تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

بقایای بیگ بنگ با رصد کهکشان های مرده+عکس

  • کد خبر : 34479
  • 27 فروردین 1393 - 8:40
بقایای بیگ بنگ با رصد کهکشان های مرده+عکس

اکثر کهکشان‌ها سازه‌های شکل‌دهنده ستاره‌ای با میلیون‌ها یا میلیاردها ستاره هستند، اما کهکشانی کوتوله بنام Segue 1 دانشمندان را به فکر وا داشته، این کهکشان ۷۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

به گزارش کمال مهر اکثر کهکشان‌ها سازه‌های شکل‌دهنده ستاره‌ای با میلیون‌ها یا میلیاردها ستاره هستند، اما کهکشانی کوتوله بنام Segue 1  دانشمندان را به فکر وا داشته، این کهکشان که ۷۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و حاوی چند صد ستاره‌ است و طی ۱۳ میلیارد سال، تاکنون ستاره‌ جدیدی تولید نکرده است.

به گفته‌ی اخترشناسان ۱۳ میلیارد سال قبل جهان ما تاریک بود و هیچ کهکشانی وجود نداشت و تنها هیدروژنی از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) باقی مانده بود.

 

گروهی از اخترشناسان به رهبری آنا فربل از موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج آمریکا  و طبق تحلیل داده‌های تلسکوپ‌های ماژلان رصدخانه لاس کمپاناس در شیلی و رصدخانه کک در هاوایی، نشان دادند که ستارگان موجود در کهکشان کوتوله Segue 1 در اطراف راه شیری عمدتا از هیدروژن و هلیم تشکیل شده‌اند و دارای مقادیر اندک عناصر سنگینی مانند آهن هستند که نشان می‌دهد این کهکشان در واقع یک فسیل از کیهان اولیه می‌باشد.

اکثر کهکشان‌ها از بازه‌های زمانی شکل‌گیری ستاره‌ای مکرر می‌گذرند؛ زمانی که ستاره‌ای به شکل ابرنواختر منفجر می‌شود، عناصر سنگینی را آزاد می‌کند که منجر به شکل‌گیری ستارگان جوان می‌شود.

 این تصویری از کهکشان کوتوله “Segue 2” می‌باشد که با توده‌ای نه‌چندان بزرگ از ماده تاریک ترکیب شده‌است، این کهکشان فقط ۱۰۰۰ ستاره دارد و ماده تاریک آنها را کنار هم جمع و نگه داشته است.

Segue 2 کوچکترین کهکشان کائنات در لبه راه شیری یعنی در فاصله ۱۱۴ هزار سال نوری از ما قرار دارد.

ستارگان کهکشان Segue 1 فقط شامل مواد ستارگان با جرم بالا هستند و این کهکشان بسیار کم نور است و از کهکشان راه شیری قابل تشخیص می باشد. این مجموعه از کهکشان ها شامل Segue 1 و Segue 2 هستند که در اطراف کهکشان راه شیری قرار دارند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34479

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x