تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران + تصاویر

  • کد خبر : 155814
  • 31 مرداد 1395 - 17:16
رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران + تصاویر

بی‌بی‌سی فارسی در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد که با محوریت این رسانه اجرا شد، به بهانه همکاری مشترک نظامی ایران و روسیه در پایگاه نوژه همدان، دلواپس از دست رفتن تمامیت ارضی ایران شده است.

گروه جنگ نرم«کمال مهر»؛جنجال و بحث رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به‌ویژه بی‌بی‌سی فارسی در رابطه با انتشار خبر میزبانی پایگاه هوایی نوژه همدان از چند جنگنده و بمب افکن روسی جهت عملیات مشترک ایران و روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه، بار دیگر نشان داد که شاید این رسانه‌ها نتوانند به مردم بگویند که چگونه فکر کنند، اما می‌توانند تعیین کنند به چه فکر کنند! کارکرد اصلی بی‌بی‌سی فارسی نیز تحقق همین نظریه برجسته‌سازی (Agenda setting theory) است که با تمرکز بر روی بعضی از رویدادها، تلاش می‌کند از طریق انتخاب و برجسته‌سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر دلخواه بگذارد.

 
 بی‌بی‌سی فارسی در راستای نظریه برجسته‌سازی، با تمرکز بر روی بعضی از رویدادها، تلاش می‌کند از طریق انتخاب و برجسته‌سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر دلخواه بگذارد

وزارت دفاع روسیه در راستای تاکید بر فصل جدید روابط ایران و روسیه که در طول تاریخ روابط این دو کشور بی‌سابقه بوده است، اقدام به انتشار ویدئوی بلند شدن جنگنده و بمب افکن‌های خود از پایگاه نوژه همدان برای حمله به تروریست‌ها در شهر حلب، دیرالزور و ادلب کرده و پیغام مهمی را به طرف غربی‌ها مبنی بر شکل‌گیری و قدرت جبهه جدید متشکل از روسیه و محور مقاومت علیه نیروهای نیابتی غرب به رهبری آمریکا می‌دهد؛ اما در خلا موج حمایت داخلی جهت تقویت رسانه‌ای این جبهه جدید، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به‌ویژه بی‌بی‌سی فارسی با برجسته‌سازی، و تکرار اخباری که واقعیت را وارونه نشان می‌دهند، به مهندسی افکار عمومی دست ‌می‌زنند و گویی غیر از روایت مورد اشاره خود، هیچ واقعه دیگری وجود نداشته و ندارد.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
 بی‌بی‌سی با تکرار گزارش‌های خبری، گزاره‌ای مانندزیر سوال رفتن استقلال کشور” را برای مخاطب تقویت می‌کند
بی‌بی‌سی تلاش می‌کند با تکرار گزارش‌های خبری، گزاره‌هایی مانند “واگذاری پایگاه نظامی به روسیه” و “زیر سوال رفتن استقلال کشور” را برای افکار عمومی تقویت کند، تا این موضوع به مسئله اعتراض مردم به حاکمیت و همچنین اختلاف میان مسئولان تبدیل شود. اتفاقی که در بالاترین سطح امنیتی و نظامی یعنی شورای عالی امنیت ملی جهت افزایش ضریب امنیت کشور تصویب شده است.

بی‌بی‌سی فارسی تمرکز گزارشات خود را روی اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در رابطه با عدم واگذاری پایگاه نظامی به کشور خارجی و استقلال کشور است، می‌گذارد و بین مفهوم «دادن امتیاز پایگاه نظامی تحت امر» با مجوز «پرواز به‌منظور عملیات در جبهه مشترک» برای مخاطب خود ابهام ایجاد می‌کند.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
در سالگرد کودتای انگلیسی ـ آمریکائی ۲۸ مرداد سال ۳۲ که با مشارکت بی‌بی‌سی انجام شد، این رسانه لزوم به رسمیت شناختن استقلال و تمامیت ارضی و احترام به شان حاکمیت را به مخاطبان یادآوری می‌کرد!

