تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

رانت‌خواران در پشت پرده +عکس

  • کد خبر : 214506
  • 14 مرداد 1397 - 2:40
رانت‌خواران در پشت پرده +عکس

فردا لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد. لایحه‌ای که کاربران فضای مجازی واکنش تندی نسبت به آن نشان داده و نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهند.

واردات

به گزارش«کمال مهر» فردا برای مجلس روز مهمی است. احتمال تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد این روزها مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. لایحه‌ای که در صورت تصویب، مشکلات فراوانی برای ساکنان این مناطق و همچنین تولید ملی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

استقبال رانت‌خواران و نارضایتی مردم از سیاست ارزی دولت

نگرانی‌های مرتبط با تصویب این طرح، واکنش‌های فراوانی هم در شبکه‌های مجازی به همراه داشته که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنیم. رانت و فساد و افزایش قاچاق، مهمترین نگرانی‌های مردم از افزایش این مناطق بوده است.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان پیشنهاد جالبی را به مجلس ارائه کرده است:  کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه ایجاد ۸منطقه آزاد تجاری جدید را تصویب کرد. چه خوب است مجلس همزمان با این تصویب،تحقیق و تفحص پیش‌هنگام از این مناطق را هم اجرا کند تا همه بدانند که زمین این مناطق همزمان با آماده شدن لایحه، توسط چه کسانی خریداری شده است.

علی رمضانیان هم با اشاره به یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: چرا دولت در دو سال گذشته اصرار داشته مناطق آزاد جدید احداث شود؟ مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته، طی پژوهشی اعلام کرد: آقازاده ها و برخی افراد ذی‌نفوذ به سه دلیل به دولت فشارمی آورند تامناطق آزاد جدیداحداث شود: ۱- زمین خواری ۲- واردات و ترددخوردهای لوکس ۳- ورودکالای مصرفی بی حساب وکتاب!

یکی از کاربران هم خطاب به مجلس نوشته است: افزایش مناطق آزاد یعنی افزایش فساد، رانت، واردات، قاچاق، کارخانه های تعطیل شده و… مجلس چرا باید تیرخلاص به این اقتصاد بیمار بزنه؟!

مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز نوشت: به جای افزایش مناطق آزاد ، اقتصاد کشور را آزاد کنید استثنا همیشه رانت‌آفرین است. رانت = فساد.

کاربری با نام «بنیامین» نیز یک نمونه از ماحصل ایجاد مناطق آزاد در جنوب کشور را به رخ کشیده: توی خرمشهر و آبادان به بهانه محرومیت‌زدایی منطقه آزاد ایجاد کردند. محرومیت زدایی که رخ نداد هیچ، فقط قیمت‌های زمین و املاک و کالاها و خدمات به صورت نجومی بالا رفت بدون اینکه به مردم محروم چیزی برسه. راهکار محرومیت‌زدایی طرح افزایش مناطق آزاد نیست.

مهدی طرفی نیز خواستار شفافیت حساب مسئولین شده و توییت کرده است: نمایندگان مجلس بجای شوِ انتخاباتی در تصویب طرح افزایش مناطق آزاد که باعث افزایش قاچاق می‌شود، با ساده‌زیستی و تصویب طرح شفافیت حساب مسئولین، برای خود اعتبار حقیقی بدست بیاورند.

راضیه حسینی هم احتمال لابی بین برخی از نمایندگان و مفسدان  را داده است: به نظر میاد اعطای حق ایجاد مناطق آزاد به برخی مناطق، خروجی لابی با نمایندگان مجلس اون‌ مناطق، موقع رای اعتماد و استیضاح و امثالهم هست.

رسول فلاحتی از جمله کسانی بوده که با یک حساب سرانگشتی افزایش تعداد مناطق آزاد را غیرمنطقی دانسته است: هدف مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذار خارجی است ولی دبیر مناطق آزاد گفتند سالانه ۲۰۰میلیون دلار در این مناطق سرمایه خارجی جذب شده، در حالی که متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در کشور سالانه ۳ میلیارد دلار است فقط ۶ درصد را مناطق آزاد جذب کردند و این یعنی شکست طرح.

