تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

روحانی:‌ اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است

  • کد خبر : 40047
  • 02 خرداد 1393 - 9:13
روحانی:‌ اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است

رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر ۱+۵ حسن نیت داشته باشد و نسبت به لابی‌های پشت پرده اعتنا نکند، دستیابی به توافق تا پایان تیرماه (جولای)‌غیرممکن نیست، گفت: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است.

به گزارش حوزه دولت کمال مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان عصر پنجشنبه به وقت محلی در کنفرانس خبری با نمایندگان رسانه‌های مختلف در شانگهای گفت: جمهوری اسلامی ایران نه در مذاکره و نه در رسیدن به توافق نهایی با ۱+۵ عجله ندارد، اما معتقد است، انجام این توافق بازی برد – برد است که نفع طرفین را به دنبال دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت: اگر ۱+۵ حسن نیت داشته باشد و نسبت به لابی‌های پشت پرده اعتنا نکند، دستیابی به توافق تا پایان تیرماه (جولای)‌غیرممکن نیست.

روحانی تصریح کرد: اگر پس از پایان دوره قرارداد موقت، توافق نهایی حاصل نشود می‌توانیم قرارداد موقت را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم. البته نشانه‌هایی از طرف مقابل وجود دارد که حاکی از دستیابی توافق تا پایان مدت اعلام شده است.

رییس‌جمهور به خبرنگار مجله امور مالی و اقتصادی چین گفت: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است.

روحانی افزود: تنش روابط میان روسیه و آمریکا تأثیری در مذاکرات ۱+۵ نخواهد گذاشت زیرا در همان دور اول مذاکرات ثابت شد که می‌توان از طریق گفت‌وگو و مذاکره به نتیجه رسید.

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری شین هوا در خصوص بازتر شدن درهای سیاست ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: مبنای سیاست خارجی دولت جدید تعامل با جهان در عین پایبندی به اصول جمهوری اسلامی ایران است. ما براساس تعامل، منطق و گفت‌وگو به دنبال تنش‌زدایی و اعتمادسازی با کشورهای جهان هستیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره بی‌ثباتی، ناامنی و تروریسم در منطقه خاورمیانه ضمن انتقاد از رفتار برخی از کشورهای بزرگ در خط دادن به گروه‌های تروریستی، گفت: مبارزه با افراط و خشونت نیاز به تعاون و همکاری همه کشورهای جهان دارد و ایران بر این اساس پیشنهاد جهانی عاری از خشونت را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد که خوشبختانه در سند پایانی اجلاس سیکا نیز بر آن تأکید شده است.

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار رادیو بین‌المللی چین با اشاره به سطح روابط و حذف مناسبات اقتصادی ایران و چین گفت: چین خواهان انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی و مواد معدنی از ایران است و ما نیز برخی نیازهای صنعتی و تکنولوژی کشورمان را از چین فراهم می‌کنیم. ایران می‌تواند پل ارتباطی برای چین در منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز باشد.

روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه اورینتال مونینگ پست گفت: جمهوری اسلامی ایران از احیاء جاده ابریشم که منجر به گسترش تعاملات اقتصادی و فرهنگی ملت‌ها می‌شود استقبال می‌کند و امیدواریم با اتصال راه‌آهن کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران به یکدیگر طرح کریدور شمال – جنوب فعال شده و منافع اقتصادی برای همه کشورهای عضو به دنبال داشته باشد.

رییس‌جمهور همچنین چارچوب‌ها و مبانی مطرح شده در دیدار با روسای جمهور روسیه، سریلانکا، قزاقستان و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد را مطرح کرد و گفت: در این دیدارها تلاش شد مذاکرات مطرح شده در اجلاس بیشکک نهایی شده و به حالت عملیاتی درآید.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x