تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

در حالی که این روزها شاهدگسترش فارغ التحصیلان بیکار هستیم، مشاهده می کنیم به دلیل توقع پایین جویندگان کار در سطح دیپلم تقاضا برای این قشر بالاست.

  • کد خبر : 170335
  • 27 آبان 1395 - 1:42
در حالی که این روزها شاهدگسترش فارغ التحصیلان بیکار هستیم، مشاهده می کنیم به دلیل توقع پایین جویندگان کار در سطح دیپلم تقاضا برای این قشر بالاست.

 به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ بارها شنیده ایم که یکی از مشکلات فارغ التحصیلان بیکار عدم مهارت است و از آنجایی که افراد دیپلمه یا تحصیلات پایین تر بیشتر به دنبال کسب مهارت هستند مشاهده می کنیم که امروز بیکار دیپلمه کمیاب شده است. علاوه بر اهمیت مهارت، باتوجه به اینکه نیروی کار دیپلمه یا تحصیلات […]

 به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ بارها شنیده ایم که یکی از مشکلات فارغ التحصیلان بیکار عدم مهارت است و از آنجایی که افراد دیپلمه یا تحصیلات پایین تر بیشتر به دنبال کسب مهارت هستند مشاهده می کنیم که امروز بیکار دیپلمه کمیاب شده است.

علاوه بر اهمیت مهارت، باتوجه به اینکه نیروی کار دیپلمه یا تحصیلات پایین تر به نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهی با حقوق و درآمد کمتری فعالیت را می پذیرد مشاهده می کنیم که این روزها حجم بیکاران فارغ التحصیل بالاست و تمایل کارفرمایان در جذب افراد دارای مهارت با حقوق اندک است.

برخی صاحب نظران بازار کار بر این باورند دلیل اینکه دیپلمه‌ها سریع‌تر از فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب بازار کار می‌شوند، سطح توقع آنها از بازار کار است. دیپلمه علاوه بر اینکه بیشتر به دنبال کسب مهارت هستند، توقع آنها از بازار کار زیاد نیست. دولت هادر زمان های مختلف همواره تلاش کردند تا ردی از خود در بازار کار ایران به جا گذارند اما غافل از اینکه سیاست گذاری در بازار کار برای مقابله با بیکاری و حل معضل اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی،قطعاً نمی تواند با دستور ابلاغیه، اختصاص منابع بانکی یا به صورت ضربتی شکل گیرد. معضل اصلی بازار کار در حال حاضر مربوط به فارغ التحصیلان بیکار است.

محمد اکبرنیا، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار درباره کمیاب شدن دیپلمه ها گفت: حجم ورود فارغ التحصیلان بیکار نسبت به بیکاران دیپلمه بسیار زیاد است و امروز نگاه بیشترجویندگان کار و فارغ التحصیلان، نگاه پشت میزنشینی و اداری است.

وی می‌افزاید: بیشتر دانش آموختگان و کارجویان حاضر به فعالیت در محیط‌های عملیاتی یا کارهای یدی نیستند و کار اداری را جست‌وجو می کنند. علاوه بر این حداقل مزدی که بتوانند پس از اشتغال به کار به دست بیاورند ۸۱۲ هزار تومان است که با توجه به هزینه‌های بالای زندگی رضایت خاطر آنها را فراهم نمی‌کند.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار وزارت کار گفت: در سطوح تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم و همچنین رده‌های پایین‌ تحصیلی، بین عرضه و تقاضای نیروی کار تعادل به چشم می‌خورد ولی بیشترین مشکل مربوط به فارغ التحصیلان کارشناسی و سطوح بالاتر است.

اکبرنیا با تاکید بر اینکه با وجود اوضاع نابسامان اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، بازار کار دیپلمه ها و پایین تر از آن خوب است و معمولا اشتغال افراد در این سطح، مشکل خاصی ندارد. شرایط به نحوی است که هم اکنون به ویژه در شهرهای بزرگ و از سوی بنگاه ها تقاضا برای جذب نیروی دیپلمه و حتی فوق دیپلم وجود دارد، اما متقاضی به اندازه کافی در بازار نیست. اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند سیاست‌گذاری‌های خاص خود است و بخش مهمی از مشکلات بیکاری کارجویان جوان را می توان با انجام سرمایه گذاری‌های مناسب حل کرد.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=170335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x