تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

«حسن یزدانی»؛ نابودگر شرقی که همه را شکست می‌دهد

  • کد خبر : 215487
  • 31 مرداد 1397 - 2:46
«حسن یزدانی»؛ نابودگر شرقی که همه را شکست می‌دهد

در طول تاریخ چند ورزشکار را می شناسید که فیلم بازی های شان را تماشا کرده و اشک ریخته اید؟ بی شک اگر بخواهید نام ببرید، حسن یزدانی یکی از همان هاست. پسری اهل جویبار که رشد کرد و امید یک ملت شد. در میان تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی، پسری بود که هنوز باعث فوران قریحه طنز مردم می شد. می گفتند مسابقاتش آن‌قدر کوتاه است که می توان از آن ها تصاویر متحرک ساخت!

«کمال مهر»در طول تاریخ چند ورزشکار را می شناسید که فیلم بازی های شان را تماشا کرده و اشک ریخته اید؟ بی شک اگر بخواهید نام ببرید، حسن یزدانی یکی از همان هاست. پسری اهل جویبار که رشد کرد و امید یک ملت شد. در میان تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی، پسری بود که هنوز باعث فوران قریحه طنز مردم می شد. می گفتند مسابقاتش آن‌قدر کوتاه است که می توان از آن ها تصاویر متحرک ساخت، آن‌قدر کوتاه که به گزارشگر اجازه نمی دهد نقطه اوج و فرود داشته باشد. حسن یزدانی نابغه ای در کشتی است که باید قدرش را دانست.

نابـودگـر شرقی

مدال طلای او در مسابقات آسیایی، اتفاق ویژه ای نبود. هوادارانش به چنین مدال های تکراری عادت کرده اند. او در طول سال های اخیر همواره برای مردمش شادی به ارمغان آورده و کمترین چالش ها را داشته است. پسری دوست داشتنی که گویی زاده شده برای کشتی حتی اگر وزنش را تغییر دهد. حتی اگر دست رد به پیشنهاد هیجان انگیز جردن باروز برای مبارزه بزند حتی اگر برای هر گفت و گوی خود طلب سکه کند اما او حسن یزدانی است، ورزشکاری که یک تنه دل میلیون ها ایرانی را شاد کرده است. اگر امروز حسن یزدانی را با نگرانی دوست داریم به این دلیل است که ما یک تجربه تلخ داریم. همان روزها که حسین رضازاده با فریادهای «یاابوالفضل» وزنه های چند ۱۰ کیلوگرمی را بالای سر برد، هادی ساعی با ضربات خود، یکی یکی حریفان را ناک اوت کرد و عباس جدیدی رقبا را فتیله پیچ کرد، برای شان اشک ریختیم اما هرگز تصور نمی کردیم با ورودشان به دنیای سیاست، ناگهان محبوبیت شان سقوط کند.

نابـودگـر شرقی

حال نگرانیم که مبادا یزدانی نیز پس از پایان دوران حرفه‌ای اش تصمیم بگیرد سیاست مدار شود. همه ما می دانیم که او محبوبیت بالایی دارد و می تواند از این محبوبیت برای به دست آوردن رای استفاده کند ولی نگران سقوط محبوبیتش هستیم پس با نگرانی دوستش داریم. نگران اینکه مبادا قدر خودش را نداند و برای کرسی های جذاب در دنیای سیاست، طمع کند. هنوز علیرضا دبیر را فراموش نکرده ایم که در برابر رییس جمهور وقت ایستاد و به جای ماشین و خانه، خواستار فراهم شدن شرایطی برای ادامه تحصیلش شد و ما چقدر ذوق کردیم که چنین ورزشکارانی را تربیت کرده ایم اما از او پس از ورود به دنیای سیاست چه ماند؟ بدون تمام این پیش قضاوت‌ها، حسن یزدانی ورزشکاری جذاب و دوست داشتنی است. عجیب آنکه حریفانش در برابر او تسلیم هستند، شاید بسیاری از هواداران از خود بپرسند چرا حریفان نمی توانند تاکتیک هایش را آنالیز کنند؟ چرا افت نمی‌کند؟ چه کرده که این چنین انگیزه دارد و به حریفان حمله می کند؟ نکند برای آینده برنامه ریزی نکرده باشیم و یزدانی آخرین ستاره کشتی مان باشد؟

