تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

حمایت از تولیدکننده ایرانی باید دغدغه نخست همه ایرانیان باشد

  • کد خبر : 174408
  • 14 دی 1395 - 14:39
حمایت از تولیدکننده ایرانی باید دغدغه نخست همه ایرانیان باشد

مفتخریم که بگوییم در همه ابعاد علمی و فرهنگی برنامه داریم. البته هیچکس مدعی نیست که عملکردها بدون عیب و نقص است.

به گزارش کمال مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در آستانه برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» طی این پیام اظهار کرد: مفتخریم که بگوییم در همه ابعاد علمی و فرهنگی برنامه داریم. البته هیچکس مدعی نیست که عملکردها بدون عیب و نقص است.

آن چه لازم به نظر می رسد، هم گرایی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی برای اجرای برنامه های علمی و فرهنگی است که توسط نهادهای مرتبط و فعال در این حوزه تدوین شده است. وی افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آیینه تمام‌نمای تحولات علمی و فرهنگی ۳۲ سال اخیر کشور هستند و این شورا همواره تلاش کرده است تا از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها بهره‌گیری کند.

در این میان، ترویج فرهنگ‌سازی و حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی، در زمانه‌ای که اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان، ضرورت و حقیقتی انکارناپذیر است، باید که نصب‌العین همه ما قرار گیرد؛ چه در قانون‌گذاری و چه در عمل و اجرا. مخبردزفولی تصریح کرد: فرهنگ و علم، بال‌هایی هستند تا خیال و رؤیا و انگیزه و ایده و خلاقیت را به واقعیت بدل کنند. هر یک از این حوزه‌ها، در روزمره ما جاری و قدیمی هستند. اما موضوع قابل نقد آن است که این دو مؤلفه گران‌بها، مدت‌هاست به واسطه تکیه بر داشته‌های مادی زیرزمینی، از هم فاصله گرفته‌اند و اوج گرفتن و بالا رفتن را برایمان در سده‌های قبل، دشوار کرده‌اند.

واقعیت این است که همه آن چه می‌خواهیم تا پیشتازی علمی در سطح منطقه و جهان را به رخ دیگران بکشانیم، مهیا و هویداست. بنابراین آنچه را خود داریم از دیگران تمنا کردن، کاری نابجاست. گرچه مراودات و تبادلات، اصل انکارناپذیر تنوع و تکثر در علم و فناوری است؛ اما باید به قاعده بودن رابطه‌ها در اولویت باشد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جایگاه رسانه‌ها و فعالان آن نیز، والا و قابل تقدیر است. معمولا اخبار و گزارش‌ها در حوزه‌های فرهنگی و علمی، امیدوارکننده و نویدبخش روزهای خوب است. چرا که ذات کار فرهنگی و ذات کار علمی، مبتنی بر خوب شدن و بهتر شدن است.

سلطه رسانه‌ها اگر از دستان اخبار نگران‌کننده و دلشوره‌آور خارج شود و دمی آسایش و آرامش آگاهانه و پیش برنده از جنس علم و فرهنگ در ذهن جامعه تزریق شود، روزهای روشن و درخشان‌تری را شاهد خواهیم بود. مخبردزفولی تصریح کرد: ایده‌گرایی و خلاقیت‌سنجی نیز باید از دبستان‌ها آغاز شود تا نهال‌های گرانقیمت، در دوران فارغ‌التحصیلی و دانشگاهی، صاحب ساقه‌های برومند و تنومندی شوند که امید و آمال را در همین خاک ببینند و با وزیدن بادهای مهرگان از سوی بیگانگان، به سرعت به آنان تمایل نیابند و ساختن میهن را وظیفه‌ای دوست داشتنی‌تر و سودآورتر نسبت به حضور در غربت بدانند.

وی تصریح کرد: جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» هم، چکیده همه این سخن‌ها و نکته‌هاست. حمایت از تولیدکننده ایرانی و کمک به دیده شدن محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی، باید دغدغه نخست همه ایرانیان باشد. «ایران ساخت» این دغدغه را دلنشین و مکرر کرده است تا از ذهن جامعه ما فراموش نشود.  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نسبت به اهتمام این مهم و هنرمندان همراه در این جشنواره، اظهار امیدواری کرد که حاصل این رویداد با تلاش و زحمات همه دست‌اندرکاران و دلسوزان ایران اسلامی، به زودی به بار بنشیند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران‌ساخت» با اهداف «جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری‌سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته‌سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده‌بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از ۱۵ تا ۱۸ دی‌ماه امسال شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران خواهد بود. انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x