تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تبدیل ” پارس جنوبی” به منطقه ویژه اقتصادی /ترخیص ۶۷۰۰ خودرو از گمرک بوشهر

  • کد خبر : 14989
  • 28 دی 1392 - 7:19
تبدیل ” پارس جنوبی” به منطقه ویژه اقتصادی /ترخیص ۶۷۰۰ خودرو از گمرک بوشهر

مدیر کل گمرکات استان بوشهر گفت: در پی مذاکرات انجام شده با وزیر نفت گمرک پارس جنوبی به زودی به منطقه ویژه اقتصادی جهت بهره مندی سرمایه گزاران حوزه انرژی از مزایای قانون مناطق ویژه تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر،احمد پورحیدر ناظر و مدیر کل گمرکات استان بوشهر در نشست خبری  با اشاره به وجود ۱۳ گمرک فعال در استان بوشهر گفت:سه گمرک بوشهر،گناوه و انرژی پارس اداره کل و بقیه گمرکات این استان غیر از سه گمرک دلوار،عسلویه و گمرک خارک ،تجاری هستند که علاوه بر رویه ملوانی و مرزنشینان در رویه های صادرات و واردات نیز فعالیت دارند.
وی با اشاره به نقش گمرک در تسهیل تجارت افزود:گمرک سازمانی دولتی و تابع وزارت اقتصاد و دارایی است که به عنوان مرزبان اقتصادی نقش محوری وهماهنگ کننده را در مبادی ورودی و خروجی دارد،همچنین مسئول اجرای حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات صادرات و واردات و ترانزیت کالا و وصول حقوق ورودی و تسهیل در امر تجارت را بر عهده این سازمان می باشد.
پورحیدر تصریح کرد: در گذشته گمرک تنها سازمانی در آمدزا بوده اما امروزه وظایف مهمی مانندمبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی ،انجام تشریفات قانونی ورود و صدور کالا و اعمال مقررات قاچاق،پیش بینی و فراهم نمودن زیر ساخت های مورد نیاز جهت اجرای سامانه های نوین ،بررسی و شناخت موانع نظام گمرکی و بر نامه ریزی جهت رفع آنها بر عهده این سازمان است.
***مذاکره با وزیر نفت برای تبدیل گمرک پارس جنوبی به منطقه ویژه اقتصادی
 
