تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

جهان را ژرمن ها فتح کردند،برزیل جاودانه شد/ مسمومیت سلسائو با رایحه لاله های نارنجی

  • کد خبر : 210063
  • 09 فروردین 1397 - 17:48
جهان را ژرمن ها فتح کردند،برزیل جاودانه شد/ مسمومیت سلسائو با رایحه لاله های نارنجی

جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۷۴ به یک اتفاق تاریخی برای برزیل تبدیل شد.

به گزارش گروه ورزشی«کمال مهر»، در این بخش از بررسی ادوار مختلف جام‌جهانی نگاهی اجمالی به جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی می‌اندازیم.

با توجه به اینکه برزیل با قهرمانی در جام جهانی‌۱۹۷۰ و کسب سومین قهرمانی اش در این رقابت ها، جام‌ژول ریمه را برای همیشه به خانه برده بود، از دهمین دوره جام جهانی کاپ جدیدی برای مسابقات طراحی شد.

جام دهم از ۱۳ ژوئن تا ۷ جولای ۱۹۷۴ به میزبانی ۹ شهر آلمان غربی برگزار شد.

جهان را ژرمن ها فتح کردند،برزیل جاودانه شد/ مسمومیت سلسائو با رایحه لاله های نارنجی

ورزشگاه‌های المپیک مونیخ، المپیک برلین، نسکار اشتادیون اشتوتگارت، پارک اشتادیون گلزن کرشن، رین اشتادیون دوسلدورف، والداشتادیون فرانکفورت، وولکس پارک اشتادیون هامبورگ، نیدرساچسن اشتادیون هانوفر و وست فالن اشتادیون دورتموند، ۹ ورزشگاه میزبان جام جهانی بودند.

پس از برگزاری رقابت‌های انتخابی در قاره‌های مختلف ۱۵ تیم جواز حضور در این مسابقات را به دست آوردند تا در کنار آلمان غربی جام دهم را برگزار کنند.
گروه بندی جام جهانی ۱۹۷۴ به شرح ذیل است:

گروه اول

آلمان شرقی- آلمان غربی-شیلی- استرالیا

گروه دوم

یوگسلاوی- برزیل- اسکاتلند- زئیر

گروه سوم

هلند- سوئد- بلغارستان-اروگوئه

گروه چهارم

لهستان- آرژانتین- ایتالیا- هائیتی

دیدار افتتاحیه این مسابقات ۱۳ ژوئن بین برزیل، مدافع عنوان قهرمانی و یوگسلاوی با قضاوت رادولف شورر سوئیسی در ورزشگاه والداشتادیون فرانکفورت برگزار شد و در نهایت در یک نمایش سرد و بی روح مقابل چشمان ۵۹ هزار تماشاگر، این بازی با تساوی بدون گل به اتمام رسید.

جاودانگی تیم ملی فوتبال برزیل با

پس از برگزاری ۲۴ دیدار مرحله گروهی تیم‌های آلمان شرقی، آلمان غربی، یوگسلاوی، برزیل، هلند، سوئد، لهستان و آرژانتین به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند، اما برخلاف دوره‌های قبل، دومین مرحله جام جهانی به جای اینکه به صورت حذفی برگزار شود، در حالت گروهی پیگیری شد.

در گروه اول این مرحله تیم‌های هلند، برزیل، آلمان شرقی و آرژانتین قرار گرفتند که در نهایت تکلیف تیم صعود کننده از این‌گروه به فینال رقابت ها، در آخرین بازی بین هلند و برزیل مشخص شد.

جاودانگی تیم ملی فوتبال برزیل با

شاگردان رینوس میشل و ماریو زاگالو که هر ۲ بازی قبلی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند ۳ جولای ۱۹۷۴ در حضور ۵۸ هزار تماشاگر ورزشگاه وستفالن دورتموند با قضاوت کورت تشنچسر آلمانی به مصاف هم رفتند که در پایان لاله‌های نارنجی با گل‌های یوهان نیسکنس و یوهان کرایف با نتیجه ۲ بر صفر فاتح ابدی جام ژول ریمه را شکست دادند و برای نخستین بار راهی فینال جام جهانی شدند. برزیل هم با این شکست به دیدار رده بندی رفت.

در گروه دوم این مرحله هم تیم‌های آلمان غربی، لهستان، سوئد و یوگسلاوی هم گروه شدند. سرنوشت تیم فینالیست این گروه هم به روز پایانی کشید. جایی که آلمان و لهستان با توجه به پیروزی در ۲ بازی اولشان برای صعود به فینال باید به مصاف هم می‌رفتند.