نابـودگـر شرقی

به هر ترتیب اگر به دنبال یک ورزشکار می گردید که دوستش داشته باشید، پیشنهاد ما به شما حسن یزدانی است. ستاره ای که نشان داده به این زودی ها افول نخواهد کرد و مقتدرانه در صدر جدول برترین ها قرار گرفته است. او نخستین طلای کاروان ایران در جاکارتا را به ارمغان آورد و رسانه های جهان را به تحسین واداشت. بهترین کشتی گیر مرد جهان در سال ۲۰۱۷، برترین کشتی گیر آزاد ایران در سال ۹۵، برترین ورزشکار مرد سال ایران در سال ۹۵، قهرمان سه سال اخیر جام جهانی کشتی، دارنده مدال طلای بازی های همبستگی کشورهای اسلامی، جایزه بزرگ پاریس، جام تختی، جوانان آسیا و جهان، نوجوانان آسیا و جهان و از همه مهم تر المپیک ریو (۲۰۱۶) سوژه امروز پرونده «قانون» است.

راز موفقیت حسن یزدانی

نابـودگـر شرقی

محمد رضا طالقانی/ پیشکسوت کشتی

متاسفانه نتوانستم کشتی ها را ببینم. فقط اخبار آن را شنیدم و بسیار خوشحال شدم از اینکه جوانان ما توانستند مدال بگیرند و افتخار آفرینی کنند. اگر در ورزش فعل خواستن صرف شود، موفقیت همیشگی می شود. خوشبختانه در حال حاضر، یکی از موضوعاتی که بچه های ما مثل حسن یزدانی دنبال می کنند، این است که احساس می کنند باید برای افتخار آفرینی کشتی بگیرند و مسابقه بدهند. یزدانی ورزشکار پرتلاشی است و هیچ گاه از تمرین دست نمی کشد. او فعل خواستن را همیشه دارد و می خواهد که موفق باشد، بنابراین طبیعی است که موفق می شود. کار نیکو کردن از پر کردن است. با این روند و طرز فکر مگر می شود موفق نبود؟ حسن یزدانی من را به یاد امامعلی حبیبی می اندازد. خود ایشان هم گفته است : «یزدانی خیلی به من نزدیک است و از این بابت خوشحالم». او جوان است و تا زمانی که تلاش و تمرین دارد و فعل خواستن را اجرا می کند، بدون شک مدال می گیرد. امیدوارم همیشه و در همه مسابقات در اوج آمادگی باشد و این روند را در بهترین حالت حفظ کند.


یزدانی مثل کشتی‌گیرهای آمریکایی است

نابـودگـر شرقی

هومن توکلیان/ سرپرست تیم ملی آمریکا

تا آنجایی که توانستم در اینترنت کشتی‌های ایران را تماشا کردم، درباره یزدانی باید بگویم که سطح کشتی او با سایر کشتی‌گیران متفاوت است و در فینال در مقابل کشتی‌گیری قرار گرفت که لبنانی بود، بسیاری از ورزشکاران آرزو دارند با حسن یزدانی کشتی بگیرند و این موضوع برای تمام ایرانی‌ها خوشحال‌کننده است. یکی از ویژگی‌های حسن یزدانی این است که همواره آمادگی روحی برای کشتی گرفتن دارد و از هیچ چیزی نمی‌ترسد. کشتی او مرا یاد بووایسار سایتیف (قهرمان روسی) می‌اندازد که دست‌های بلندی دارد و از همه توانش برای کشتی گرفتن استفاده می‌کند. البته ایران کشتی‌گیر دیگری به نام علیرضا کریمی دارد که یک مقدار خودباوری نداشت اما در نهایت موفق به پیروزی در برابر حریفان شد و طلا گرفت. اگر بخواهم در خصوص حسن یزدانی صحبت کنم، باید بگویم مهم‌ترین ویژگی او این است که حرف‌شنوی خوبی از رسول خادم دارد. به خاطر دارم وقتی حسن یزدانی با مهدی تقوی کشتی گرفت، بسیار دلیر و شجاع بود. طرز تفکر او در میدان برای من جالب است و مثل کشتی‌گیران آمریکایی از هیچ چیزی نمی‌ترسد. همه ما به خاطر داریم که او در فینال کشتی آزاد المپیک ریو، ۶ امتیاز از حریفش عقب بود اما در نهایت موفق شد او را شکست دهد.

