تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

رونمایی از مدرن‌ترین اتاق کنترل برای یک رآکتور تحقیقاتی/ورود ایران به عرصه تولید اکسیژن ۱۸

  • کد خبر : 33206
  • 21 فروردین 1393 - 8:07
رونمایی از مدرن‌ترین اتاق کنترل برای یک رآکتور تحقیقاتی/ورود ایران به عرصه تولید اکسیژن ۱۸

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌‌ای گفت: دانشمندان هسته‌ای کشورمان از تمام عرصه‌ها و مرزها عبور کرده‌اند و اکنون هرچه تجربه بیشتر می‌شود به بلوغ بیشتری می‌رسند.

 

 

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی کمال مهر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید صنعت هسته‌‌ای همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: دانشمندان هسته‌ای کشورمان از تمام عرصه‌ها و مرزها عبور کرده‌اند و اکنون هرچه تجربه بیشتر می‌شود به بلوغ بیشتری می‌رسند.

وی با اشاره به افتتاح اتاق کنترل جدید برای رآکتور تحقیقاتی تهران تصریح کرد که رآکتور قبلی متعلق به سال ۱۳۴۶ بوده است که دریافت اطلاعات در آن آنالوگ بود اما اتاق کنترل جدید آنالوگ و دیجیتال را ممزوج کرده و مجهزترین اتاق کنترل قابل تصور است.

وی با اشاره به اینکه طرف‌های غربی در گذشته پیشنهاد به روز کردن اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران را به عنوان یک پیشنهاد قابل توجه در مذاکرات مطرح می‌کردند تصریح کرد که دانشمندان کشورمان برای اولین بار توانستند به این توانایی دست پیدا کنند و در آن از منطق الکترونیکی جدیدی استفاده کرده‌اند.

وی یکی از ویژگی‌های برجسته این اتاق کنترل جدید را، قرار داشتن آن خارج از قلب رآکتور و گنبد، دانست.

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه ایران به هیچ وجه از هیچ حق خود که در NPT و اساسنامه آژانس در نظر گرفته شده عدول نمی‌کند تصریح کرد که همچنین ما به تعهدات خود در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نیز پایبند هستیم.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های واضح توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) بحث در زمینه تحقیق و توسعه(R&B) است تأکید کرد: طرف غربی حالا به دنبال خدشه وارد کردن به بخش واضح توافق ژنو است.

وی در ادامه با اشاره به اذعان غربی‌ها به حیرت‌آور بودن دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی تصریح کرد که این دستاوردها نشان می‌دهد که هر چیزی را که آنها از ما استنکاف کنند با همت بالا به این نیازهایمان پاسخ خواهیم داد.

امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای، نمایشگاهی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف این صنعت صلح‌آمیز و پاک به نمایش عموم گذاشته شد. همچنین در مراسم امروز علی‌اکبر صالحی از دو دستاورد سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان در زمینه افتتاح واحد تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ مجتمع آب‌سنگین اراک و رونمایی از اتاق کنترل جدید رآکتور تحقیقاتی اراک نیز رونمایی کرد.

صالحی در مراسم رونمایی از این دستاوردها تأکید کرد که رویکرد جدید سازمان انرژی اتمی به گونه‌ای خواهد بود که از دستاوردهای هسته‌ای در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

وی همچنین تأکید کرد که اتاق کنترلی که امروز برای رآکتور تحقیقاتی تهران آغاز به کار کرد جدیدترین و تنها اتاق کنترلی است که در ایران طراحی شده و کار طراحی آن در سال ۸۹ آغاز شده بود.

وی همچنین اظهار داشت که این اتاق کنترل دارای مدارهای جدید است و از زیر گنبد رآکتور و قلب رآکتور خارج است و سیگنال‌های دریافتی آن بیشتر خواهد بود. همچنین در این زمینه یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی گفت که رآکتور قدیمی تا ۶ ماه دیگر همزمان با رآکتور جدید به کار خود ادامه خواهد داد و پس از آن برای کارهای آموزشی و پژوهشی از آن استفاده خواهد شد.

همچنین در حاشیه مراسم امروز نمایشگاهی برگزار شده بود که مسئول برگزارکننده این نمایشگاه درباره آن به خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: در این نمایشگاه مراحل چرخه هسته‌ای شامل اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، تولید آلیاژهای نوین و تولید قرص‌ها در مجتمع سوخت به نمایش گذاشته شده است، همچنین در این نمایشگاه از ماکت نیروگاه بوشهر لیزر اوپتیک و کاربردهای پرتوها در عرصه کشاورزی و رادیوداروها به نمایش درآمد.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930120001469#sthash.eatYNTxo.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x