این بازی روز سوم جولای با قضاوت ۶۲ هزار تماشاگر ورزشگاه والداشتادیون فرانکفورت با قضاوت اریش لینمایر اتریشی برگزار شد و در نهایت شاگردان هلموت شون با تک گل گرد مولر لهستانی‌ها را شکست دادند و برای سومین بار در تاریخ به فینال جام جهانی رسیدند.

دیدار رده بندی جام جهانی ۱۹۷۴ بین لهستان و برزیل برگزار شد که شاگردان کاسمیرژ گورسکی با گل گرزگورز لاتو سلسائو را از سد راه شکست دادند و رتبه سوم را کسب کردند.

فینال جام جهانی ۱۹۷۴ در تاریخ ۷ جولای با قضاوت جک تیلور انگلیسی برگزار شد. حدود ۷۸۲۰۰ نفر برای تماشای این بازی حساس به ورزشگاه المپیک مونیخ رفته بودند و در نهایت ژرمن‌ها با نتیجه ۲ بر یک هلند را شکست دادند و برای دومین بار فاتح جام جهانی شدند. پل برایتنر و گرد مولر برای آلمان و یوهان نیسکنس برای هلند گلزنی کردند.

اعلان عمومی فیفا باعث شد ۵۳ طرح به مقر فیفا در زوریخ ارسال شود و سرانجام در پنجم آوریل ۱۹۷۱ طرح یک مجسمه ساز ایتالیایی به نام سیلویوگازانیکا انتخاب شد.

جهان را ژرمن ها فتح کردند،برزیل جاودانه شد/ مسمومیت سلسائو با رایحه لاله های نارنجی
طرح این جام جدید که از طلای ناب ساخته شد و ۱۵ اینچ ارتفاع داشت، عبارت بود از دو بازیکن فوتبال که کره زمین را بر بالای دستشان بلند کرده بودند.

جام جدید با صرف هزینه یک میلیون فرانک سوئیس توسط کارگاه طلاسازی برتونی ایتالیا ساخته شد و به نام جام جهانی فیفا یعنی “فیفا ورلد کاپ” معروف شد. برخلاف جام ژول ریمه، جام جهانی فیفا پس از قهرمانی هر کشور به مدت چهار سال در اختیار کشور مزبور می‌ماند و سپس یک جام بدلی به رسم یادبود توسط فیفا به آن کشور اهدا می‌شد.

در رقابت‌های مرحله مقدماتی این دوره ۹۸ تیم شرکت کردند و آلمان شرقی، هائیتی، استرالیا و زئیر جزء اولین تیم‌های راه یافته به مرحله اصلی بودند.

مجارستان، اسپانیا، فرانسه و شگفت انگیزتر از همه انگلیس، تیم‌هایی بودند که نتوانستند به این جام راه یابند.

یکی از نکات جالب جام به برخورد نادرست مسئولان فدراسیون زئیر با بازیکنانشان باز می‌گردد. موبوتو سسه سکو، رئیس کشوری که اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شود، از نیروهایش خواسته بود تا بازیکنان این تیم را تهدید کنند که اگر با نتیجه چهار بر صفر مغلوب برزیل شدند، هیچ کدام از آن‌ها حق بازگشت به خانه هایشان را ندارند و در این دیدار، آن‌ها با نتیجه سه بر صفر مغلوب برزیل شدند.

همچنین دیدار آلمان شرقی و آلمان غربی هم یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی محسوب می‌شود.

گرزگورز لاتو لهستانی با هفت گل زده جایزه آقای گلی رقابت‌ها را کسب کرد و ولادیسلاو زمودا، هم وطن او هم جایزه برترین بازیکن جام را به دست آورد. البته چهره‌هایی مانند گرد مولر، برتی فوگتس، فرانتس بکن باوئر، یوهان نیسکنس، رود کرول و یوهان کرایف هم جزء ستارگان جام جهانی ۱۹۷۴ بودند.

جهان را ژرمن ها فتح کردند،برزیل جاودانه شد/ مسمومیت سلسائو با رایحه لاله های نارنجی

۹۷ گل در ۳۸ بازی جام دهم به ثمر رسید تا میانگین ۲/۵۵ گل در هر بازی ثبت شود. همچنین ۱۸۶۵۷۶۲ نفر بازی‌های این جام را با حضور در ورزشگاه‌ها تماشا کردند تا میانگین ۴۹۰۹۹ تماشاگر به ازای هر بازی ثبت شود.

لهستان با ۱۶ گل بهترین خط حمله را در اختیار گرفت و هلند هم با ۳ گل خورده، بهترین آمار دفاعی را ثبت کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=210063

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x