تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

حقوق بازنشستگان آموزش عالی تا پایان آذر پرداخت می‌شود/ مسئول کانال وزارت علوم در تلگرام، دولتی نیست/ دانشجوی ستاره دار یک اصطلاح مجعول است و آن را قبول ندارم/ تا ۱۴۰۲ برای کنکور جایگزین خواهیم داشت

  • کد خبر : 219322
  • 27 آذر 1397 - 0:53
حقوق بازنشستگان آموزش عالی تا پایان آذر پرداخت می‌شود/ مسئول کانال وزارت علوم در تلگرام، دولتی نیست/ دانشجوی ستاره دار یک اصطلاح مجعول است و آن را قبول ندارم/ تا ۱۴۰۲ برای کنکور جایگزین خواهیم داشت

بیست و یکمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

 


به گزارش«کمال مهر»«،  بیست و یکمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه»  با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بررسی چگونگی ستاره دار شدن دانشجویان، لیست سیاه چهره های سیاسی در دانشگاه ها، آخرین جزئیات از چگونگی برگزاری کنکور ۹۸، فعالیت وزارت علوم در کانال تلگرامی و قرارگیری نام آقای وزیر در لیست تحریمی آمریکا در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد.

برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای اجتماعی و سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح  بررسی کند.


 

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد، لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

غلامی نهایی////////////

سلام، شب شما بخیر باشد. به ۱۰:۱۰ این هفته خیلی خوش آمدید. متشکرم که همچنان همراه برنامه خودتان هستید، مهمان بیست و یکمین برنامه ۱۰:۱۰ جناب آقای دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هستند تا به مشکلات و موضوعات مطروحه در حوزه علمی و دانشگاهی پرداخته شود.

آقای دکتر سلام، متشکرم که دعوت برنامه ما را قبول کردید، خیلی خوش آمدید.

غلامی: متشکرم و سپاس.

چند روز پیش یک کانال تلگرامی که نام آن کانال اطلاع رسانی وزارت علوم بود شما را  از قول یکی از خبرنگاران به عنوان رسانه‌ای ترین مسئول کشور معرفی کرد، آیا خودتان هم معتقدید که رسانه‌ای ترین مسئول کشور هستید؟

غلامی: این را باید از کسانی که در این حوزه تخصص دارند بپرسید، ولی تلاش کردم وقتی که فرصت داشته باشم را در حوزه رسانه‌ها بوده و حضور پیدا کنم و این را یک رویکرد خوبی می‌دانم، حالا نمی‌دانم چقدر مؤثر بوده است.

از رسانه‌ها و خبرنگاران استقبال می‌کنم

چون به عنوان یک آدم رسانه ای ما حضور و بروز ویژه‌ای از شما نسبت به سایر آقایان وزرا  و مسئولان دیگر در رسانه‌ها ندیده‌ایم، آیا این مسئله را قبول دارید؟

غلامی: دو مطلب است، یک اینکه من معمولا از رسانه‌ها استقبال می‌کنم، از خبرنگاران عزیز و هر رسانه‌ای که می‌آید استقبال می‌کنم و خودم سعی کرده‌ام از طریق سایت وزارت علوم و صفحه اینستاگرامی‌ام حضور داشته باشم اما در این میان یک بحثی است و آن این بوده که ما چقدر خودمان را تبلیغ می کنیم و به رسانه‌ها خوراک می‌دهیم و چقدر در آن جا نسبت به برخی از مجموعه‌های دیگر عملکرد کمتری داشته‌ایم.

غلامی نهایی////////////

پارسال هم اگر اشتباه نکنم در مراسم روز دانشجو  یک صفحه اینستاگرامی برای ارتباط با دانشجوها راه‌اندازی کردید؛ این کار یک اقدام نمادین بود یا آیا واقعا با دانشجویان ارتباط دارید؟ خودتان مدیریت صفحه را بر عهده دارید یا بچه‌های روابط عمومی این کار را انجام می‌دهند؟ روند استفاده از صفحه اینستاگرام و حساب کاربری به چه صورت است؟

غلامی: بله اگر صفحه من را کسی ملاحظه کرده باشد، امسال اعلام کردم که یک سال از راه‌اندازی صفحه اینستاگرامی گذشته است، خوشبختانه یک سال خوبی بود ارتباطم را حفظ کردم، به طوری که هر شب پیام‌ها را چک می‌کنم حالا اگر استثنایی هم وجود داشته باشد، به طور کلی پیام‌هایی که دانشجویان و بقیه می‌گذارند و کم نبوده را می‌بینم و برخی را جواب می‌دهم و برخی دیگر را به دلیل نبود فرصت نمی‌توانم پاسخ بدهم و حتی برخی از پیام‌ها را پیگیری کرده و نتیجه‌ آن را به فردی که پیام گذاشته منتقل می‌کنم.

پیام ها را ممکن است، پاک کنید؟

غلامی: نه.

