تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

جشن نداشته‌های تازه به دوران رسیده‌ها!

  • کد خبر : 200466
  • 15 شهریور 1396 - 16:41
جشن نداشته‌های تازه به دوران رسیده‌ها!

ارزش‌های اجتماعی در شکاف‌های اجتماعی با برگزاری جشن‌های نامتعارف سقوط کرده است.

 

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛ عنوانش جشن است، اما با تصویری که از جشن در ذهن ما وجود دارد، فاصله زیادی دارد. از پوشک گرفتن بچه ممکن است برای پدر و مادر یکی از مراحل مهم زندگی فرزندشان باشد، اما اینکه بخواهند برای چنین فرآیندی جشن و پایکوبی برگزار و مهمان دعوت کنند، دیگر عادی نیست.

با وجود این‌، جشن از «پوشک‌گیرون» هم به فهرست جشن‌ها و مراسم‌های غیر متعارف و بی‌معنا اضافه شده است و هستند خانواده‌هایی که به چنین مناسبتی جشن و مهمانی ترتیب می‌دهند و عکس و فیلم‌های تهیه‌شده از چنین جشن‌هایی را از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام با همه مردم دنیا به اشتراک می‌گذارند تا به نوعی داشته‌هایشان را به رخ دیگران بکشند.بگذریم از اینکه چنین رفتارهایی بیشتر نداشته‌های اقشار تازه به دوران رسیده را به نمایش می‌گذارد.

افزایش شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی منجر به شکل‌گیری آسیب‌هایی تازه‌ای شده که در نگاه نخست شاید چندان توجهی را به خود جلب نکند، اما نشانه‌ای از پوک شدن نظام ارزشی جاری در جامعه و بروز و ظهور و نمایش ثروت طبقات نوکیسه به مدد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

یکی از این آسیب‌های نوظهور که به کلی نرم و خزنده در حال شکل‌گیری میان اقشار مرفه اقتصادی و فقیر به لحاظ فرهنگی است،‌جشن‌های نامتعارفی همچون جشن طلاق، جشن دندانی و جشن از پوشک‌گیرون است! روی دیگر این ماجرا گسترش شبکه‌های اجتماعی با شتابی فراتر از رشد فرهنگ متناسب با این شبکه‌هاست.

این مسئله موجب‌شده تا هر فردی با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه هوشمند و عضویت در شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و توییتر برای خودش یک رسانه مستقل دست و پا کند و از طریق همین رسانه‌های در دسترس رفتارهای غیر متعارفش را با دیگران به اشتراک بگذارد و در عمل به ترویج و عادی‌سازی چنین رخدادهایی بپردازد.

سنگ بنای ظهور آسیب‌ها

در گشت و گذارهای مجازی در بین صفحات اجتماعی به احتمال زیاد شما هم با تصاویر و موضوعات غیر متعارف به اشتراک گذاشته شده از سوی برخی افراد مواجه شده‌اید. تصاویر مرتبط با جشن از پوشک‌گیرون یا جشن دندونی که گویا به مناسبت دندان درآوردن شیرخوران برگزار می‌شود، نمونه‌ای از این جشن‌هاست.

در عمل حتماً شما هم تصدیق می‌کنید، چنین رفتارهایی نه با جشن و شادی سنخیتی دارد و نه با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و شاید در مرحله نخست از نگاه اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی هم رفتارهایی معقولی به نظر نرسد. تنها تکرار چنین رفتارهایی کافی است تا مانند بسیاری از رفتارهای اجتماعی و فرهنگی دیگر جشن‌های نامعقول و نامعمولی همچون « از پوشک گیرون» به یک هنجار تبدیل شود و به عنوان رفتاری معمول در میان آحاد جامعه برای خودش جا باز کند.

در این میان و در برابر چنین رفتارهایی اما اقشار ضعیف اقتصادی که توان تأمین حداقل‌های مورد نیاز برای فرزندانشان را هم ندارند، به لحاظ روانی تحت فشار قرار می‌گیرند و اینجاست که احساس تبعیض به عنوان خشت نخست بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گذاشته می‌شود و شکاف‌های طبقاتی میان گروهی که دخل و خرجشان برای دوا و درمان یا تحصیل فرزندانشان هم کفاف نمی‌دهد و گروهی که برای از پوشک گرفتن فرزندشان هم جشن‌های پرهزینه برگزار می‌کنند، همدلی و اتحاد اجتماعی را خدشه‌دار می‌کنند.

نفوذ از مجرای جشن‌ها

جشن طلاق یکی از نخستین جشن‌های نامتعارفی بود که جسته گریخته در جامعه ما هم رواج پیدا کرده است؛‌جشنی که خاستگاه آن امریکا و تئوری روانشناسان امریکایی برای برگزاری جشن در جهت کم‌کردن زهر طلاق بوده، اما در کشور ما بیشتر به عنوان یک تقلید بی‌هیچ زمینه فکری خاصی راه یافته است.

جشن‌های هالوین یا ولنتاین هم با نفوذ فرهنگ غربی در تمام ارکان زندگی ما و به وسیله نمادهایی که بی‌هیچ ضابطه‌ای و به صورت قاچاق وارد کشور شده و به راحتی در هر کوچه و خیابانی به فروش می‌رسد، کم‌کم در میان اقشار خاصی از جامعه ایرانی به عنوان یکی از مراسم‌های رسمی تلقی می‌شود.

شاید به باور بسیاری از افراد تقلید از جشن‌های غربی همچون هالوین و متداول شدن جشن‌های عجیب و غریبی و بی‌معنایی همچون جشن دندانی یا جشن از پوشک گیرون به معنای مهمانی‌های بزرگ و مجللی که این روزها در برخی خانواده‌ها برگزار می‌شود، به دلیل فقدان عنصر شادی یا برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پر کردن اوقات فراغت باشد، اما در پاسخ به این موضوع باید گفت فرهنگ ایرانی اسلامی خود دارای مناسبت‌ها و جشن‌های متنوعی است، اما اینکه در سال‌های اخیر مرسوم شده بر سر سفره هفت سین ایرانی به عنوان یکی از جشن‌های ملی ما درخت کاج تزیین شده گذاشته می‌شود، نشانه‌ای از نفوذ فرهنگ غربی به جشن‌های ایرانی است.

از سوی دیگر شادی احساسی درونی است،‌ممکن است شما با قرار گرفتن در موقعیت یک جشن، ‌بزم و پایکوبی در لحظه به این احساس درونی دست یابید، اما طبیعی است که انسان همیشه نمی‌تواند در جشن‌ها زندگی کند، بلکه دستیابی به احساس رضایت درونی و رسیدن به شادی ماندگار دستاوردی است که با آرامش روحی ناشی از رفتارهای خوب و پرهیز از رفتارهای نادرست به‌دست می‌آید. این درست همان چیزی است که اسلام از آن به شادی حلال تعبیر می‌کند.

انتخاب شادی

آنطور که جعفر رحیمی، مدیرکل بهداشت و درمان کمیته امداد خبر می‌دهد ۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال در ایران سوء‌تغذیه دارند که ۵۰ درصد از این کودکان به علت فقر و ابتلا به سوء‌تغذیه به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند شوند. در کنار این ماجرا شما می‌خواهید کودکتان را از پوشک بگیرید، برگزاری جشن از پوشک‌گیرون شما را شادتر می‌کند یا کمکی برای رفع سوء‌تغذیه این ۲۰۰ هزار کودک؟

منبع:روزنامه جوان

انتهای پیام/

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=200466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x