مهم‌ترین ویژگی کشتی این است که شما با شجاعت و دلیری روی تشک بروید و حسن یزدانی این ویژگی را دارد. انرژی مثبتی که این ورزشکار دارد، باعث شده او هیچ‌گاه استرس نداشته باشد. حسن یزدانی روحیه بالایی دارد و به همین دلیل درهر فنی که به کار می‌گیرد، موفق است. او فرصت زیادی به حریفش نمی‌دهد تا فکر کند و فنون را بزند بلکه جسارت دارد و به حریفانش حمله می‌کند. بسیاری او را با جردن باروز مقایسه می‌کنند اما باروز نیز چند فن به خصوص دارد؛ درحالی‌که یزدانی از همه فنون به خوبی استفاده می‌کند. او از هر موقعیتی در کشتی استفاده می‌کند و به شدت می‌تواند از خود دفاع کند. یزدانی نفس خوبی دارد و از نظر جسمانی در شرایط خوبی قرار دارد و همه این‌ها در کنار جسارت و شجاعتش باعث شده که یک کشتی‌گیر منحصر به فرد باشد. جامعه کشتی آمریکا نیز به صورت ویژه‌ای کشتی‌های حسن یزدانی را دنبال می‌کنند و او را دوست دارند. همه کشتی‌گیران منتظر تقابل حسن یزدانی و دیوید تیلور در بوداپست هستند، او در کرمانشاه به تیلور باخت و همه برای تقابل دوباره این دو نفر درانتظارند. او هواداران بسیاری در آمریکا دارد که پیگیر اخبار کشتی‌هایش هستند. در توییتر و اینستاگرام، بسیاری از هواداران کشتی در آمریکا حسن یزدانی را دوست دارند زیرا او بهترین است و همه ما بهترین‌ها را دوست داریم. در آمریکا به حسن یزدانی می‌گویند «اسطوره» و می‌گویند بعید است کسی بتواند به او برسد.


تفکر درست؛ عامل موفقیت یزدانی

نابـودگـر شرقی

محسن کاوه/ مربی پیشین تیم‌ملی کشتی

برای بررسی عملکرد حسن یزدانی باید کمی به گذشته رجوع کرد،‌ او استعداد بی‌نظیری دارد که به خوبی پرورش پیدا کرده و موفق شده عملکرد درخشانی داشته باشد. حسن یزدانی آن‌قدر توانمند و قدرتمند است که می‌توان از قبل روی مدال طلای او حساب کرد. یزدانی یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های تاریخ کشتی است که مهم‌ترین ویژگی او تفکر درستی است که درباره تمرین دارد. همه زندگی او کشتی است و هرگز به حاشیه‌ها توجهی نمی‌کند. از نظر فنی نیز او با جسارت و شهامتی که دارد، فنون را به اجرا می‌گذارد و همین موضوع باعث می‌شود روی تشک موفق باشد. کشتی ایران در گذشته امثال جهان پهلوان تختی را داشته اما در حال حاضر برند معروف کشتی‌مان حسن یزدانی است. او تا زمانی‌که تفکر درستی داشته باشد و تمرینات درست خود را فراموش نکند، می‌تواند تا سال‌ها برای کشورمان افتخار آفرینی کند. حسن‌یزدانی به خوبی می‌داند که ورود به حاشیه‌ها می‌تواند ممکن است به قیمت نابودی او تمام شود و همین موضوع باعث می‌شود همواره به فکر کشتی گرفتن و تمرین کردن باشد. ورزش اول کشور به امثال حسن یزدانی نیاز فراوانی دارد و باید استعدادهایی مثل او را پرورش دهیم تا بتوانیم از افتخارآفرینی‌شان لذت ببریم.


مهم‌ترین ویژگی‌های آقای اعجوبه!

نابـودگـر شرقی

منصور برزگر/ پیشکسوت کشتی

حسن یزدانی ستاره مسابقات آسیایی جاکارتا و کشتی ایران است. همواره کشتی‌گیران سبک وزن کشورمان در آسیا مشکل داشتند اما به نظرم عملکردشان قابل قبول بود. حسن یزدانی مدت‌هاست در اوج دوران آمادگی قرار دارد، این موضوع به احتمال زیاد به دلایل مختلفی اتفاق افتاده است؛ به عنوان مثال او همواره با مربیانش درباره تمام اتفاقات صحبت می‌کند و تحت اختیارشان است. از نظر تغذیه‌ای هیچگاه مشکلی نداشته و همواره تلاش کرده بهترین شرایط را برای خود فراهم کند اما مهم‌ترین ویژگی که باعث شده حسن یزدانی یکی از برترین کشتی‌گیران ایران باشد، مغرور نشدن است. او برای قهرمانی می‌جنگد و تشنه مدال طلاست. هر مدالی که می‌گیرد، انگیزه‌اش را بیشتر می‌کند و همین موضوع باعث شده همواره در اوج دوران آمادگی باشد. فکر می‌کنم بتواند در دو المپیک آینده نیز کشتی بگیرد و مدال طلا را به دست بیاورد. حسن یزدانی قدرت بسیاری در سر و گردن خود دارد و وقتی دستش به زیر کتف حریف می‌رود، او را کلافه می‌کند و فنونش را به اجرا می‌گذارد.

