تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

روسیه: دمشق نیازی به استفاده از تسلیحات شیمیایی ندارد/ آمریکا: باید روسیه به دلیل جلوگیری از مجازات سوریه محکوم شود

  • کد خبر : 210836
  • 25 فروردین 1397 - 2:01
روسیه: دمشق نیازی به استفاده از تسلیحات شیمیایی ندارد/ آمریکا: باید روسیه به دلیل جلوگیری از مجازات سوریه محکوم شود

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل «کمال مهر» به نقل از تلویزیون العربیه،نشست شورای امنیت درباره سوریه برگزار شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه از افزایش تنش ها در سوریه ابراز نگرانی کرد.

این چهارمین نشست شورای امنیت در یک هفته است که به موضوع سوریه اختصاص دارد و این بار روسیه، چین و بولیوی درخواست کرده اند تا تهدید نظامی علیه یک کشور مستقل از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل بررسی شود.

آنها از آنتونیوگوترش هم خواسته اند تا در این نشست حضور یافته و درباره وضعیت سوریه و تاثیرات افزایش تنش ها در این کشور گزارش دهد.

نماینده روسیه در این نشست گفت: تمام اطلاعات درباره حمله شیمیایی در سوریه از گروه های معارض ارائه شده است. حکومت سوریه نیازی به حمله شیمیایی به دوما نداشت. تمام دلایلی که در خصوص حمله شیمیایی آورده می‌شود، از سوی مخالفان دولت سوریه مطرح شده است.

وی افزود: کارشناسان ما هیچ نشانه‌ای از حمله شیمیایی به دوما نیافتند. حمله شیمیایی ادعایی به دوما، تنها یک بهانه برای آمریکاست. باید از تکرار سناریوهای عراق و لیبی در سوریه جلوگیری کرد. تهدید به استفاده از زور در سوریه با حقوق بین الملل در تضاد است. آمریکا حضور نظامی خود را در سواحل سوریه تقویت می کند و تنش آفرینی نظامی آمریکا علیه سوریه تهدیدی برای امنیت جهانی است.

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد به نظر می رسد واشنگتن گزینه نظامی را انتخاب کرده و این مسئله ای بسیار خطرناک است. آنچه برای غرب جذابیت دارد، سرنگونی حکومت سوریه است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: روسیه از مسئولیت خود در قبال استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان غافل مانده است. هیچ کشوری نباید اجازه استفاده از سلاح شیمیایی را داشته باشد. نباید کشورهایی را که می‌خواهند علیه استفاده سلاح شیمیایی توسط یک کشور اقدام کنند، محکوم کنیم بلکه باید کشورهایی را که مانع مجازات استفاده‌کنندگان از سلاح شیمیایی می‌شوند محکوم کنیم و آن روسیه است.

وی افزود: اگر روسیه به تعهداتش عمل می‌کرد، اکنون سلاح شیمیایی در سوریه نبود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ما هنوز درباره اقدام نظامی علیه سوریه تصمیم نگرفته است.

نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز گفت: کابینه انگلیس اخیراً تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسید که دولت بشار اسد سابقه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را داشته است. بنابراین بسیار محتمل است که حکومت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در «دوما» باشد. این نمونه دیگری از نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

نماینده انگلیس گفت: ما به روسیه به عنوان یک کشور احترام می‌گذاریم و خواستار روابط سازنده با این کشور هستیم؛ اما اقدامات روسیه کار را به اینجا رسانده است.آنچه در سوریه اتفاق افتاده به تنهایی نقض منشور سازمان ملل متحد است.

وی افزود: ما نظم بین‌المللی را که به صورت جمعی ایجاد کرده‌ایم قربانی تمایلات روسیه که به هر بهایی خواستار محافظت از متحدش است، نمی‌کنیم.

نماینده بولیوی در شورای امنیت نیز گفت: تهدید آمریکا برای استفاده از زور علیه سوریه غیرقانونی است. ما خواستار تحقیق شفاف درباره هر گونه اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هستیم.

وی افزود: چیزی که باعث شده ما در این جلسه گرد هم بیاییم تهدید غیرقانونی و یکجانبه یکی از اعضای شورای امنیت برای استفاده از زور علیه یک کشور مستقل است. منشور سازمان ملل متحد باید رعایت شود. این منشور، توسل به اقدامات یکجانبه را ممنوع می‌کند. شورای امنیت نباید دستاویز تبلیغات جنگی قرار بگیرد

این مقام تصریح کرد: شورای امنیت تنها شامل ۵ عضو دائم این نیست. شورای امنیت تنها ۱۵ عضوی که دور این میز می‌نشینند هم نیست. این شورا، نماینده تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل و مردم کشورهای آنها است. نباید از این شورا به عنوان دستاویزی برای تبلیغات جنگی استفاده شود.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد مدعی شد نظام سوریه مسئول حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی است. وی گفت: استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی نقض صریح قوانین بین المللی است.

نماینده کویت در نشست شورای امنیت گفت: همه کشورها از جمله رژیم اشغالگر اسرائیل باید به قوانین بین المللی پایبند باشند.
وی افزود: ما نیز مثل دبیر کل سازمان ملل در خصوص بحرانی شدن اوضاع سوریه نگران هستیم. موضع اصلی ما درباره بحران سوریه، دعوت به گفتگو و حفظ وحدت سوریه است.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: سفیر سوئد می گوید استفاده از سلاح شیمیایی جنایت جنگی است، این سخن، سخن درستی است اما آیا خود جنگ، جنایت نیست؟ لشکر کشی نظامی غرب در خاورمیانه برای هدف قرار دادن تروریست ها نیست، آنان برای هدف قرار دادن دولت سوریه و هم پیمانانش به این منطقه وارد شده‌اند.

وی در ادامه افزود: سه کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس و فرانسه) جهان را به پرتگاه جنگ و تجاوز کشانده اند. تمامی جهان شاهد است که براساس دروغ آمریکا در شورای امنیت به عراق حمله شد.

جعفری تصریح کرد: فرانسه نیز به جرگه کشورهایی پیوسته است که به کشورهای دیگر تجاوز می کنند. پس از آنکه آمریکا، انگلیس و فرانسه نتوانستند به اهدافشان در سوریه دست یابند، با موضعگیری در برابر سازمان ملل متحد در پی ارسال ناوگان ها و جنگنده هایشان بر آمده اند. برخی از گستاخان با استناد به ویدیوی جعلی که گروه موسوم به کلاه سفیدها ساخته اند، روابط بین الملل را به لبه پرتگاه کشاندند. جمهوری عربی سوریه تهدیدات نظامی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه را محکوم می کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=210836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x