یعنی هیچ پیامی را تا حالا پاک نکرده اید؟

غلامی: نه، من تا الان هیچ پیامی را پاک نکرده‌ام، مگر می‌شود پاک کرد.

بله، میشه آقای دکتر.

کانال‌های رسمی وزارت علوم در سروش است

یک قسمتی هم دارد به اسم دایرکت، یعنی پیام خصوصی می دهند، آنجا را هم چک می‌کنید؟

غلامی: بله.

به پیام‌های خصوصی هم پاسخ می‌دهید؟

 غلامی: بله. به آن‌ها هم پاسخ می‌دهم.

 آیا کانال تلگرامی متعلق به وزارت علوم بود؟

غلامی:  بله، این  کانال اطلاع‌رسانی متعلق به وزارت علوم است.

مگر قرار نبود نهادهای دولتی در تلگرام کانالی نداشته باشند آقای دکتر؟

غلامی: در واقع اطلاع رسانی خبر‌های وزارت  علوم را در این کانال انجام می‌دهیم ولی مسئول این کانال دولتی نیست، اشخاص هستند.

غلامی نهایی////////////

 به هر حال با عنوان وزارت علوم این کانال شناخته می شود.

غلامی: عنوانش را یادم نیست ولی فکر می کنم  اطلاع رسانی فعالیت‌های وزارت علوم از این طریق انجام می‌شود.

آقای دکتر یک جوری جواب در رو خوبی می‌دهید،  می‌گویند وزارت علوم  که خود متولی است و باید به توان نخبگان و دانشمندان داخلی معتقد باشد و  از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کند.

غلامی: وزارت علوم  از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کند و کانال‌های رسمی وزارت علوم در سروش است.

امروز که افتخار دادید و به برنامه ما تشریف آورید، می‌توانیم یک مقداری شفاف تر  و صریح تر  با شما گفتگو کنیم؟ این اجازه را داریم؟

غلامی: بله، حتما.

بی اطلاعی وزیر علوم از  قرارگیری نامش در لیست تحریمی آمریکا

شعار برنامه ما شفافیت است و همه مسئولانی هم که دعوت کردیم خواستیم که مقداری بی پرده تر، صریح تر و شفاف تر  به سوالات ما پاسخ دهند، قبل از اینکه وارد سوالات حوزه کاری حضرتعالی شویم، یک سوال بپرسم، ظاهرا اسم شما در لیست تحریم‌های آمریکا بود، آیا درست است؟

غلامی: اطلاعی ندارم خیلی برایم مهم نیست.

علت آن را هم اگر بوده باشد، نمی دانید؟

غلامی: به هر حال افرادی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارند حتما از نظر آن‌ها قابل تحریم هستند.

اصلا شنیده‌ بودید که اسم شما جزو تحریم‌های آمریکاست؟

غلامی: نه اصلا نشنیده بودم و دنبالش هم نبودم.

آقای دکتر روز دانشجو را پشت سر گذاشتیم، چه طور گذشت امسال؟ آیا حاشیه‌ای نداشت؟

غلامی: من از این فرصت استفاده می‌کنم و به دانشجویان این روز را تبریک می‌گویم، هر چند که  از طریق سایت وزارت علوم این روز را به طور رسمی به دانشجویان سراسر کشور تبریک گفته بودم؛ ما معمولا اسم روز دانشجو را داریم اما گاهی دوستان می گویند ماه دانشجو، ولی ما در واقعیت به مدت یک هفته برای روز دانشجو فعالیت‌هایی خاص داریم، مراسم روز دانشجویی که  سال گذشته هم من بودم خیلی خوب  برگزار شد و به هر حال محیط های دانشجویی ویژگی‌های خاص خود را دارند، شاید شما از مراسم‌های خیلی رسمی و شسته و رفته‌ انتظارات خاصی را دارید اما از مراسم روز دانشجو نمی توانید همان انتظارات را داشته باشید، ولی با این وجود امسال نیز مراسم روز دانشجو با استقبال و هیجان خوبی برگزار شد.

حاشیه خاصی نداشت؟

غلامی: حاشیه خاصی نداشت.

فضاهای چالشی بین دانشجویان یک فضای عادی است

چون گاها دیده می شود که برخی در داخل یا خارج از کشور دانشجویان را تحریک می‌کنند برای این مراسم خاص که حاشیه ایجاد شود.

غلامی: ببینید، ممکن است یک عده تلاش کنند که از این فضاها به نفع خودشان استفاده کنند ولی من تمام دوران خدمتم را در دوران دانشگاه گذراندم، این فضاهای چالشی بین دانشجویان یک فضای عادی برای ماست و این ها به شکل‌گیری شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بچه‌ها، بحث‌های منطقی تفکرات و عقیده‌های خودشان در چارچوب قوانین و مقرراتی که به هر حال خودشان به آن معتقدند و حاکم در فضای دانشگاه است یاد می‌گیرند و به نوعی تمرین برای دانشجویان است؛ چالش‌های بین بچه‌ها را هم جزو این برنامه‌ها می‌دانیم و خوشبختانه حواشی‌ که آسیبی به کسی بزند و احیانا خود بچه‌ها درگیر بشوند و یا مسئله‌ای را برای دانشگاه و یا بیرون از دانشگاه ایجاد کنند نداشتیم و ان‌شاءالله نخواهیم داشت.