مسعود قالیباف هم اشاره‌ای به یکی از نمایندگان مجلس و تغییر مواضع ۱۸۰درجه‌ای او کرده است:‌ محمدرضا پورابراهیمی ، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مخالفان سرسخت افزایش مناطق آزاد بود. اما به طرز عجیبی تو هفته اخیر تبدیل شد به موافق این لایحه… خبر اومده که خیلی اتفاقی، سهم استان کرمان تو مناطق ویژه اقتصادی، از ۰ به ۴ رسیده.

محسن فرهمند هم توییت کرد: چرا بعضی‌ها نمی‌خواهند قبول کنند که مناطق آزاد به درگاه‌های قاچاق رسمی تبدیل شده!؟ از دو حال خارج نیست یا نادانند یا خائن!

امیرعلی صفا هم به یک سیاست‌گذاری و عدم اجرای درست قانون اشاره کرده است:‌ منطقه آزاد نمادی از اجرای نادرسته قانونه. جایی که قرار بود با رهایی از کاغذبازی موجب رونق بازرگانی و رشد مردمان محروم بشه، شده جولانگاه پاساژسازی‌های بی‌دروپیکر و حیات‌خلوت رفقا. فردا در مجلس میخواد ۸تا دیگه اضافه بشه تا رانت و فساد به اسم مردمان محروم فربه‌تر بشه و جیب یک‌عده پرتر!

کاربری هم انتخابات سال آینده مجلس را دلیل اصلی چرخش برخی از نمایندگان مجلس درباره تصویب مناطق آزاد جدید دانسته  و نوشته: اگرچه منطقه آزاد تنها سرابی برای توسعه اقتصادی است ولی برای نمایندگان مجلسی که کاندیدای سال بعد هستند و ماهی خود را از فضای گل‌آلود اقتصاد کشور صید می‌کنند آب و نان و رزومه خوبی دارد. با این نگاه دلیل حمایت گسترده نمایندگان از افزایش مناطق آزاد روشن‌تر می شود.

کاربری هم این سوال را مطرح کرده است: در طرح جدید افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای استان کرمان که پورابراهیمی نماینده آن است، ۶ منطقه ویژه پیشنهاد شده و سوال اینجاست که آیا چرخش مواضع ارتباط خاصی با مناطق ویژه پیشنهادی حوزه انتخابیه دارد یا خیر؟!

امید نیکو هم نوشت: ایجاد بی‌رویه مناطق آزاد یعنی مجوز رسمی برای اسکله‌های غیرمجاز و قانونی کردن واردات قاچاق و ذبح سیاست حمایت از کالای ایرانی! در هیچ‌یک از مناطق آزاد فعلی، مردم مستضعف بومی سودی نبرده‌اند و تنها دلالان و مفسدین و رانت‌خوارها بعنوان قاچاقچیان رسمی از طریق آن ثروت‌اندوزی کرده‌اند!

یکی از کاربران هم به جلسه خود با رئیس کیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرده و نوشته است: دو ماه قبل با رئیس کمیسیون اقتصادی جلسه داشتیم و به صورت ویژه در این مورد ازشون سوال کردیم؛ ایشون هم اضافه شدن مناطق جدید رو منوط به اصلاح مناطق آزاد موجود می دونستند. حالا باید پرسید آیا این اصلاحات انجام شده که به دنبال مناطق جدید هستند؟!

کاربری هم مشاهدات خود از منطقه آزاد جنوب کشور را توییت کرده است:‌ نقش مناطق آزاد در بهبود احوال مردم را باید از مردم آبادان و خرمشهر جویا شد. مردم می‌گویند اعلام منطقه آزاد اروند، برای مردم این دو شهر سودی که نداشته بلکه مریضی اقتصادی به همراه داشته است گویا کاسبی مردم نابود شده است.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=214506

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x