این رسانه وابسته به دولت انگلیس، با برجسته‌سازی این اخبار به‌دنبال تعیین اولویت برای افکار عمومی ایران بود؛ جالب آن‌که در سالگرد کودتای انگلیسی ـ آمریکائی ۲۸ مرداد سال ۳۲که با مشارکت بی‌بی‌سی انجام شد، این رسانه لزوم به رسمیت شناختن استقلال و تمامیت ارضی و احترام به شان حاکمیت را به مخاطبان یادآوری می‌کرد و در برنامه «نوبت شما» ضمن اعتراض به این اتفاق، موضوع برنامه را به این اختصاص داد که آیا مجوز مزبور ناقض اصل ۱۴۶قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و خدشه به استقلال سیاسی ایران نیست!؟

مسئله دوم که در گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی دنبال شد، ارتباط تصویر “عمران” کودک ۵ ساله سوری که توسط مسئول رسانه‌ای یکی از گروه‌های تروریستی تکفیری وابسته به ارتش آزاد سوریه منتشر شده با بلند شدن جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مقر تروریست‌ها در حلب و دیگر شهرهای سوریه است.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
 مرتبط کردن تصویر کودک ۵ ساله سوری با بلند شدن جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژههمدان در گزارش بی‌بی‌سی، به مخاطب القا می‌کند که ایران به‌طور غیرمستقیم در کشتار کودکان سوری دست دارد

عامل انتشار این عکس “محمود رسلان” مسئول رسانه‌ای گروه تروریستی تکفیری حرکت نورالدین زنکی است که ماه گذشته انتشار ویدئوی مشارکت وی در عملیات ذبح کودک ۱۲ ساله فلسطینی ساکن اردوگاه فلسطینی‌نشین “حندرات” در شمال حلب افکار عمومی جهان را بشدت تکان داده بود. وی در ویدئوی منتشر شده برای عوامل ذبح این کودک آرزوی طول عمر و توفیق می‌کند.

 رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران

عامل انتشار  عکس کودک سوری، “محمود رسلان” مسئول رسانه‌ای گروه تروریستی تکفیری حرکت نورالدین زنکی است که ماه گذشته  در عملیات ذبح کودک ۱۲ ساله فلسطینی ساکن اردوگاه فلسطینی‌نشین “حندرات” در شمال حلب مشارکت داشت

تروریست‌ها مدعی هستند که بمباران جنگنده‌های ارتش روسیه موجب کشته شدن کودکان می‌شود، در حالی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده هیچگاه بمباران محلات مسکونی را انجام نداده است. بی‌بی‌سی فارسی نیز در این پروپاگاندای رسانه‌ای، طرف تروریست‌ها را می‌‌گیرد و به مخاطب القا می‌کند که ایران نیز به‌دلیل دراختیار قرار دادن پایگاه همدان جهت میزبانی چند جنگنده روسی، به‌طور غیرمستقیم در کشتار کودکان سوری دست دارد.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران + تصاویر
 ظاهرا بعضی مسئولان به‌دلیل ندانستن تکنیک‌های رسانه‌ای و پروپاگاندا، نیاز به آشنایی با تکنیک‌های عملیات‌روانی رسانه وابسته دولت انگلیس دارند

البته این نکته نیز مهم است که شاید از مردم عادی نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت و به دلیل کم‌کاری رسانه‌های داخلی در موضوعاتی نظیر همکاری نظامی روسیه و ایران، تحت تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین قرار نگیرند، اما عملکرد بعضی مسئولان و نخبگان در افتادن در بازی این رسانه‌ها قابل قبول نیست؛ مسئولانی که به‌دلیل ندانستن تکنیک‌های رسانه‌ای و عدم آشنایی و اشراف بر قوانین کشور، به‌ظاهر نیاز به آشنایی با تکنیک‌های عملیات‌روانی رسانه وابسته دولت انگلیس دارند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=155814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x