تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تفاوت فاحش جلسات استیضاح دو وزیر/دیگر خبری از گعده‌ها و جلسات نیست!/فریادهایی که آخوندی را ساکت کرد!

  • کد خبر : 209545
  • 23 اسفند 1396 - 2:13

جلسه نوبت عصر امروز مجلس با دستور کار استیضاح وزیر راه و شهرسازی با حاشیه‌های همراه بود.

تفاوت فاحش جلسات استیضاح دو وزیر/دیگر خبری از گعده‌ها و جلسات نیست!به گزارش  گروه سیاسی «کمال مهر»، جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس(سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه) در حالی آ‌غاز شد که استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار خود داشت.

پیش از این قرار بود این جلسه ساعت ۱۴ عصر آغاز شود بر این اساس خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان در این ساعت در پشت در صحن مجلس به انتظار باز شدن و ورود به جلسه قرار گرفتند، اما بعد از مدتی انتظار سرانجام ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه در صحن علنی به روی خبرنگاران باز شد.

*آغاز جلسه استیضاح آخوندی با غیبت لاریجانی

جلسه نوبت عصر بر خلاف جلسه استیضاح ربیعی بسیار آرام و شاید به نوعی بدون هیجان بود، با گذشت ۱۵ دقیقه از آغاز جلسه هنوز بسیاری از صندلی‌های نمایندگان خالی بود و تنها صالحی‌امیری وزیر ارشاد و عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست آخوندی را در این جلسه همراهی کرده بودند.

دیگر خبری از گعده‌ها و تجمعات نمایندگان در داخل جلسه و یا اطراف وزرا به چشم نمی‌آمد.

هیئت رئیسه اسامی موافقان استیضاح را قرائت کرد و قرار شد همانند نوبت صبح ۸ نفر از نمایندگان صحبت کنند.

بعد از گذشت نیم ساعت جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و شهیدی رئیس بنیاد شهید هم به داخل صحن وارد شدند، اما همچنان مجلس جو آ‌رامی را سپری می‌کرد و این ذهنیت به وجود می‌آمد که یا جواب این استیضاح از پیش تعیین شده که کسی تلاشی برای آن نمی‌کند و آ‌خوندی ماندنی است یا آنکه به دلیل ناامیدی از ماندن وی کسی تلاشی نمی‌کند.

یکی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان با اطمینان اعلام کرد که آخوندی هم مانند وزیر تعاون، ماندنی است، اما کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نظری مخالف او داشت و گفت احتمال بسیار وزیر راه و شهرسازی دیگر نتواند به کار خود در این وزارتخانه ادامه دهد.

*فریادهایی که آخوندی را وادار به سکوت کرد!

ساعت ۱۶ و ۵ دقیقه سرانجام لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از میانه جلسه نوبت صبح صحن علنی را ترک کرده بود، به جلسه علنی وارد شد.

بعد از نشستن لاریجانی بر کرسی سبز رنگ بزرگ خود در هیئت رئیسه مجلس، وکیلی و حجت‌الاسلام ذوالنور کنار وی قرار گرفتند و برای دقایقی شروع به صحبت کردند.

در این میان آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم برای دفاع از خود در پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اما به یک باره صدای فریاد‌های ذوالنور در جایگاه هیئت رئیسه و پشت سر لاریجانی نظر تمامی نمایندگان و رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

بسیاری از نمایندگان در کمتر از لحظه‌ای در اطراف وی جمع شدند و تلاش داشتند تا این نماینده را آرام کنند، اما صدای فریادهای این نماینده مردم قم هر لحظه بلندتر می‌شد تا جایی که آخوندی سکوت کرد ولی لاریجانی با بی‌تفاوتی به وی گفت شما ادامه دهید.

اما با گذشت زمان صدای فریادهای ذوالنور و تجمع نمایندگان افزایش یافت و بار دیگر آخوندی سکوت کرد که این بار رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس خطاب به وزیر راه اعلام کرد که شما بفرمایید، موضوع مربوط به استیضاح و شما نیست.

اما با اوج‌ گرفتن ازدحام و فریادها وزیر راه و شهرسازی با خنده گفت: می‌فرمایید صحبت کنم، اما چگونه می‌توان در این شلوغی صحبت کرد.

*تحصن نمایندگان درخواست کننده سوال از رئیس جمهور در جایگاه

با ازدحام نمایندگان جو مجلس به نوعی به هم ریخت و دیگر آن سکوت و آرامش قبل از بین رفت، اما با توجه به پیگیری ذوالنور درباره سوال از رئیس جمهور بسیاری حدس زدند که این فریادها و واکنش‌ها درباره لغو سوال از روحانی باشد.

حسن زمانی مشاور رئیس مجلس و امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس سرانجام توانستند بسیاری از نمایندگان را به پایین از جایگاه هدایت کنند اما ذوالنور نماینده قم، پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات، قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، آزادی خواه نماینده مردم ملایر، نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و ناصری نژاد در پشت جایگاه هیئت رئیسه در کف زمین به حالت تحصن نشستند و بار دیگر رنجبرزاده، امیرآبادی فراهانی و تابش سعی کردند تا آنها را قانع کنند تا به جایگاه خود بازگردند.

این مذاکرات حداقل ۱۰ دقیقه به طول انجامید، اما نهایتا با ورود پزشکیان به این تجمع کوچک آنها راضی شدند تا همراه با وی و وکیلی به خارج از صحن مجلس رفته و جلسه‌ای را در بیرون برگزار کنند تا بتوان مشکل به وجود آمده را حل کرد.

در میانه تمام این شلوغ‌ها و اعتراضات وزیر راه و شهرسازی همچنان به صحبت کردن خود ادامه داد و گویا قرار نبود تا لحظه‌ای از زمان خود را به یک نماینده دیگر برای دفاع از عملکردش بدهد.

*آشتی‌کنان دو نماینده مردم قم

بعد از حدود نیم ساعت تحصن‌کندگان به داخل صحن علنی بازگشتند، ذوالنور بلافاصله بعد از ورود همراه با وکیلی نزد لاریجانی رفت. به محض رویارویی ابتدا دو نماینده قم با یکدیگر خوش و بش کردند و دست دادند و سپس برای دقایقی همراه وکیلی به صحبت با رئیس مجلس پرداختند.

نتیجه جلسه نمایندگان معترض با پزشکیان این شد که امشب هیات رییسه درباره سوال از رییس‌جمهور تشکیل جلسه دهد، سوالی که پنج محور دارد که یکی از آنها درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری است.

با پایان سخنان آخودی سرانجام رای‌گیری آغاز شد اما این بار برخلاف نشست صبح هیچ هیجانی حتی میان خبرنگاران وجود نداشت زیرا با توجه به جلسه همه می‌دانستند که آخوندی ماندنی است!

در نهایت وزیر راه و شهرسازی با ۹۲ رای موافق استیضاح، ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ رای ممتنع باقی ماند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209545

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x