غلامی نهایی////////////

در دوران تصدی شما در وزارت علوم آیا فکر می‌کنید دانشگاه‌ها آن پویایی و نشاط سیاسی را داشته‌اند؟ اصلا من می خواهم بدانم که بینش آقای دکتر غلامی نسبت به جنبش‌های دانشجویی و یا فعالیت‌های سیاسی دانشگاه چیست؟ حد و حدود به چه میزانی و کجاها تعریف می‌شود؟

غلامی: ببینید به طوری کلی شاید در  ایام حاضر دانشگاه‌ها  آنگونه که انتظار می‌رفته و یا پیش بینی می‌شده است  فعالیت‌های گسترده ای در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند که این مسئله دلایل مختلفی دارد و شاید فرصت نباشد اینجا باز کنم که بیشتر عدم رغبت جمع زیادی از دانشجویان به فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی است، هرچند ما تلاش کرده‌ایم در دانشگاه با ایجاد مجموعه‌هایی مثل انجمن های علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری تا حد ممکن دانشجویان را با  مسائل اجتماعی درگیر کنیم.

چرا الان این اتفاق در دانشگاه ها افتاده است؟

غلامی: معمولا نمود فعالیت‌های دانشجویی بیشتر در بخش‌های سیاسی – اجتماعی است هرچند آن طرف جمعیت‌های بزرگی داریم و فعالیت خوبی را انجام می‌دهند، به عنوان نمونه ما جشنواره حرکت را دو هفته پیش در اصفهان داشتیم که دستاوردهای علمی دانشگاه های کشور در آن جشنواره عرضه شده بود و افرادی که این جشنواره را دیدند تصحیح خواهند کرد  که بیش از انتظار ما از یک مجموعه دانشجویی که عموما در مقاطع کارشناسی و ارشد بوده است را انجام داده‌اند.

فعالیت جنبش های دانشجویی را جزو سرمایه‌های دانشگاه و وزارت علوم می‌دانیم

 آن‌ها را قبول دارم لذا خیلی از اتفاقات مهمی که در قرن اخیر افتاده است برخواسته از بدنه و جریان جنبش دانشجویی بوده است؛ مثلا همین ۱۶ آذر و این حرکت  ضد استبدادی  از بدنه دانشجویی بلند می شود و بعد از آن در دوران انقلاب  زمانی که قرار بوده که انقلاب شود و مبارزات دانشجویی انجام شد و بعد از در تسخیر لانه جاسوسی، بعد در  تاریخ معاصر چهل ساله انقلاب اسلامی، میبینیم که  اتفاقات خاص در دانشگاه ها روی داده است

غلامی: توضیح من این بود،  یک وقت از صحبت‌هایم اینگونه برداشت نشود که دانشگاه‌ها خیلی فعالیتی از نظر فرهنگی، سیاسی- اجتماعی ندارند اما در حوزه‌های سیاسی بچه‌ها کمتر از سال‌های قبل حضور دارند و این مسئله از لحاظ کمی است ولی از لحاظ شور و حرارت و در واقع حرکت‌هایی که ماهیت مجموعه دانشجویی است و در راستای  جنبش دانشجویی بوده کم نیست بلکه همان شور و حرارت نیز در بین بچه‌ها وجود دارد.

خب اگر شور و حرارتی وجود نداشته باشد وزیر و مسئولان  دانشگاه‌ها راحت‌تر هستند و حاشیه‌ای وجود ندارد وگرنه جنبش‌های دانشجویی در برخی اوقات به گونه ای می شود که قطعا  مسئولان وزارت خانه را هم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

غلامی: نه، ما این بخش را هم جزو سرمایه‌های دانشگاه و وزارت علوم می‌دانیم، به تدریج جامعه را تحویل دانشجویان جوان و جوانان باید بدهیم و این برای ما بهتر است که  مطمئن باشیم جوانان بهتر از ما اداره می‌کنند پس باید تجربه کسب کنند؛ معتقدم  هر تجربه‌ای در محیط دانشگاه می تواند از آسیب‌های بیرون از دانشگاه و رویکرد‌هایی که پیدا می‌کنند را کم کند و لذا ما معمولا محیط‌های دانشگاهی و دانشجویی را با نگاه آموزش و تجربه نگاه می‌کنیم ضمن آنکه باید آن شور و حال جنبش های دانشجویی در محیط های دانشگاهی و دانشگاه‌هاست، گرم و زنده بماند.

