تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

به مراسم پیاده روی اربعین دل خوش نباشید، باید با آل سعود تعامل کنیم/ قهرمان سازی از ظریف برای دیده نشدن مرگ برجام

  • کد خبر : 217962
  • 30 آبان 1397 - 16:23
به مراسم پیاده روی اربعین دل خوش نباشید، باید با آل سعود تعامل کنیم/ قهرمان سازی از ظریف برای دیده نشدن مرگ برجام

یکی دیگر از اهداف اصلی طیف اصلاح طلب در قهرمان سازی از ظریف این است که منتقدان سیاست خارجی دولت را مدافع پولشویی جا زده تا نهادهای مسؤول را برای تأیید CFT تحت فشار قرار دهند.

صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰آبان

«کمال مهر» روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** به مراسم پیاده روی اربعین دل خوش نباشید، باید با آل سعود تعامل کنیم

«احمد نقیب زاده» در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت:

«درگیری دو کشور مهم منطقه-ایران و عربستان- فقط به نفع آمریکا و اسرائیل تمام می‌شود. ترس از تهران، ریاض را به دامان آمریکا و اسرائیل می‌اندازد. هیزم کشی اسرائیل و خشنودی آن از تیره شدن روابط ایران و عربستان از هم اکنون پیداست. دل خوش کردن به زوار اربعین و باورهای نزدیک دو ملت روی میز سیاست تأثیر چندانی ندارد…کجا می‌توان کاری کرد که ترکیه یا عراق یا عربستان یا ایران در آن حضور نداشته باشند. وجود ایران و عراق و سوریه در کنار هم نعمتی است الهی، ولی به شرط آمکه سهم دیگر بازیگران هم لحاظ شود…نمی‌توان در شرایط کنونی زیاده خواهی کرد یا توقعات مالایطاق داشت.»

یکی از کارویژه های اصلی طیف اصلاح طلب، عوض کردن جای نقاط قوت با نقاط ضعف است.

در شرایطی که مراسم باشکوه و عظیم پیاده روی اربعین، اندیشکده های غربی و حامیان نظام سلطه را نگران کرده است، اصلاح طلبان مدعی هستند که نباید به این واقعه عظیم دلخوش باشیم!

اکنون ۴ سال است که رژیم آل سعود در یمن به کشتار زنان و کودکان بی گناه مشغول است. از سوی دیگر دستان سران این رژیم به خون شهدای فاجعه منا آغشته است و این رژیم حمایت ازگروهک تکفیری تروریستی داعش را نیز در کارنامه خود دارد. با اینحال اصلاح طلبان با حقارت و استیصال مدعی هستند که باید با آل سعود تعامل کنیم!

** قهرمان سازی از ظریف برای دیده نشدن مرگ برجام

روزنامه‌های اصلاح طلب امروز برای چندمین روز متوالی تیترهای اصلی خود را به تعریف و تمجید از ظریف و قهرمان سازی از وی اختصاص دادند. «جدال ظریف با پول کثیف»، «کاسبان دیروز، دلواپسان امروز علیه ظریف»، «زمینه چینی افراطیون برای استیضاح ظریف»، «استیضاح ظریف کلید خورد!» و…

در همین رابطه روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «جدال ظریف با پول کثیف» نوشت:

«ظریف وارد منطقه‌ای شده که جریمه ورود به آن از نظر مخالفانش کمتر از برکناری نیست…آخرین مهلت چهار ماهه FATF به ایران برای تعلیق از لیست سیاه این کارگروه به سرعت در حال سپری شدن است. در این موقعیت ظریف در مصاحبه‌ای می‌گوید:”… جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند”…»

ارگان دولت در ادامه نوشت:

«سه ماه دیگر تا پایان مهلت چهار ماهه FATF به کشورمان باقی مانده، مهلتی که شاید دیگر تمدید نشود اگر تکلیف لوایح چهارگانه تا ۲۷ بهمن‌ماه مشخص نشودیک سال است که مخالفان دولت تلاشی جدی و شبانه‌روزی برای زمین زدن این لوایح و عدم پذیرش شروط FATF توسط ایران را در دستور کار دارند».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «هجمه ناروا علیه ظریف» نوشت:

«با شناختی که از شخصیت وزیر امور خارجه داریم، به طور قطع ایشان مستندات و مدارکی در این زمینه دارد، در غیر این صورت طرح موضوع نمی‌کرد…محمد جواد ظریف یک دیپلمات موفق و یکی از وزرای خوب کابینه دوازدهم است که همیشه در تمام رفتارهایش منافع ملی کشور را در نظر گرفته و می‌گیرد بنابراین این نوع رفتارها شایسته نیست».

فضاسازی رسانه‌های اصلاح طلب در قهرمان سازی از ظریف با چند هدف عمده صورت می‌گیرد.

یکی از مهمترین اهداف قهرمان سازی از ظریف، به حاشیه رفتن وقت کشی اروپا و دیده نشدن مرگ برجام است. برخی مقامات دولتی در روزهای اخیر صراحتاً اعلام کرده‌اند که اروپا در حال وقت کشی و بازی دادن ایران است. کارشناسان نیز معتقدند که هدف اصلی اروپا، خرید زمان برای آمریکا برای اجرای برجام های بعدی است. در هفته‌های گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

یکی دیگر از اهداف اصلی طیف اصلاح طلب در قهرمان سازی از ظریف این است که منتقدان سیاست خارجی دولت را مدافع پولشویی جا زده و با این ترفند، نهادهای تصمیم گیر را تحت فشار گذاشته تا در نهایت CFT و دیگر ملحقات FATF، تصویب شود.

متاسفانه یک جریان خاص با بی توجهی نسبت به مسائل اقتصادی، با تکرار روند پرخسارت برجام، در موضوع FATF نیز معیشت مردم را گروگان گرفته است. این طیف در پی آن است تا اینگونه القا کند که بهبود معیشت مردم تنها با پذیرش دستورات FATF میسر می‌شود!

** پزشکیان: ما از اروپا انتظار زیادی داریم!

«مسعود پزشکیان» نایب‌رییس مجلس در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت گفت:

«وقت‌کشی اروپا را در اجرای تعهداتش به ایران قبول ندارم و معتقدم که اروپا تمام تلاشش را کرده که با ایران همکاری و قوانین‌اش را اصلاح کند اما این موضوع به این سادگی نیست…ما یک انتظار داریم و یک واقعیت. انتظار ما از اروپا خیلی زیاد است و متاسفانه بر اساس بایدها برایشان خط و نشان می‌کشیم«.

پزشکیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

«بی‌انصافی است اگر بگوییم برجام کاری نکرده است».

اکنون ۷ ماه از وعده و وعیدهای طرف اروپایی درباره احقاق حقوق برجامی ایران سپری شدهاست. این وعده و وعیدها تاکنون به هیچ عنوان وارد حوزه اجرایی و عملی نشده است.

اروپا در زمان حضور آمریکا در برجام نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد. ظریف صراحتاً اعلام کرده بود که در پسابرجام حتی نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم. در همان دوره، آلمان در اقدامی توهین آمیز از سوخت رسانی به هواپیمای حامل ظریف امتناع کرد.

اکنون ایران از اروپا طلبکار است اما اصلاح طلبان مدعی هستند که ما باید همیشه نسبت به طرف غربی احساس بدهکاری داشته باشیم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x