مدیر کل گمرکات استان بوشهر در ادامه افزود: منطقه ویژه انرژی پارس که محل فعالیت وزارت نفت است و سرمایه گزاری در حوزه انرژی در این منطقه انجام می شود در سال ۷۸ به عنوان منطقه ویژه به تصویب هیئت وزیران رسیده اما تا کنون این مصوبه اجرایی نشده است و در حالیکه به موجب قانون باید دو درب ورودی و خروجی جهت استقرار گمرک در این منطقه وجود داشته باشد در حال حاظر بیش از ۵۰ درب در مبادی ورودی و خروجی این منطقه است.
وی گفت:این مساله موجب افزایش کار گمرک و همچنین موجب شده که سرمایه گذاران حوزه انرژی نتوانند از مزایای قانون مناطق ویژه در این منطقه بهره مند شوند.
پور حیدر افزود :با حمایت ها و پیگیری های رئیس کل گمرک در حال پیگیری این مشکل هستیم و مذاکراتی هم با وزیر محترم نفت انجام شده که در آینده نزدیک این مصوبه اجرایی شود.
***تجهیز گمرک بوشهر به دستگاه ایکس ری
مدیر کل گمرکات استان بوشهر گفت:بیش از ۸۰ درصد گمرکات استان بوشهر الکترونیکی هستند و در حال حاظر نیز هدف کلی گمرک نیز تحقق گمرک الکترونیکی در سراسر کشور است .
پور حیدر افزود:در گمرکات بوشهر صادرات،واردات،بازبینی حسابرسی پس از ترخیص و واحد های اداری و مالی در برخی از گمرکات مکانیزه انجام می شودو همچنین سامانه هوشمند ورود و خروج برای اولین بار در این گمرک اجرایی شد.در حال حاضر  نیز ارتباط این گمرک با سازمان با سازمان بنادر به صورت مکانیزه و سیستماتیک است.
وی افزود:جهت افزایش سرعت و دقت در انجام امور دستگاه ایکس ری نیز درچند روز آینده در این گمرک راه اندازی می شود.
مدیر کل گمرکات بوشهر از استقرار مدل فیزیکی پنجره واحد تجاری در چند ماه آینده خبر داد و گفت با همکاری سازمان بنادر در آینده نزدیک شاهد استقرار مدل فیزیکی پنجره واحد در این گمرک هستیم.
پور حیدر افزود :ارتقای برخی گمرکات استان و تجاری کردن آنها جهت افزایش رونق تجاری از دیگر اهداف می باشد.
وی بررسی مشکلات و موانع صادرات و تلاش برای رفع آنها و نیز شرکت در کارگروه های تجارت و بازرگانی و تشکیل کمیته های تخصصی هم اندیشی،همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی نحوه تشکیل پرونده های قاچاق ،برگزاری کلاس های مختلف برای ارتقای مهارت های کارکنان گمرک و شرکت در نشست های تخصصی با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی و به کارگیری افراد با تجربه و با سابقه وهمچنین افزایش ساعات کاری درب خروج در گمرک منطقه ویژه ۱ و۲ بوشهر را ازاقدامات انجام شده در جهت  تکریم ارباب رجوع در این گمرک ذکر کرد.
ترخیص ۶۷۶۶ خودرو خارجی از گمرک بوشهر
مدیر کل گمرک بوشهر گفت: در ۹ ماه امسال ۸۸۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار از طریق گمرک بندر بوشهر به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته است.
پور حیدر با بیان اینکه از این میزان کالای صادراتی۸۶۰ هزار تن آن تولیدات صنعتی به ارزش ۴۱۶ میلیون دلاراست تصریح کرد: این تولیدات شامل محصولات پتروشیمی، لوله های چدنی و سیمان، ۲۵ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۲۶ میلیون دلار شامل آبزیان، عسل، کاه گندم، کشمش و یونجه، ۳۴ تن صنایع دستی به ارزش ۱۱۲ هزار دلار شامل فرش، حصیر و قاب چوبی و ۶۵۵ تن مواد معدنی به ارزش ۱۰۲ هزار دلار است.
وی همچنین با بیان اینکه تولیدات صنعتی ۹۴ درصد از صادرات غیر نفتی گمرک بوشهر را شامل می شود از واردات  کالا از گمرک بوشهر خبرداد وگفت:  دراین مدت از طریق گمرک بوشهر ۹۲۷ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد دلار شامل برنج، لوازم صوتی و تصویری، موز، خودرو، کره، کاغذ، چای و دستگاه تهویه وارد کشور شده است.
مدیر کل گمرک بوشهر گفت:در ۹ ماه امسال ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو خارجی به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار در این گمرک ترخیص و وارد کشور شده است.
تشکیل ۵۱۹ فقره پرونده قاچاق در ۹  ماه
مدیرکل و ناظر گمرکات استان بوشهر در ادامه به تشکیل ۵۱۹ فقره پرونده قاچاق طی ۹ ماه اخیر در گمرکات استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: این پرونده‌ها دو هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال ارزش مالی داشته‌اند.
وی اضافه کرد: ۴۵۹ فقره پرونده به ارزش دو هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال مربوط به پرونده‌های بالای ۱۰ میلیون ریال است و ۶۰ فقره پرونده به ارزش ۴۷۸ میلیون ریال مربوط به پرونده‌های کمتر از ۱۰ میلیون ریال است.
پورحیدر با اشاره به شناسایی ۸۶۰ متهم در ارتباط با این پرونده‌ها، خاطرنشان ساخت: تاکنون ۱۴۰ نفر در این پرونده‌ها تبرئه شده‌اند که ارزش تخلف این تعداد ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلون ریال است.
وی با اشاره به جریمه چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد ریالی متخلفان کالای همراه ملوان، تصریح کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی و وسایل الکترونیکی و تلفن همراه و پوشاک و از جمله کالاهای قاچاق در مدت یاد شده است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x