تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

تیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت به سنگ خورد/حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

  • کد خبر : 208119
  • 16 دی 1396 - 10:03
تیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت به سنگ خورد/حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

نشست بحث‌برانگیز شورای امنیت سازمان ملل درباره ناآرامی‌های اخیر ایران به درخواست آمریکا در نیویورک برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران به درخواست آمریکا و با حضور نمایندگان ۱۵ کشور عضو این شورا در نیویورک برگزار شد.

حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

در ابتدای این نشست، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد گزارش ها نشان می دهند بیش از ۲۰ نفر در نا آرامی های ایران کشته شده اند. با این حال، سازمان ملل نمی تواند صحت تمام فیلم ها و تصاویر منتشر شده درباره اعتراضات ایران را تایید یا رد کند.

در آغاز جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد، نماینده قزاقستان در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، گفت: دستور کار جلسه اوضاع منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است. وی سپس از نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خواست تا در جلسه شرکت کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از اتمام سخنان رئیس شورا در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: آمریکا در تمامی ابعاد با معترضان همراهی می‌کند و هیچ چیز آمریکا را از همدردی با مردم ایران باز نخواهد داشت! دنیا باید به آنچه در هفته های گذشته در ایران اتفاق افتاد توجه کند. یکبار دیگر مردم ایران در برابر نظام خود به پا خواسته‌اند. وظیفه جهان است که از آنها حمایت کند!

حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

در ادامه نماینده فرانسه در سازمان ملل بر تعهد این کشور به برجام تاکید کرد و افزود: ما باید نهایت تلاش خودمان را انجام دهیم تا صلح در خاورمیانه برقرار شود. وظیفه ماست که با تمام توان از توافق هسته ای ایران حمایت کنیم. برجام یکی از ارکان اصلی امنیت در خاورمیانه است.

حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

وی در ادامه گفت: در مورد ناآرامی های اخیر ما از ایران می خواهیم که در برابر معترضان خویشتن داری کند. هر تغییری اگر قرار است در ایران صورت گیرد باید از داخل این کشور انجام شود نه از بیرون.

 نماینده بولیوی نیز در سخنرانی ضدآمریکایی خود گفت: آمریکا شورای امنیت را تبدیل به ابزاری سیاسی برای موضوعاتی کرده است که برای صلح و امنیت بین المللی تهدید نیستند، بنابراین برگزاری این جلسات علامت خوبی نیست و ما دخالت در امور ایران را محکوم می‌کنیم.

حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
وی افزود: موضوع تظاهرات در ایران موضوعی نیست که به مسائل جهانی و خاورمیانه مربوط باشد. بولیوی معتقد است که مشکل داخلی هر کشوری باید در داخل همان کشور حل شود و هیچ نیرو و فشاری از خارج به آن وارد نشود.

در ادامه نمایند کویت اعلام کرد: کویت تحولات اخیر ایران را به دقت دنبال می کند و معتقد است که باید به حقوق معترضان آرام احترام گذاشته شود. جمهوری اسلامی ایران همسایه ماست و ما خواهان حفظ روابط دوستانه خود بر مبنای احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور یکدیگر هستیم.

حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران

نماینده انگلیس نیز گفت: بریتانیا به دقت تحولات ایران را دنبال می کند و انتظار دارد که ایران حقوق معترضان را رعایت کند. مردم ایران حق دارند که در چارچوب قانون و به صورت مسالمت آمیز اعتراض کنند. ما در رابطه با ایران درباره موضوعات دیگری چون اعدام‌ها، آزادی‌های مذهبی، برنامه موشکی و اقدامات بی ثبات کننده در منطقه هم نگرانی داریم.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
وی در ادامه گفت: ما از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای استقبال می‌کنیم و امیدواریم این کشور به قطعنامه‌های دیگر سازمان ملل نیز به همین اندازه پایبند باشد.
 نماینده پرو نیز در ادامه این نشست گفت: ما انتظار داریم که ایران طبق منشور سازمان ملل، حق اعتراض مسالمت آمیز را محترم بشمارد. از نظر ما برجام نیز از اهمیت بسزایی در صلح و امنیت جهان برخوردار است و به همین دلیل امیدواریم این توافق به قوت خود باقی بماند.
نماینده سوئد هم بیان داشت:  استکهلم به دقت تحولات ایران را طی روزهای اخیر دنبال کرده است. سوئد حامی دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان است. از نظر ما باید صدای معترضانِ آرام شنیده شود. سوئد در عین حال بر ضرورت تداوم گفتگوها با ایران و حفظ توافق هسته ای تاکید می‌کند.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
 نماینده هلند در ادامه تصریح کرد: ما اوضاع کنونی در ایران را به دقت زیر نظر داریم. تظاهرات ایران به دلایل اقتصادی از مشهد آغاز و به شهرهای دیگر کشیده شد. امیدواریم که اوضاع ایران بدون اعمال خشونت هرچه سریعتر به ثبات برسد. حق اعتراض صلح آمیز برای همه مردم جهان از جمله ایران محفوظ است. اما ما شاهد بوده ایم که ایران محدودیتهایی را در ارتباطات آنلاین و آفلاین شهروندان خود ایجاد کرده استدولت هلند نگران اوضاع در ایران است و امیدوار است این نشست به تثبیت یا جلوگیری از تشدید اوضاع در این کشور کمک کند.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
 نماینده لهستان هم گفت: دولت لهستان به شدت نگران نقض حقوق بشر در ایران است. امیدواریم که حق اعتراض و آزادی بیان در ایران برقرار باشد. ایران کشور پویایی است و می تواند نقش بسیار مهمی در منطقه ایفا کند.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
در ادامه نماینده ساحل عاج بیان داشت: طبق گزارش های رسیده، اوضاع در ایران آرام شده است. امیدواریم دولت و معترضان در ایران با یکدیگر وارد گفتگو شوند و اوضاع هر چه سریعتر در این کشور آرام شود.
نماینده گینه استوایی هم گفت: دولت گینه استوایی از حق اعتراض مسالمت آمیز شهروندان ایرانی حمایت می کند اما وضعیت ایران جزو موضوعاتی نیست که در نشست شورای امنیت مطرح شود چراکه تهدیدی از بابت آن متوجه صلح و امنیت بین المللی نیست.

