تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رمزگشایی از عجیب‌ترین و اسرار آمیز‌ترین آثار باستانی تاریخ

  • کد خبر : 204001
  • 22 مهر 1396 - 15:25
رمزگشایی از عجیب‌ترین و اسرار آمیز‌ترین آثار باستانی تاریخ

کاوش در گذشته و یافته‌های تاریخی می‌تواند ما را در پی بردن به اسرار آنان یاری کند. حال باستان شناسان در آستانه رمزگشایی از این اسرار باستانی شگفت انگیز هستند.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»کاوش در گذشته و یافته‌های تاریخی می‌تواند ما را در پی بردن به اسرار آنان یاری کند. حال باستان شناسان در آستانه رمزگشایی از این اسرار باستانی شگفت انگیز هستند.

آثار برجسته تاریخی، همواره افسانه‌هایی را با خود به همراه دارند که با کاوش در میان آنان، سوالات بسیاری پیرامون آن‌ها مطرح خواهد شد. اما برخی از این اکتشاف‌ها با وجود آنکه اهمیت عمده‌ای در باستان‌ شناسی دارند، در واقعیت رمز و راز پیچیده‌تری را در پشت پرده مخفی کرده‌اند. این دسته از اسرار، از جمله موارد بی‌پاسخی هستند که باستان‌شناسان را با سوالات بی‌پاسخ بسیاری رو به رو می‌کنند. از داستان مرموز مردمان دریا (Sea People) گرفته تا ساختارهای سنگی باستانی عظیم در اردن و سوریه و یا معماهای بسیار در مورد فراعنه مصر، همگی اسرار باستانی بسیاری را در خود نهان ساخته‌اند. در این مطلب به بررسی ۱۶ راز باستانی می‌پردازیم که باستان‌شناسان تا حد بسیاری به حل معمای آنان نزدیک شده‌اند.

۱- مردمان دریا چه کسانی بودند؟

در حدود ۳۲۰۰ سال قبل، گروهی از مردم که دانشمندان امروزی آنان را تحت عنوان «مردمان دریا» می‌شناسند، به شهرها و تمدن‌های سراسر مدیترانه شرقی یورش برده و ناآرامی‌های بسیاری را به پا کردند. در پی این حملات، بسیاری از شهرها نابود شد و گنجینه‌های بسیاری در این میان به غنیمت برده شدند. با نابودی شهرها و تمدن‌ها، مردمان دریا که از ساکنین نواحی دریای اژه بودند، در خاورمیانه مستقر شدند.

حفاری‌های باستان‌شناسان در شهرهای مرتبط با مردمان دریا و مطالعه در متون باستانی همچنان ادامه دارد. در اکتبر ۲۰۱۷، باستان‌شناسان موفق به کشف یک کتیه عظیم سنگی شدند که در آن به مردمان دریا اشاره شده است. این کتیبه در شهر Beyköy و در کشور ترکیه پیدا شد، احتمالا داستان‌ رازآلود مردمان دریا را به شکل شفاف‌تری برای ما تشریح خواهد کرد.

۲- آثار مردان قدیم توسط چه کسانی ساخته می‌شد؟

بادیه‌نشینان خاورمیانه در اوایل قرن بیستم، برای نخستین بار اصطلاح «آثار مردان قدیم» (The Works of the Old Men) را مطرح کردند. این کشف باستانی، مجموعه‌ای از ساختارهای سنگی را شامل می‌شود که در اردن، سوریه و عربستان سعودی پیدا شده‌اند. مشاهده مفهوم اصلی این ساختارها بر روی زمین، امری دشوار است؛ اما اشکال مختلف آنان را می‌توان به راحتی از هواپیما و یا تصاویر ماهواره‌ای دید. این دسته از ساختارهای سنگی، معمولا به علت شکل و شمایل ظاهری‌شان، اسامی مختلفی را به خود می‌گیرند که از حمله آنان می‌توان به بادبادک‌ها، چرخ‌ها، دروازه‌ها و … اشاره کرد.

تحقیقات باستان‌شناسان بر روی این ساختارهای سنگی همچنان ادامه دارد و اخیرا نیز گروهی از محققان در تلاش هستند مقاله‌ جدیدی در مورد این ساختارها در عربستان سعودی را منتشر کنند.

۳- آیا اتاق‌های مخفی در دل هرم جیزه قرار دارند؟

تحقیقات انجام گرفته به کمک «پروژه اسکن اهرام» (Scan Pyramids Project) نشان می‌دهد که ۲ حفره ناشناخته در دل هرم بزرگ جیزه قرار دارد. هرم جیزه بزرگ‌ترین هرم ساخته شده توسط مصریان باستان بوده که در حدود ۴۵۰۰ سال قبل برای فرعون خوفو (Khufu) ساخته شد.

یک حفره در گوشه شمال شرقی حرم واقع شده و دیگری در طرف شمالی این هرم قرار دارد.

برخی از دانشمندان ضمن تحقیق و بررسی این مسئله، به نتایجی باورنکردنی دست یافته‌اند. گفته می‌شود که این حفره‌های خالی، در واقع همان اتاق‌های مخفی در دل هرم بزرگ جیزه هستند. کارشناسان سعی دارند با اسکن دقیق ساختار این هرم، پرده از این راز باستانی بردارند.

۴- آیا مقبره‌های سلطنتی در دره پادشاهان مخفی شده‌اند؟

دره پادشاهان از ۱۶ الی ۱۱ قرن پیش از میلاد مسیح، به عنوان محلی برای دفن پادشاهان مصری مورد استفاده قرار می‌گرفت. بسیاری از این مقبره‌ها در عهد باستان مورد سرقت واقع شدند که از جمله این موارد می‌توان به نابودی کامل آرامگاه توت‌عنخ‌آمون (Tutankhamun) در سال ۱۹۲۲ اشاره کرد.

باستان‌شناسان معتقدند که تعداد دیگری از این مقبره‌ها، هنوز در دره پادشاهان بوده و تاکنون کشف نشده‌اند. تحقیقات کارشناسان با استفاده از اسکن‌های رادار نیز نشان می‌دهد که در این محل، ممکن است چندین آرامگاه دیگر هم وجود داشته باشد. اگرچه هنوز مشخص نیست که مقبره کدام‌ پادشاه باستانی در این محل به صورت مخفی باقی مانده، اما پیش‌بینی می‌شود که این آرامگاه متعلق به همسر پادشاه توت‌عنخ‌آمون باشد. به گفته کارشناسان، احتمالا در آینده‌ای نزدیک از این راز باستانی نیز رمزگشایی خواهد شد.

منبع:گجت نیوز

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=204001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x