تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بنایی با قدمتی به تاریخ بلوچستان/ پشامگ، روستایی به جامانده از دوره اشکانیان

  • کد خبر : 186422
  • 15 فروردین 1396 - 10:07

روستای پشامگ با بافت سنتی، تاریخی و طبیعتی زیبا و بکر، به همراه معماری بی نظیر و آثار به جا مانده از دوره اشکانیان به سمبل تاریخی شهرستان سرباز تبدیل شده است.

به گزارش«کمال مهر» به نقل از پاپایا، با نگاهی به تاریخ میتوان گفت که شهرستان سرباز یکی از قدیمی ترین مناطق بلوچستان و مقری برای تمدن های بزرگی در ادوار مختلف ایران بوده است.
شهرستان سرباز به دلیل برخورداری از طبیعتی  بکر و دست نخورده و زیبایی های چشمگیر، دارای توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری است به گونه ای که وجود دره‌ها‌، نگاره‌ها‌، آبشارها و ده‌ها جاذبه تاریخی‌، طبیعی و جانوری بی‌نظیر و منحصر به فرد که تنها متعلق به سرباز است این شهرستان را به منطقه ای‌ خاص برای گردشگری تبدیل کرده ‌که همه ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور و کشورهای مختلف جهان است.
در میان زیبایی های طبیعی و تاریخی سرباز برای جذب گردشگران نوروزی، میتوان به روستای پشامگ اشاره کرد روستایی خاص با بافت سنتی، تاریخی و طبیعتی زیبا و بکر، به همراه معماری بی نظیر و آثار به جا مانده از دوره اشکانیان که روستای پشامگ را به سمبل تاریخی شهرستان سرباز تبدیل کرده است.

 


جاذبه های دیدنی و گردشگری روستا
این روستا دارای بافت سنتی و تاریخی بی نظیری است، وجود خانه های خشتی ،گلی و معماری خاص بکار رفته در آن به ارزش این روستا افزوده است .
نمای بیرونی خانه های مسکونی روستا، دارای تزئینات منحصر بفرد  است که قابل مقایسه با معماری های دیگر مناطق کشور نیست،  نقوش بکار رفته در این منطقه توسط معماران سنتی بلوچ و با طرح ها و اشکال گوناگونی است که با هنرهای دیگر شهرستان سرباز همانند سوزن دوزی ،منبت کاری ،آهنگری و بسیاری دیگر از صنایع دستی این منطقه ارتباط نزدیکی دارد.

 

 

تپه قلعه پشامگ
این روستا دارای محوطه ای قدیمی و تپه قلعه ای زیبا به نام بهمن است که در کنار آن قلعه ای با قدمت بیش از هزار و ۳۰۰ساله واقع شده است که به قلعه پشامگ معروف شده و به محض ورود به روستا به چشمان هر رهگذری را به خود خیره می کند.
تپه قلعه پشامگ مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که قدمت دقیق قلعه بهمن هنوز مشخص وبررسی نگردیده اما قدمت قلعه پشامگ بعلت وجود بقایای دیوارها ،به دوره اسلامی بر می گردد .

 

 

گورستان پشامگ
در وسط روستا پشامگ قبرستان قدیمی وجود دارد که مربوط به دوره اشکانیان  و سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که  و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

جاذبه های طبیعی
این روستا در کنار رودخانه فصلی پشامگ کور قرار دارد که با بارندگی های فصلی فعال می شود آب منطقه از قنات حفر شده از ارتفاعات تامین می شود علیرغم خشکسالی همچنان کشاورزی در منطقه رونق دارد ودر آمدی برای مردم محسوب می گردد و انواع گیاهان و درختان داروئی شامل گیاه ایشرک که برای از بین بردن پشه ها بکار میرود و نیز درخت کرک که شیره این درخت برای گزیدگی حشرات بکار می رود ونیز درخت پیر که ساقه این درخت را جوشانده و برای علاج زخم معده بکار می برند، و گیاهان داروئی دیگر با خواص متفاوت دیده می شود.

 

 

 

لازم به ذکر است که روستای پشامگ در بخش پارود  شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و در بین۶۱درجه و۲۶دقیقه طول شرقی و ۲۶درجه و۲۳دقیقه عرض شمالی و با فاصله ۴۵کیلومتری از راسک، مرکز شهرستان قرار دارد که ۴۵۰خانوار با جمعیتی بالغ بر۱۹۰۰نفر در این روستا زندگی می کنند و مساحت کل این روستا۳۵۰هزار متر مربع می باشد.
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186422

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x