند

قتی که بنا به دلایل مختلف اعم از فوت همسر، اعتیاد، بیماری ، طلاق و … سرپرستی خانواده بر دوش زن می افتد مسیر زندگی تک تک افراد خانواده تغییر می کند. در این شرایط زن با مشکلات و چالش های زیادی مواجه خواهد بود و چنانچه حمایت نشده و از نظر روحی نتواند آمادگی گرداندن امور خانواده را پیدا کند علاوه بر خود فرزندان نیز در معرض خطر و آسیب های زیادی قرارخواهد گرفت.

زنان سرپرست خانوار تحت حمایت دست های مهربان/ 46موسسه خیریه مجوزدار در استان البرز فعال هستندو

به گزارش «کمال مهر»;  به همین دلیل حمایت این افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنیاد نیکوکاری دست های مهربان ، سازمانی غیر دولتی که چندسال است  فعالیت خود رابرمحور توانمندسازی خانواده های زن سرپرست با هدف ارتقاء سطح توانایی های آنان در ابعاد زیستی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی متمرکز کرده است.این موسسه برای رشد و پرورش خلاقیت ها و علایق خانواده های زن سرپرست و بازیابی توانایی های آنان، بسترهای مناسبی را فراهم ساخته است تا شاخه های نازک آنان به درختی تنومند تبدیل شود

درد دل یک بانوی سرپرست خانوار

یکی از مددجویان که تحت پوشش این بنیاد قرار دارد می گوید:  از سال۹۴ تحت پوشش این موسسه هستم ودر این مدت مسیر زندگیم تغییر کرده همچنین شرایط روحی خودم وفرزندانم بالاتر رفته است.

«زهرا مهری» بانوی سرپرست خانوار ۳۴ ساله که دو فرزند دارد می افزاید: از زمانی که سرپرستی فرزندانم بر دوش من افتاد برای امرار معاش و تامین هزینه های فرزندانم با مشکل مواجه بودم و به هر دری می زدم نتیجه نمی گرفتم تا اینکه از طریق شخصی با بنیاد دست های مهربان آشنا شدم و در قالب بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش این بنیاد قرار گرفتم.

وی ادامه می دهد: کمک های این موسسه ابتدا در قالب سبد ماهیانه ،گوشت ، مرغ و برنج بود همچنین کمک های ماهیانه و هزینه تحصیل فرزندانم را نیز با گرفتن حامی پرداخت می کردند. اما بعد ها کمک ها بیشتر و بنیادی تر شد.

مهری اضافه می کند: این بنیاد با برگزاری کلاس های آموزشی در رسته های مختلف بانوان را برای اشتغال و خودکفایی آماده می کند.

وی اظهار می کند: از تابستان امسال من و تعدادی از بانوان تحت پوشش با آموزش چرم دوزی در کلاسهایی که این بنیاد برگزار کرد توانستیم با کسب مهارت در این زمینه کیف و جاسوییچی و … تولید کنیم.

مهری با بیان اینکه همه ابزار کار و حتی کرایه رفت و آمد ما توسط بنیاد پرداخت می شد می گوید: آنها تولیدات ما را به فروش رسانده و دستمزد ما را پرداخت می کردند و این بهترین شرایط برای تقویت روحیه و اعتماد به نفس ما است علاوه بر آن  برگزاری نمایشگاه و به نمایش گذاشتن کارهای تولیدی ما باعث سفارش کار و فروش بیشتر تولیداتمان می شود.  این گونه حمایت برای خودباوری و اعتماد به نفس ما بسیار با ارزش و اساسی تر است. اعتماد به نفس و خودباوری

این بانوی سرپرست خانوار با اشاره به اینکه تا پیش از این در خانه ها کارهای خدماتی و نظافت انجام می داده می گوید: از زمانی که در این زمینه کار می کنم و دستمزد می گیرم در روحیه خودم و فرزندانم تاثیر بالایی ایجادشده و دیگر تمرکزم را بر روی این کار گذاشته و کمتر نظافت خانه ها را انجام می دهم همچنین توانستم دیپلم خود را نیز بگیرم.

