تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
3

ثبت نام میکنیم چون امیدی به برنامه اقتصادی دولت نیست/«اقتصادمقاومتی» و «اتحاد» نجات بخش بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران

  • کد خبر : 33392
  • 23 فروردین 1393 - 11:24
ثبت نام میکنیم چون امیدی به برنامه اقتصادی دولت نیست/«اقتصادمقاومتی» و «اتحاد» نجات بخش بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران

گزارش میدانی کمال مهر در سومین روز ثبت نام مجدد دریافت یارانه و مطرح کردن سوالات نظرسنجی ، حاکی از آن است که مردم با وجود شرایط سخت اقتصادی و عدم شفافیت در برنامه های اقتصادی دولت گذشته و کنونی و برخورد سلیقه ای دولت ها نسبت به مباحث کلان کشوری از هر موقعیتی برای احقاق حق خود استفاده می کنند

گروه اقتصادی «کمال مهر»؛

یارانه و هدفمند کردن آن یکی از مسائل مهم اقتصادی دولت گذشته و کنونی است که با شعار برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته ، همانطور که مبحث یارانه در کشور ما با  انواع آن در دنیا متفاوت بوده و براساس برقراری عدالت مورد اجرا قرار گرفته است.

و هدف آن بهبود بازده اقتصادی جامعه، جلوگیری از افزایش بی‌رویهٔ مصرف سوخت و مقابله با تحریمات غرب، و رسیدگی به مستضعفین و از بین بردن فاصلهٔ طبقاتی در ایران را از اهداف این طرح برشمرده می باشد

در دولت نهم و دهم این موضوع با اتحاد تمام قوا عملیاتی شد کما اینکه با ضعف ها و چالشهای مختلف در اجرای طرح مواجه گردید که افزایش نرخ تورم و گرانی ها در سال های آخر دولت دهم دامنگیر مباحث اقتصادی دولت شد، و همچنان عدم توازن در بخش های مختلف اقتصادی در برقراری عدالت همچنان دامنگیر مردم و دولت وقت نیز شده است.

اکنون بعد از گذشت سه سال و اندی از پرداخت یارانه می گذرد  و با ثبت‌ نام اولین گروه از متقاضیان دریافت یارانه نقدی، فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه‌ها از روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ به‌طور رسمی کلید خورد.زمان اجرای این فاز تا چندی مانده به این تاریخ، مورد ابهام بوده است. همچنین این آغاز با تاخیری دو ساله انجام شد چرا که قبلا مقرر شده بود که این فاز در دومین سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود.

گروه اقتصادی «کمال مهر» در نظرسنجی بر اساس سوالات مطرح شده توسط مخاطبین در خصوص ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه با چهار سوال  بصورت چندگزینه ای:

  1. ثبت نام میکنم
  2. به برنامه های اقتصادی دولت در آینده امیدوارم
  3. انصراف می دهم
  4. امیدی به برنامه های اقتصادی دولت ندارم

در این نظرسنجی ۸۱% از مخاطبین برای دریافت یارانه اعلام کردند که “ثبت نام میکنند” و ۲۱% اعلام داشتند که امیدی به برنامه های اقتصادی دولت ندارند و فقط ۷%  درصدد انصراف بوده اند و ۴% از مخاطبین به برنامه های دولت در آینده امیدوار هستند.

پیش بینی برخی کارشناسان در خصوص موفقیت طرح خود اظهاری و نحوه جمع آوری اطلاعات و فرم ارائه شده خوش بین نبوده و ایراداتی را در این خصوص مطرح کرده اند، به عنوان مثال :عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی گفت:با اینکه ثروت خانوارها قابلیت تبدیل به درآمد را دارد،اما تمرکز بر درآمد خانوارها بدون لحاظ ثروت آن ها، طبیعتاً موجب انحراف شناسایی مستحقان جهت دریافت یارانه خواهد شد.

گزارش میدانی کمال مهر در سومین روز ثبت نام مجدد دریافت یارانه و مطرح کردن سوالات نظرسنجی ، حاکی از آن است که مردم با وجود شرایط سخت اقتصادی و عدم شفافیت در برنامه های اقتصادی دولت گذشته و کنونی و برخورد سلیقه ای دولت ها نسبت به مباحث کلان کشوری از هر موقعیتی برای احقاق حق خود استفاده می کنند وتحقق این امر را مستلزم تدابیر صحیح از سوی حکومت و دولت می دانند.

برخی افراد نیز دریافت یارانه را حق مسلم همه مردم می دانستند و با اشاره به این موضوع که طرح هدفمند کردن یارانه طبق نام خود برای رساندن هدفمند سوبسید دولت به دست اقشار کم در آمد از حامل های انرژی و مواد خوراکی است. و توزیع باید بر اساس نوع مصرف و  پلکانی صورت بپذیرد .

یکی از افراد حاضر در محل ثبت نام دریافت یارانه در پاسخ پرسش خبرنگار ما گفت: «سال گذشته رهبری حماسه اقتصادی را خواستار بودند و در سال جدید با اشاره به این موضوع که این شعار محقق نشد ،همین مسئله  نشان از بی تدبیری مسئولین است که این شعار محقق نشده و چرا ما ثبت نام نکنیم وقتی مسئولین صحبتهای رهبر یک مملکت را محقق نمی کنند ما چه امیدی به آینده داشته باشیم؟!»

گفتنی است در گفتگوی خبرنگار اقتصادی ما در مورد اینکه مردم نیز با رعایت نکردن الگوی صحیح مصرف وزنه  افزوده شده بر بی تدبیری مسئولین  نیز هستند اذان می داشتند که در این زمینه مردم هم باید همکاری های لازم را اتخاذ نمایند و موازین اخلاقی و عرف اجتماعی در طریقه مصرف لحاظ نمایند تا مسائل و مشکلات کشور حل شود.

در بخش دیگر گزارش نیز عده ای از ثبت نام انصراف داده بودند که در پاسخ به خبرنگار ما علت آن را تمکن مالی و نیاز نداشتن به یارانه اعلام میداشتند که در تمامی موارد این افراد در مرحله نخست نیز ثبت نام نکرده بودند.

 درپایان قابل ذکر است که هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران نام برده می‌شود. و این نامگذاری نیازمند تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس  اتحاد کارشناسان اقتصادی تمامی طیف های سیاسی و جامعه نخبگان کشور می باشد تا از هرگونه شتابزدگی حرکت صحیحی در این راستا شکل گرفته و در تحقق چشم انداز سند بیست ساله کشور گام های اساسی برداشته شود.

 

نظرسنجی

انتهای پیام/.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33392

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x