تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

حکایت توریست های آلمانی از متروی تهران/ مامور مترو: به ما گفتند با دست فروشان کاری نداشته باشیم/ دخالت مردم در برخود با دست فروشان

  • کد خبر : 193010
  • 30 خرداد 1396 - 7:26
حکایت توریست های آلمانی از متروی تهران/ مامور مترو: به ما گفتند با دست فروشان کاری نداشته باشیم/ دخالت مردم در برخود با دست فروشان

داستان ناپایان دست فروشان مترو همچنان ادامه داد، نه تنها از تعدادشان کاسته نشده است بلکه روز به روز با افزایش رشد بیکاری بر تعداد آن ها افزوده می شود.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از  تهران نیوز ، هر روز تعدادشان بیشتر از روز قبل می شود گوی زاد و ولود دارند. با هم به زبان محلی صحبت می کنند.برای خود مکان های  مشخصی دارند و هر کدام داخل یکی از خطوط مترو فعالیت می کنند.

حالا دیگر مترو را با دست فروشان آن می شناسند. افرادی که به غیر از مزاحمت برای شهروندان برخی از اجناس مورد نظر افراد را دم دستشان با قیمت مناسب تر از بیرون می آورند و شهروندانی که نیاز دارند از آن ها خریداری می کنند.

برخی از افراد نه  از سر دلسوزی بلکه می گویند، برخی از اجناس که باید وقت بگذاریم و تا بازار برویم به راحتی در مترو خریداری می کنیم اما طرف دیگر قضیه افرادی هستند که رفت و آمد دستفروشان را باعث ایجاد مزاحمت می دانند.

شاید بتوان گفت اکثر افراد جامعه از رابطه مستقیم بیکاری و افزایش دست فروشی آگاه هستند. نه تنها در مترو بلکه در جای جای شهر تهران این دستفروشان در حال کسب و کار هستند.

زمانی که از یکی از آن ها در مورد شغلش پرسیدم می گفت: شرکت های وجود دارد که مقداری از این اجناس را به ضمانت های مختلف در اختیار ما می گذارند و روزانه بین۳۵ تا ۴۰ هزارتومان دست مزد می دهند.

این فرد اظهار کرد: بیشتر این افراد از شهرستان ها مختلف به تهران می آیند و شب ها در سویت و خانه های مجردی و جاهای مختلف به سر می برند.

یکی دیگر از دستفروشان مترو می گوید: هر روز تعدادی از ما را می گیرند اما بعد از یک تعهد آزاد می کنند و فردای آن روز به ایستگاه دیگری می رویم و شروع به دست فروشی می کنیم.

او ترفند دیگر دور زدن ماموران مترو را این گونه بیان کرد: زمانی که قطار در ایستگاه می ایستد خود را در لابه لای جمعیت پنهان می کنیم و بعد از حرکت باز به کار خود ادامه می دهیم.

از درآمدشان کمتر سخن می گفتند یکی می گفت از صبح تا شب در حال کار کردن هستیم اما چیزی عایدمان نمی شود. شاید به زور به ماهی یک ملیون تومان برسد. اما ماموران می گفتند این افراد جنس را با دو برابر قیمت خرید به مشتری می فروشند و مشخص نیست از کجا آن را تهیه می کنند.

دست فروشان خانم و مرد در مترو دیگر به امری عادی تبدیل شده است حتی این روزها شاهد هستیم که دست فروشان مرد جسارت کرده و به واگن ها خانم ها می روند.

به ما گفتن کاری به دست فروشان نداشته باشید

یکی از کارمندان مترو به خبرنگار تهران نیوز در خصوص دست فروشان اظهار کرد: هر روز بیش از بیست نفر از دست فروشان را می گیرم که نیمی از آن  ها افغانی هستند که برخی از اوقات مردم اجازه نمی دهند این افراد را دستگیر کنیم.

وی افزود: خیلی از خانم ها شاکی اند که این چه وضعیتی هست دست فروش خانم کم بود آقایان هم به واگن قطار بانوان اضافه شدند.

او گفت: به ما می گویند کاری نداشته باشید وقتی برخی از مدیران مترو  آدم های بی سواد و بی شخصیت انتخاب شده برای آن ها  مهم نیست که ناموس مردم میخ واهد در این واگن ها راحت باشد.

این کارمند مترو اضافه کرد: گاهی اوقات این اتفاق می افتد که در  در سکو یه افغانی می گیرم که متاسفانه  مسافران دخالت می کنند و اجازه برخود با آن ها را به ما نمی دهند.

وی برخی از مشکلات داخلی را هم عاملی از عدم دخالت ماموران مترو دانست.

اما باید حال مترو را از توریست های که در متروی تهران رفت و آمد می کنند پرسید.

برای ایران دست فروشی خنده دار است

آقا و خانمی که به گفته خودشان از آلمان به ایران سفر کردند از حال و هوای مترو درتهران به خبرنگار تهران نیوز گفتند: واقعا از کشوری که به تمدن معروف است وجود این دست فروشان قابل توجیح نیست و خنده دار است.

آن ها می گویند: خیلی دوست داشتیم به ایران سفر کنیم و اکنون که به این کشور متمدن آمدیم برخی از رفتارها و مکان ها با ذهنیت ما و آنچه ما درباره ایرانی ها شنیدیم متفاوت است چرا کشور ثروتمندی و متمدنی مانند ایران این گونه باید باشد که جوانانی  که نیروی محرک جامعه هستند در مترو دست فروشی کنند.

این توریست ها اظهار کردند: در آلمان افراد مسن بیشتر دست فروشی می کنند اما در ایران مهم ترین ثروت یعنی نیروی جوان باید به کارهای ناپسند روی بیاورد.

اما کارهای زیادی برای جمع آوری دست فروشان مترو صورت گرفته که نباید آن ها را نادیده گرفت. سال گذشته طرح سامان دهی دست فروشان مترو و خیابانی انجام شد که موفقیت های را هم به دنبال داشت.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=193010

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x