اگر حسن یزدانی بتواند به همین شکل کشتی بگیرد تا سال‌ها می‌تواند در اوج دوران آمادگی باشد. حسن یزدانی سبک ویژه‌ای در کشتی دارد و شبیه به هیچ‌کدام از اسطوره‌ها نیست، او با روحیه و جسارت بالا در برابر حریفان قرار می‌گیرد و تا لحظه‌ای که از میدان پیروز خارج نشود، تلاشش را برای شکست دادن حریفان می‌کند. اگر حسن یزدانی در سبک قدیمی کشتی مسابقه می داد،‌ شاید وضعیت بهتری داشت زیرا می‌توانست فنون بیشتری را به نمایش بگذارد. او یکی از اعجوبه‌های کشتی دنیا محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها آرزوی داشتن ورزشکاری مثل او را دارند. ما نیز باید قدر امثال حسن یزدانی را بدانیم و برای پرورش استعدادهایی مانند او تلاش کنیم.


شگرد مهم یزدانی در مواجهه با حریفان

نابـودگـر شرقی

ابراهیم جوادی‌پور/ قهرمان پیشین کشتی آزاد

تیم‌ملی کشتی آزاد کشورمان در جاکارتا عملکرد درخشانی داشته و به جز برخی وزن‌ها که کم تجربگی کرده‌ایم، در سایر موارد نتایج قابل قبولی گرفته‌ایم. حسن یزدانی بدون شک یکی از نخبه‌های کشتی ایران است که توانست در مدت زمان کوتاهی حریفان خود را ضربه فنی کند. حسن یزدانی یک استثنا در ورزش ایران است، او زحمت زیادی می‌کشد و از نظر اخلاقی، فنی و اجتماعی توانسته بهترین عملکرد را داشته باشد. حسن یزدانی با اختلاف بالا می‌تواند حریفان خود را شکست بدهد زیرا جسارت، شهامت و قدرت بدنی بالایی دارد. او توجهی به نام حریفش ندارد و همواره حمله می‌کند. تلاش می‌کند از حریف امتیاز بگیرد و به دنبال شانس نیست؛ بنابراین می‌تواند سال‌ها در اوج دوران آمادگی بماند. معتقدم یزدانی تا ۶ سال آینده باید از کشتی خداحافظی کند ولی از این دوران حرفه‌ای‌اش باید نهایت استفاده را کرده و برای کشور افتخار به دست بیاورد. فدراسیون کشتی‌ مدت‌هاست در رده‌های پایه توانسته استعدادها را کشف کند. حسن یزدانی نیز یکی از همین استعدادهاست که رشد کرده اما یقین بدانید امثال او نیز در کشتی ایران وجود دارند که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند رشد کنند و پرچم کشور را در میادین جهانی بالا ببرند.


برنده شدن در وجود یزدانی است

نابـودگـر شرقی

علیرضا حیدری/ پیشکسوت کشتی

کشتی دو فینالیست طلایی کشورمان را دیدم. حسن یزدانی با امتیاز عالی حریفش را شکست داد و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت. علیرضا کریمی نیز در فینال کشتی خوبی گرفت و با اینکه یک وزن بالا آمده توانست به مدال قهرمانی برسد. حسن یزدانی به بهترین شکل از نیروی جوانی و شرایط فیزیکی خودش استفاده می کند. او برای کشتی وقت می‌گذارد و اگر تمرکزش را روی ورزش و تمرین حفظ کند، می‌تواند موفقیت هایش را همچنان ادامه بدهد. او زندگی حرفه ای و بدون حاشیه ای دارد و به همین خاطر نتیجه می گیرد. این یک امر طبیعی است. کشتی گیرانی که حرفه ای زندگی می کنند و استعداد دارند، می‌توانند برای سال ها نتیجه خوب بگیرند. ایستادن، کشتی گرفتن و حرکات دست او من را به یاد رسول خادم می اندازد. بزرگ‌ترین چیزی که در وجودش دیدم، این است که حس برنده شدن را دارد و این حس باعث می‌شود اگر در مسابقه دچار اشتباه هم شود بتواند پیروز میدان باشد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=215487

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x