غلامی نهایی////////////

گاها می‌شنویم که می‌گویند بعضی از اشخاص در بلک لیست قرار دارند و از دعوت آن‌ها به دانشگاه‌ها ممانعت به عمل می‌آید، آیا همچین لیستی وجود دارد؟

غلامی: وزارت علوم و دانشگاه‌ها هیچ لیست سیاهی ندارند و معمولا هیأت نظارت سه نفره‌ای که در دانشگاه‌ها هستند بررسی می‌کنند و مجوز‌ها را برای حضور افراد بر اساس شرایط وقت صادر می‌کنند و معمولا بلک لیستی جلوی دستشان نیست، من خودم ۱۲ سال رئیس دانشگاه بودم به طور قطع می‌گویم چنین لیستی وجود ندارد.

 معمولا  چه افرادی برای ورود به دانشگاه منع می‌شوند؟

غلامی: ببینید افرادی که دعوت می‌شوند معمولا با نگاه‌های سیاسی بین دانشجویان طرفدار پیدا می کنند لذا دانشجویان بر اساس اینکه چه زمان و مناسبتی است و چه موضوعی در سطح جامعه یا دانشگاه مطرح است، افرادی که آن جا هستند نسبت به آن‌ها نقد و یا اظهار نظر دارند و این گونه افراد را دعوت می کنند و لذا قاعدتا مسائلی که دانشگاه برای آنها تصمیم می‌گیرد بیشتر حوزه‌های تخصصی و ارتباط با موضوع است و اگر کسی از نظر قانونی منعی برای حضور در مجامع پیدا کرده باشد طبعا دانشگاه نیز از آن اطاعت می‌کند.

اعضای تشکیل دهنده شورای سه نفره نظارت مهمانان برای  ورود به دانشگاه

چه کسانی عضو شورای سه نفره نظارت هستند؟

غلامی: رئیس دانشگاه، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نماینده وزیر علوم عضو این هیأت هستند که معمولا از اساتید همان دانشگاه هستند.

غلامی نهایی////////////

پس این افراد هستند که تصمیم می‌گیرند  چه کسانی برای سخنرانی به دانشگاه بیایند، گاهی اوقات می شنویم  که از بیرون از دانشگاه‌ها مثل شورای تأمین افرادی را انتخاب می‌کنند.

غلامی: آن بحث‌هایی است که خود نهاد‌های بیرونی مثل وزارت کشور، وزارت اطلاعات، این‌ها منکر نگرانی‌های خاص خودشان در رابطه با تبعات آمد و شد برخی از افراد، تشکیل برخی مجامع داشته باشند، اما من تجربه خودم را عرض می‌کنم، علی رغم برخی نگرانی‌هایی که این مسئولان و نهاد‌های مسئول داشتند، یک وقتی که دانشگاه‌ها مصلحت دیدند که انجام شود ما عوارضی را نداشتیم و همیشه نگاه و تصمیم دانشگاه به نظر من تا حالا درست درآمده است.

افرادی که به دانشگاه‌ دعوت می‌شوند یک اتفاقی در صحبت‌هایشان رخ می‌دهد و درباره مواردی که صحبت می‌کنند بر خلاف موضوع امنیت ملی کشور است، این اتفاقات که در دانشگاه‌ها رخ می دهد آیا مورد  تأیید شما است؟ و سوال دوم اینکه وقتی اینگونه اتفاقات در دانشگاه رخ می‌دهد نحوه مواجه شما به عنوان وزیر علوم تحقیقات و مجموعه نظارتی زیر مجموعه‌های حضرتعالی چگونه است؟

غلامی: ببینید هر مناسبتی که می شود و افرادی می‌آیند و صحبت می کنند، مسئول صحبت‌های خود هستند و قطعا اگر تخلفی اتفاق بیافتد آن فرد باید پاسخگو باشد، زیرا دانشگاهی که فردی را دعوت می‌کند مسئولیت صحبت‌های او را برعهده نمی‌گیرد و طبیعی است، هر فردی مسئولیت صحبت‌هایش با خودش است اگر نهادی بازخواست کند فرد باید برود و پاسخ دهد؛ موضوع بر گردن و عهده تشکلی که او را دعوت کرده و یا احیانا دانشگاهی که خارج از تشکل فردی را دعوت کرده است نباید گذاشته شود.

رسانه‌ها این صحبت ها را پوشش می‌دهند و قطعا این اتفاق حواشی را ایجاد می‌کند.

غلامی: من فکر می‌کنم که ما اینجا باید اینجوری قبول کنیم که مردم و به خصوص آن‌هایی که با محیط دانشگاهی به دلیل حضور فرزند و یا خودشان در ارتباط هستند، محیط‌ها را تا حدودی می‌شناسند و الان هم کشور ما از  لحاظ بحث های سیاسی و اجتماعی جزو کشورهایی است که شفاف بوده و ارتباط‌ها و جدل‌ها و بحث‌های سیاسی بین افراد، اشخاص و گروه‌های سیاسی شفاف  عرضه می‌شود و لذا افراد تشخیص می‌دهند؛ بحث خلاف امنیت ملی و چیزی که اشاره کردید است وگرنه هر کسی می‌تواند مواضع خود را مطرح و از آن دفاع کند که معمولا یکسری افراد موافق و یکسری مخالف آن هستند؛ ما حتی بین جمع‌های دانشجویی تقابل بین طرفداران و مخالفان یا به صورت جدل‌ها خیلی تند در جلسات اتفاق می‌افتد و همین بچه‌ها بعد از پایان مراسم به رستوران‌  و یا خوابگاه‌ می‌روند و معمولا جر و بحث‌هایشان در همان محیط تمام می‌شود، حالا عده ای آن جر و بحث‌ها را بعدا دنبال می‌کنند و ادامه می دهند که این کار خوبی نیست.