مهری اضافه می کند: نه تنها من بلکه همه بانوانی که به عنوان مددجوی این بنیاد بودیم و خود را باور نداشته و فقط انتظار کمک از دیگران را داشتیم اکنون با اعتماد به نفس و باور خود، و کسب درآمد توانستیم جایگاه خود را تغییر دهیم . اکنون دیگر در این موسسه به ما به چشم مددجو نگاه نمی شود بلکه به عنوان شاغل دیده می شویم و می توانیم از پس زندگی و مشکلات خود برآییم.

وی با بیان این که ابتد ا درآمد این کار بسیار کم بود می افزاید: اکنون با گرفتن سفارش کار تولید کیف و …شرایط بهتر شده است.

زنان سرپرست

اهمیت عزت نفس و خودکفایی مددجویان

مدیرروابط عمومی بنیاد دست های مهربان اشاره به حمایت از زنان سرپرست خانوار می گوید:  بیش از۳۴۰ خانواده (۲هزارنفر) تحت حمایت مستقیم و ۲۰۰ خانواده نیز به طور غیر مستقیم تحت پوشش این بنیاد قرار دارند.

سمیه سرمدی می افزاید: عزت نفس مددجویان برای ما بسیار اهمیت دارد و تلاش ما بر این است که ذهنیت آنها را از وابسته بودن خارج و با تقویت خودباوری به تولید و خودکفایی برسانیم.

وی  اظهار می کند: دو سال متوالی است با همکاری سازمان زیباسازی و سیمامنظر شهرداری کرج که فضا را در اختیار ما قرار می دهند نمایشگاه برپا می کنیم که همه عواید آن به نفع خانواده های تحت پوشش تعلق می گیرد و بزرگترین حسن این نمایشگاه شناخت و آگاهی مردم از این مددجویان و حمایت بیشتر آنهاست.

سرمدی اضافه می کند: غرفه های توانمندی زنان سرپرست خانوار در نمایشگاه شامل گل سازی، گلیم باقی، ساخت عروسک و به ویژه تولید محصولات چرمی است و برندی را برای محصولات چرمی به نام «توتیک» ثبت کردیم که محصولات زنان سرپرست خانوار با این برند و به نفع خودشان به فروش می رسد.

وی ادامه می دهد: تولیدات چرمی یکی از پر فروش ترین غرفه های این نمایشگاه است که با کیفیت بالا تولید می شود تا جایی که توانستیم برای هدایای شب عید سفارش بگیریم.

مدیرروابط عمومی بنیاد دست های مهربان با اشاره به غرفه بازی برای کودکان می گوید: فضایی برای بازی کودکان و آشتی دادن نسل قدیم با جدید و آموزش بازی های قدیم ایجاد کرده ایم چرا که بچه های امروزی اطلاعی از بازی های قدیم ندارند  وما سعی کردیم فضایی را درست کنیم که کودکان در کنار بزرگترها با این بازی ها آشنا شوند و حتی با هم بازی کنند همچنین هنرمندانی هم برای حمایت از این کودکان برنامه های متنوع اجرا می کنند.

سرمدی اضافه می کند: نقاشی های کودکان در این نمایشگاه که به معرض فروش گذاشته می شود با هدف اینکه بچه ها بدانندمی توانند خودشان هم درآمد داشته باشند و با خود باوری به کسب درآمد فکر کنند. همچنین سعی کردیم در محیط های بازی بچه های مددجو  با دیگر کودکان هم بازی باشند تا فرقی بین خود و دیگر بچه ها احساس نکنند.