وی افزود: 
معتقدیم که باید حل بحران ایران را به خود مقامات ایران واگذار کرد و برای حل این وضعیت به آنها اعتماد کرد. فعلا اوضاع در ایران طبق گزارشها آرام شده است. امیدواریم گام بعدی، درگیر شدن دولت و معترضان در یک گفتگوی سازنده باشد.
نماینده اتیوپی نیز تصریح کرد: موضوع حقوق بشر ایران باید در نهاد مرتبط با این موضوع بررسی شود. موضوعی که به اینجا مرتبط است صلح در خاورمیانه است. کشورها باید به حل بحران خاورمیانه کمک کنند. ایران نیز از نقش و مسئولیت مهمی در رابطه با صلح و امنیت منطقه‌ای برخوردار است.
در ادامه، نماینده چین هم بر حل مشکلات منطقه از طریق گفت و گو و احترام به حق حاکمیت کشورها تاکید کرد و در ادامه در اظهاراتی انتقادآمیز گفت: شورای امنیت نباید به موضوع حقوق بشر در ایران بپردازد. این موضوع در صلاحیت شورای امنیت نیست زیرا هیچ تهدیدی از جانب این تحولات متوجه صلح و امنیت بین المللی نیست.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
نماینده روسیه اما در این نشست اظهارات خود را با موضعی کاملا تهاجمی در برابر نماینده آمریکا آغاز کرد. او گفت که هدف از این نشست تضعیف  توافق هسته ای ایران است. وی ادامه داد:  چرا آمریکا جایگاه شورای امنیت را با طرح چنین موضوعاتی (اعتراضات ایران) تضعیف میکند. چنین موضوعی اصلا نباید در دستور کار شورای امنیت قرار بگیرد.
نماینده روسیه در ادامه گفت: مسکو از کشته شدن افرادی در ایران در جریان اعتراضات اخیر عمیقا متاسف است اما آیا بی‌ثبات شدن ایران کمکی به اوضاع ناآرام منطقه خاورمیانه می کند؟ وی با نگاهی معنادار به نیکی هیلی نماینده آمریکا افزود: اگر به تاریخ نگاه کنیم متوجه می شویم که افکار و اقدامات کوته‌بینانه تا چه اندازه بر سرنوشت کشورها بویژه در خاورمیانه از جمله عراق، لیبی، سوریه و یمن تاثیرگذار بوده است.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
وی اضافه کرد: برخی (آمریکا) دوست ندارند این اتفاقات را به یاد بیاورند اما ما به آنها این مداخلات در امور داخلی کشورها را یادآوری میکنیم. مداخله در امور یک کشور باعث گسترش بی ثباتی و افراطی‌گری می شود؛ خواه این کشور ایران باشد یا هر کشور دیگری.
نماینده روسیه در ادامه از اعضای شورای امنیت پرسید: چرا آمریکا امروز که اوضاع در ایران آرام شده است باید این جلسه را برگزار کند؟ وی سپس با کنایه گفت: طبق منطق آمریکا ما هم باید بعد از حوادث فرگوسن، میسوری یا بعد از تظاهرات جنبش اشغال وال‌استریت، درخواست برگزاری نشست اضطراری در شورای امنیت می‌دادیم!
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدعهدی آمریکا در قبال برجام گفت: همه کشورها از این توافق حمایت می‌کنند اما آیا آمریکا ابزار دیگری به غیر از تحریم در اختیار دارد؟!
نماینده قزاقستان نیز که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد در ادامه متذکر شد که تظاهرات در ایران یک موضوع داخلی است و ربطی به شورای امنیت ندارد.
غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل نیز در پایان گفت: اقدام آمریکا برای مطرح کردن تظاهرات در این جلسه، سوء استفاده از قدرت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت است. وی افزود: دستان عناصری خارج از ایران در حوادث اخیر آشکار بود. تحریک به آشوب شامل مواردی مانند ترغیب مردم به استفاده از کوکتل مولوتوف، تصرف انبار مهمات و قیام مسلحانه شد.
حمله نماینده روسیه به نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره ایران
وی ادامه داد: بحث درباره مسئله‌ای که ماهیت کاملاً داخلی دارد و در همان حال امتناع از انجام هرگونه اقدام در مسائل واقعی مانند اشغال ادامه‌دار اراضی فلسطین و بمباران کور یمن در سه سال گذشته که به کشته شدن هزاران نفر از مردم این کشور منجر شده، مایه بی‌اعتباری شورای امنیت است.
در پایان، نشست شورای امنیت درباره ایران بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید.
با توجه به اظهارات نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست می‌توان گفت ۱۰ کشور شامل روسیه، چین، فرانسه، بولیوی، ساحل عاج، گینه استوایی، اتیوپی، قزاقستان، لهستان و سوئد در نشست شورای امنیت درباره آشوب‌های ایران بر حق حاکمیت ایران تأکید یا با منطق آمریکا برای برگزاری این نشست مخالفت کردند؛ انگلیس و پرو نیز در کنار آمریکا ایستادند و کویت و هلند نیز مواضعی خنثی در این خصوص اتخاذ کردند.
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x