در محیط‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی هیچ مشکلی نداریم

همانطور که گفتیم آقای دکتر همه دوست دارند که دانشگاه سیاسی باشد ولی سیاست‌زده نشود.

غلامی: تأکید مقام معظم رهبری همین است.

دقیقا این موضوع تأکید مقام معظم رهبری است،  چون ممکن است این اتفاق به محیط علمی هم آسیب وارد کند و یا دانشگاه دچار سیاست‌زدگی شود، یک زمانی بحث بورسیه مطرح می‌شود و یک زمانی بحث دانشجوی ستاره‌دار، چند روز پیش هم آقای مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در باشگاه خبرنگاران حضور داشتند، گفتند دانشجوی ستاره‌دار یک موضوع من‌درآوردی است و اصلا وجود ندارد؛ ما این موضوع را در دانشگاه داشته و الان داریم؟ یکبار درباره این قضیه  شفاف توضیح دهید؟

غلامی: به طور شفاف در مصاحبه‌های یک سال گذشته هم گفته‌ام، زمانی یک تعدادی از دانشجویان به خاطر فعالیت‌های سیاسی که داشتند یا به هر دلیلی که می‌خواستند در مقاطع بعدی تحصیل کنند شناسایی شده و در گزینش‌های (دانشجویان ارشد و دکترا یک گزینش دارند) این دانشجویان رد شده بودند، تعدادی حالا کی، نمیدانم، تاریخچه آن را یادم نیست که مربوط به چه زمانی می‌شود، آمدند و گفتند که تعدادی از آن‌ها دانشجوی ستاره‌دار هستند و کنار اسم آن‌ها یک علامتی زده شده است؛ معمولا شما برای هایلایت کردن یک ستاره می‌کشید.

غلامی نهایی////////////

یا یک تیک می‌زنیم.

غلامی: یا یک تیم می زنید، این از آنجا آمد که یک ستاره بوده یا نبوده را باز من نمی دانم و به تدریج به یک اصطلاح معروف شد؛ کسانی که به هر دلیلی در گزینش‌های دانشجویی ما دچار مشکل می‌شوند و یا پذیرش نمی‌شوند، خودشان را دانشجوی ستاره‌دار می‌نامند و ذیل آن عنوان می برند، اما در حداقل یک سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های آئین‌نامه های مصوب مربوطه به این موضوع و استفاده از ظرفیت‌های خود وزارت علوم نهایت تلاشمان را کرده‌ایم تا هیچ کسی به بهانه‌های جزئی و غیرمهم دچار این محرومیت نشود؛ چون اتفاق افتاده است.

شما هم قبلا گفته‌اید از بطن دانشگاه بوده‌اید و به عالی‌ترین مقام وزارت رسیده‌اید؛ سوال من این است که چرا واقعا اینگونه اتفاقات در دانشگاه شکل می‌گیرد؟ چه می‌شود که اینگونه موضوعات مطرح می‌شود، قبول دارید وجود اینگونه مسائل حاشیه‌سازی می‌کند و باعث سیاست‌زدگی در محیط دانشگاه می‌شود؟

غلامی: من فکر می‌کنم که ما در بخش دولتی اگر امکاناتی در اختیار فردی قرار می‌دهیم بررسی صلاحیت‌های او ضروری است، همانطور که صلاحیت‌های علمی را بررسی می‌کنیم باید صلاحیت‌های عمومی را هم بررسی کنیم اما هر صلاحیتی باید در حوزه خودش دیده شود؛ یک وقت می‌خواهیم نماینده انتخاب کنیم، وزیر یا وکل انتخاب کنیم یک نوع صلاحیت دارد اما اگر بخواهیم در محیط دانشگاهی افرادی را برای تحصیل انتخاب می‌کنیم باید به گونه ای دیگر عمل کنیم، قطعا با هم خیلی فاصله دارند و لذا حداقل بررسی و حساسیت‌ها، بحث تحصیل دانشجوها داشته باشیم و به نظرم در محیط‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی هیچ مشکلی نداریم و اتفاقی نیفتاده و اعتقادم بر این است که در محیط‌های کارشناسی ارشد نباید مشکلی وجود داشته باشد و اینگونه اتفاقات بیفتد کماکان که بسیار محدود شده است و در مقطع دکترا چون این ها عموما برای پست‌های استادی و محققین می‌روند یک مقدار باید در موارد مربوط به شخصیت افراد، اخلاق اجتماعی و مسائل دیگر حساسیت‌ها بیشتر باشد.