وی با اشاره به استعدادیابی کودکان تحت حمایت موسسه می گوید: در بین مددجویان ما هم مادرهای هنرمند  و هم بچه های مستعدی هستند و تعدادی از انها زیر نظر اساتید دانشگاه خوارزمی و مربیان ورزشی استعدادیابی شده اند وتعدادی از آنها اکنون در رشته های مختلفی مانند شنا، کاراته و تکواندو  و کشتی  قهرمان د در تیم نوجوانان استان البرز شروع به فعالیت کرده اند.

سرمدی می افزاید:  یکی از کودکان نیز به نام مارال سوری توانسته با حمایت  اسپانسر شدن  داستانی که حاصل خلاقیت خودس است در قالب کتاب صوتی منتشر کند.

وی در پایان اظهار می کند:استقبال و حمایت مردم هر سال بهتر می شود همچنین از مسولان نیز بازخوردهای مثبتی داشتیم اما امیدواریم این حمایت ها بیشتر شود.

زنان سرپرست

 ۴۶موسسه خیریه مجوزدار در استان فعال هستند

سالهاست موسسه های خیریه و نیکوکاری زیادی در کنار سازمان های دولتی مانند بهزیستی و کمیته امداد با هدف کمک و حل مشکلات افراد نیازمند فعالیت می کنند. برخی از این موسسه ها تحت نظر و با دریافت مجوز از بهزیستی، برخی دیگر با مجوز از اداره ورزش و جوانان و برخی نیز با کسب جواز از فرمانداری فعال هستند. اما در این بین تعدادی از موسسات نیز بدون داشتن مجوز و به طور غیر قانونی فعالیت می کنند.

معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی البرز با بیان این که صدور مجوز موسسات خیریه تحت پوشش بهزیستی در همه  شهرستان ها در حوزه مشارکت های استان انجام می شود می گوید: اکنون حدود۴۶ موسسه خیریه با مجوز بهزیستی در استان فعالیت می کنند.

 طاهره نظم ده در پاسخ به چگونگی نظارت بر فعالیت موسساتی که مجوز ندارند می گوید: در این باره ما نمی توانیم  ورود و مداخله کنیم چرا که رسیدگی به این امر بر عهده محاکم قضایی است.

نظم ده در ادامه می افزاید: فقط در صورتی که موسسات خیریه بدون مجوز، تحت عنوان سازمان بهزیستی فعالیت کنند در این صورت ورود کرده و موارد قضایی را پی گیری می کنیم.

وی با اشاره به این که گاهی« قبض فروشی» توسط برخی افراد تحت عنوان بهزیستی انجام می شود می گوید: جمع آوری پول در قالب فروش قبض در سراسر کشور ممنوع است و چنین مواردی در استان وجود داشته که با پیگیری متوجه شدیم این کار توسط  موسسات خیریه تحت پوشش بهزیستی استان تهران انجام شده که با ورود در این قضیه و پیگیری قضایی از آن جلوگیری شد.

 معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی البرز با اشاره به این که توانمند سازی نیروهای مردمی و اشتغال آنها از اهداف مهم سازمان است می گوید: با برنامه های مختلفی که داریم در راستای توانمند کردن مددجو حرکت می کنیم .

نظم ده می افزاید: دادن وام های ۲۰ میلیون تومانی اشتغالزایی با بهره۴  درصد برای اشتغال مددجوی سرپرست خانوار یکی از این اقدامات است که انجام می شود.

وی در ادامه بیان می کند: به منظور خانه دار شدن مددجویان نیز برنامه ای در سازمان اجرا می شود با این شرایط که بخشی از هزینه مسکن آورده خود مددجو، بخشی توسط بهزیستی تامین می شود و بخشی نیز در قالب وام با بهره پایین تامین می شود.

نظم ده تاکید می کند: حمایت از مددجویان فقط در قالب پرداخت مبلغ یارانه ماهیانه توسط بهزیستی به آنها نیست بلکه برنامه ریزی با هدف ارائه خدمات و حمایت ها برای خوداشتغالی و توانمندی آنهاست.

زنان سرپرست

انتهای پیام/

نویسنده : خدیجه ستارزاده
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209370

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x