تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دولت به تعهدات برای تامین منابع مالی اجرای قوانین عمل نمی‌کند

  • کد خبر : 173534
  • 01 دی 1395 - 12:41
دولت به تعهدات برای تامین منابع مالی اجرای قوانین عمل نمی‌کند

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه دولت به تعهدات و وظایف قانونی خود در زمینه تامین منابع مالی برای اجرای کامل قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری عمل نکرده است، گفت: اجرای قوانین نیازمند تامین اعتبار است.

به گزارش گروه استانی «کمال مهر»، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز، احمد فاضلیان در کارگاه ۴ روزه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان که با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز، معاونت قوه قضائیه و دفتر یونیسف در تهران برگزار شد، با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده برای این کارگاه اظهار داشت: این کارگاه فرصتی مغتنم برای افزایش دانش و تبادل نظر همکاران قضایی و سایر دستگاه‌ها در البرز است که به نوعی با حقوق کودکان و نوجوانان ارتباط دارند.

رئیس کل دادگستری استان البرز موضوعات مطرح شده در این دوره را شامل مباحث لازم در زمینه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان با بهره‌گیری و انطباق آن با قواعد فقهی و اسناد و استانداردهای بین‌المللی، شناخت بهترین معیارها و رویه‌ها، تفاسیر کودک‌محور عادلانه از قوانین و مقررات، آشنایی با چگونگی همکاری بین‌بخشی در این زمینه و تقویت ظرفیت‌های استفاده از اعتبارات و خدمات بین‌المللی برای افزایش آگاهی و توانمندی کارگزاران حقوق کودک عنوان کرد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوع این کارگاه، عدالت برای کودکان و نوجوانان است نخستین قدم و پیش‌نیاز در این حوزه، ضرورت شناخت واقعی از دنیای آن‌ها است.

وی با به کار بردن عبارت «سهلِ ممتنع» برای مباحث در حوزه کودکان و نوجوانان، توضیح داد: سهل است چون دنیای کودک سرشار از پاکی، صداقت، عواطف انسانی و مهر و محبت است از طرفی دشوار است برای اینکه شناخت واقعی دنیای کودک نیازمند نگاه از دید او به جهان و حوادث اطراف است.

فاضلیان با اشاره به سبقه حمایت‌های جهانی از حقوق کودکان و نوجوانان، گفت: تجربه جهانی ثابت می‌کند عامل پیشرفت و توسعه در جوامع مختلف، برخورداری از نیروی انسانی متعهد، متخصص و عالم است، بنابراین موضوع تربیت نیروی انسانی کارآمد یکی از اهداف استراتژیک جوامع خواستار پیشرفت است که برای تحصیل این هدف باید از همان سنین کودکی برای آحاد افراد جامعه برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه علت دیگر حساسیت جامعه جهانی به کودکان، نوجوانان و بانوان میزان جنایت‌هایی است که در جوامع مختلف علیه آن‌ها رفته، اضافه کرد: جامعه بین‌المللی به دلیل این جنایت‌ها، در اعلامیه جهانی حقوق بشر، پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کنوانسیون ۱۹۸۹ و مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲، بر حمایت جدی از حقوق کودکان و نوجوانان تاکید کرد که منجر به تغییرات اساسی در قوانین کشورهای عضو در سال‌های بعد شد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در راستای ایجاد تغییرات در قوانین مربوط به حقوق کودکان و زنان اظهار داشت: با تغییرات انجام شده برخی از قوانین ما حتی بسیار پیشرونده‌تر از قوانین جهانی است.

وی افزود: تشکیل شعب ویژه در دادگاه‌ها و دادسراها، تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان، منع شدن مقامات انتظامی از تحقیق در مورد کودکان و نوجوانان، الزامی شدن حضور مشاور در دادگاه اطفال و ضرورت تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان بخشی از اقدامات انجام شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به صحه گذاشتن جرم‌شناسان بر اینکه کنترل و درمان نوجوان بزهکار کم‌سابقه، بهترین راه‌حل است، گفت: پیگیری پیشگیری رشدمدار توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این راستاست که طرح مربوطه در استان البرز به عنوان یکی از معدود استان‌های پایلوت، با همکاری اداره کل بهزیستی استان و ۸ دستگاه دیگر پیگیری می‌شود.

وی با ارائه آماری از میزان وقوع بزه در کودکان و نوجوانان، توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان قوع جرم در نوجوانان ۱۷ ساله است و همچنین کودکانی که یادگیری سالمی دارند ۲۰ درصد کمتر درگیر مراجع قضایی و انتظامی می‌شوند یا نتایج یک تحقیق در کانون اصلاح و تربیت تهران مشخص کرد افراد دارای تحصیلات ابتدایی دارای بیشترین فراوانی ارتکاب جرم هستند.

فاضلیان با تبیین دو نگاه موجود در مواجهه با جرایم کودکان، گفت: از بین ۲ سیاست ترمیمی و تنبیهی، در جمهوری اسلامی ایران سیاست ترمیمی مورد توجه قرار گرفته است ولی اگر خواستار فعالیت مثمرثمرتر هستیم باید بر مراقبت‌های پس از خروج تمرکز بیشتری داشته باشیم که متاسفانه اکنون چنین تمرکزی نیست و در نتیجه همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که تدارک دیده شده‌اند با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به عمل نکردن دولت به تعهدات و وظایف قانونی خود در زمینه تامین منابع مالی برای اجرای کامل قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: قوانین بسیار مترقی تدوین شده‌اند اما اجرای آن‌ها نیازمند تامین اعتبار است تا دستگاه قضایی بتواند آن‌ها را در کشور اجرایی کند ولی دستگاه اجرایی تاکنون در این زمینه کوتاهی داشته است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x