  چیزی تحت عنوان دانشجوی ستاره‌دار و ستاره دار شدن نداریم

 پس شما به ستاره‌دار شدن در آن مقطع اعتقاد دارید؟

غلامی: نه به ستاره‌دار شدن، گزینش، بررسی سوابق افراد.

الان همین اتفاق می افتد دیگه.

غلامی: اصلا این اصطلاح یک اصطلاح مجعولی است و من آن را قبول ندارم، چون گفتم اصلا چیزی تحت عنوان دانشجوی ستاره‌دار و ستاره دار شدن نداریم؛ اشاره هم کردم شاید مبنای آن همان است، ولی اینکه هر کسی می‌آید دانشگاه دولتی درس می‌خواند و برای او هزینه می‌شود، بررسی اولیه نداشته باشیم خیلی معقول و منطقی نیست؛ لذا این مطلب را اینطوری ببندم، درحال حاضر در دانشگاه‌هایمان دانشجوی ستاره‌دار به آن معنا نداریم، ممکن است دانشجویی باشد که دانشگاه‌های دولتی به دلیل برخی از سوابق قضایی و امنیتی در دوران تحصیل کارشناسی ارشد یا دکترا احیانا نپذیرفته باشند و این به آن معنای رایج نیست؛ چون الان در مباحث مجامع سیاسی به این عنوان که فردی را به خاطر گرایش سیاسی ممنوع‌التحصیل کنند چنین چیزی الان وجود ندارد.

برخی می‌گویند روند رشد علمی در کشور نسبت به سال های قبل کند شده است، آیا این موضوع را شما تایید می‌کنید یا رشد علمی ما مثل سال‌های قبل و رو به رشد است؟

غلامی: رشد علمی ما هنوز رو به جلو است، یعنی یک جریان مستمری از حدود ۱۵- ۱۶سال پیش شروع شده و  به سمت جلو می‌رود، جایگاه ما نیز با توجه به اینکه سایر کشورها نیز متوقف نشده‌‌اند و اعتبار جایگاهمان از این لحاظ است که  در حین رقابت رشدمان مثبت دیده می‌َشود، به هر حال آنچه را که ما به عنوان خاص ارزیابی می‌کنیم، ارزیابی نهادهای بیرون از کشورمان و بین‌المللی است و همه کشورها را ارزیابی می‌کنند و برای ما نیز این اقدام انجام می‌شود؛ این اطلاعاتی نیست که خودمان تولید کنیم. دوم اینکه ما در بحث اسناد و برنامه های توسعه علمی که پیشرفت توسعه را دیده‌ایم همچنان این روند در قالب آن برنامه‌ها قابل توزیع و تطبیق است و لذا جایگاه دانشگاهایمان و وضعیت علمی و به روز بودن تولیدات علمی مان در منطقه رتبه اول را داریم هرچند قرار بود تا ۱۴۰۰ این رتبه را کسب کنیم که در یکی دو سال اخیر این رتبه را کسب کرده‌ایم؛ در نرخ رشد علمی یعنی مقایسه‌ای سرعت رشد علمی ما در دنیا اول است، بعد از ما چین و روسیه قرار دارند یعنی نسبت به سال قبل که چه قدر جهش داشته‌ایم در دنیا رتبه اول را داریم.

مهم ترین دستاوردها در دنیا و مواردی از قبیل پژوهش‌ها که در دوره شما داشتیم، چیزی در خاطر دارید؟

غلامی: رشد علمی در یک دوره و مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد، اگر به عقب برگردیم دانشگاه‌ها یک دوره آموزش محور بودند و فقط نیروی انسانی تربیت می‌کردند و آرام آرام تحقیقات و پژوهش در تحصیلات تکمیلی شروع شد که این مسئله مربوط به اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ است و اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ آرام آرام به بحث‌های فناوری،‌ کاربرد علم و تکنولوژی مطرح شد و اگر این منحنی‌ها را شما نگاه کنید باید یک ترند مشابه و پشت سر هم و در یک دوره زمانی ۱۰-۱۲ ساله اتفاق می‌افتد.

غلامی نهایی////////////

اکنون کشور ما در مرحله تبدیل دانش به فناوری است، نمونه‌های متعددی داریم از دستاوردهای علمی همکاران خودمان و دانشگاه‌ها،‌ مراکز پژوهشی که تبدیل به فناوری شده اند و به صنعت رفته و در بازار هستند اعم از محصولات آی تی،‌ محصولاتی در صنایع هواپیما، صنایع دفاع و در وزارت نفت و خیلی از صنایع دیگر؛ هر چند هنوز توقع از دانشگاه‌ها خیلی بیشتر از این است اما اینگونه موارد وجود دارد، دستاوردهای فناوری کشورمان هر سال در هفته پژوهش عرضه می‌شود.

نمایشگاه کجاست آقای دکتر؟

غلامی: در نمایشگاه بین المللی

خبر خوش وزیر علوم برای بازنشستگان آموزش عالی

در نمایشگاه بین المللی، حتما بینندگان ما از این نمایشگاه بازدید خواهند داشت

غلامی: ویژگی هایی که این نمایشگاه دارد این است که هرسال دستاوردهای همان سال را عرضه می کنیم، دوم اینکه بازار ایجاد می کنیم یعنی فن بازار ایجاد می کنیم؛ سال گذشته پیش از ۷ هزار میلیارد تومان قرارداد بین صنعت و همین نمایشگاه، اساتید و شرکت‌های فن آور به امضا رسیده است و این مسئله قابل توجه است، امسال یک نمایشگاه تولیدات داخلی هم با کمک معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری گذاشته‌ایم؛ یعنی دستگاه‌ها و تجهیزاتی که تولید داخل هستند به نمایش گذاشته شده است و ممکن است خیلی از استفاده کنندگان در مراکز ندانند که چنین دستگاهی تولید می‌شود و این بازار در کنار نمایشگاه قرار دارد.

۴۳ پارک علم و فناوری در کشور به شدت در حال فعالیت هستند و این موارد این مسئله را نشان می‌دهند که طی یک سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم، اما جریان از قبل شکل گرفته است برای اینکه دستاورد‌های علمی و فناوری مراکز علمی را به سمت جامعه و صنعت هدایت کنیم و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است و برای همین کار فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و این افراد را تشویق کرده‌ایم، این کار را برای اعضای هیئت علمی اجباری کرده‌ایم و این افراد یعنی هیئت علمی پیمانی قبل از رسمی شدن حتما باید یک دوره در صنعت فرصت مطالعاتیباشد و حقوق این افراد به وسیله وزارت علوم داده می‌شود و در این دوره یک پرداخت اضافی به آن‌ها خواهیم داشت که بودجه این کار نیز امسال تامین کر‌ده‌ایم.

 پس این هم خبر خوش شما در برنامه ما.

غلامی: بله این خبر خوشی محسوب می‌شود، باز هم خبر خوش دارم.

بفرمایید آقای دکتر.

غلامی: این فرصت مطالعاتی باعث می‌َشود تا فرد طی ۶ ماه در صنعت می ماند و حقوقش از سوی وزارت علوم پرداخت می‌شود و در دانشگاه تکلیف اجباری نداریم  و حقوق این فرد با توجه به شرایطی که کار می‌کند  پرداخت می شود و هنگامی که از صنعت برگردد ارتباط خوبی بین اعضای هیئت علمی و دوستانشان در صنعت ایجاد می‌شود و این کار به این دلیل است که اعضای هیئت علمی در صنعت بروند.

غلامی نهایی////////////

علمی که در دانشگاه تولید می شود بعدا تبدیل به پتنت و فناری های جدیدی می‌شوند؛ طرح سربازی در صنعت برای فارغ‌التحصیلان دکترا فراهم شده است، کارآموزی دانشجویان دانشگاه به خصوص در مقطع کارشناسی قطعی و برای آن آیین نامه تدوین شده است و پشتیبانی از این افراد ‌می‌شود و این اقدامات را در سال گذشته انجام داده ایم.

من یک خبر خوش دیگر هم این وسط بدهم.

بفرمایید آقای دکتر.

غلامی: ما امسال الحمدالله موفق شدیم که حقوق بازنشستگان آموزش عالی سال‌های ۹۵-۹۶ را به طور کامل تامین اعتبار کنیم و کسانی که تا ۱۸ /۹۶/۱۲ بازنشسته شده بودند دریافتی خود را گرفته‌اند و  از ۱۸ /۹۶/۱۲  تا پایان سال هم، آخر آذر ماه پرداخت می‌کنیم.

به به.

غلامی: این کار در راستای قدردانی از اساتید پیشکشسوتی است که به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند؛ این حداقل وظیفه ای بوده که برای آنها انجام دادیم.

به به، چه خبر خوبی.

روایت غلامی از دست‌های پشتِ پرده بازار داغ کنکور

مجری: یک سوال دیگه آقای دکتر، فکر می کنم که  ذهن خیلی از آدم‌ها را درگیر خودش کرده است و پاسخ شما در افراد جامعه به خصوص دبیرستانی ها  تاثیر دارد، گفته بودید که لازم نیست دیگر داوطلبان کنکور دهند.

غلامی: من جواب این سوال را در دو سه جمله می‌گویم.

غلامی نهایی////////////

گفته بودید یک سری مصوبات وجود دارد، چرا از این مصوبات در گذشته استفاده نشده است؟ چه سازوکاری دارید که می‌خواهید جایگزین بحث کنکور کنید چون بحث مهمی است، فکر می‌کنم بخش زیادی از جامعه درگیر این موضوع هستند.

غلامی: دوتا نکته می‌گویم، اول اینکه حکم در واقع لغو کنکور یا جایگزینی کنکور با یک روش جدید قانونی است و مصوبه مجلس دارد و در سال‌های گذشته نیز به تدریج پیگیری شده است؛ کما اینکه به تدریج هر ساله بخشی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها از طریق اعمال سوابق تحصیلی دوره دبیرستان انجام می‌شده است و  سال گذشته تصمیم گرفتیم برای سال ۹۸  این اعمال را قطعی کنیم یعنی اگر منفی است منفی و اگر مثبت، مثبت؛ فضایی که در جامعه اتفاق افتاد با توجه به نگرانی‌هایی که ایجاد شده بود دستور دادم در سال ۹۸ این اعمال را مثبت کنند؛ یعنی همین سال گذشته بیش از ۸۰ درصد ورودی‌های ۹۷ بدون تاثیر نمره کنکور خود در رشته‌های انتخابی‌شان  وارد دانشگاه شدند، پس این اتفاق افتاده بود اما کنارش مجبور بودند کنکور ثبت‌نام کنند و همین کار باعث ایجاد استرس خواندن کنکور،‌ شب آزمون،‌ بعد از کنکور و زمان اعلام نتایج می شد که  این ها را باید طی می کردند.

واقعا چیز بدی کنکور آقای دکتر.

غلامی: ما آمدیم در شورای سنجش و پذیرش دانشجویان که یک شورای قانونی بوده و از قانون مجلس برای تصمیم‌گیری در خصوص کنکور پذیرش به آن تفویض اختیار شده است، بررسی کردیم وقتی که سازمان سنجش گزارش کارشناسی را که این بخش بدین صورت در حال انجام است، امسال این موارد را از کنکور خارج کنیم و جلسه اخیری که در این شورا داشتیم این تصمیم گرفته شد؛ سازمان سنجش در حال تدوین ضوابط و مقررات حاکم بر این بخش است که مقداری دانشگاه‌ها با آن درگیر می‌شوند و قسمت دیگر این است که این مدارک چگونه عرضه و اعمال شود که در جلسه بعدی شورا مشخص می‌شود و اطلاعاتش  روی سایت قرار داده می شود که براساس آن داوطلبانی که نمی‌‌خواهند کنکور ثبت نام کنند قبل از نام نویسی در کنکور مشخص می‌شود. به طور مثال یک داوطلب می‌خو‌اهد در شهر خود رشته تاریخ را بخواند و بعدا مشخص می‌شود این رشته در این شهر بدون کنکور است که در این صورت داوطلب درخواست خود را ارائه داده و مدارک خود را می دهد و آن دانشگاه یک حداقل لازم و یک حد نصاب را برای خود تعیین می کند، به این صورت  که اگر معدل داوطلب از یک حداقلی کمتر نباشد آن دانشگاه در رشته مورد نظر وی را ثبت‌ نام می کند.

آقای بطحایی چند وقت پیش جای شما نشسته بودند در خصوص مافیای کنکور صحبت کردند و گفتند که من نمی‌دانم  این مافیای کنکور چه کسانی هستند و چه کسانی هستند که دستشان پشت پرده است، شما می‌دانید آنها چه کسانی هستند؟

غلامی: چون می دانم بخش عمده آن قبل از دانشگاه است، شاید هیچ ضرورتی نداشته باشد که ببینیم.

به قول آقای رئیس جمهور “زنونابین”؛ می‌دانید و نمی‌گویید!

غلامی: نه اصلا اینطور نیست.

اینها به تدریج شکل گرفته است؛ خانواده و رقابت هایی که به هر دلیلی شکل گرفته  بازاری را ایجاد کرده و عده ای گفته اند بیایید ما شما را کمک می‌کنیم در این مسابقه موفق شوید، حالا  چقدر پول گرفته‌اند.

ولی دست های پشت پرده طبیعی هستند آقای دکتر.

غلامی: حالا در این وسط پول چقدر گرفته‌اند، این اقدامی که ما داریم انجام می‌دهیم بخش قابل توجهی از این خانواده‌‌ها را از این جریان خارج می‌کند؛ این هم هست که ما برای چند سال آینده  تا ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۲ اگر اشتباه نکنم جایگزینی برای کنکور خواهیم داشت، با آموزش و پرورش در این راستا صحبت‌‌هایی کرده‌ایم و یکی از جایگزین های منطقی احتساب سوابق تحصیلی به شرط آنکه آموزش وپرورش در تمام کشور آزمون‌های استاندار یکسانی را برگزار کند و ضرایب مربوط به برخورداری و عدم برخورداری یک منطقه را به یک شکلی در نمرات برای ورود به دانشگاه اعمال کند و دانشگاه از میان این داوطلبان انتخاب‌های خود را انجام دهد؛ این شدنی است.

خیلی ممنون آقای دکتر و محبت کردید به برنامه ما تشریف آوردید ، متشکرم از صراحت و شفافیت شما در گفتار.

از شما هم متشکرم که امشب هم بیننده برنامه خودتان بودید، تا هفته دیگه به شرط حیات همه شما را به خدا می سپارم،

خدانگهدار.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=219322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x