تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

بازی جدید رسانه‌های سعودی برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

  • کد خبر : 213103
  • 14 خرداد 1397 - 4:34
بازی جدید رسانه‌های سعودی برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

در پی شایعات ناپدید شدن بن سلمان از انظار که بازار آن این روزها بسیار داغ است، رسانه‌های عربی ویدئویی جدید در این باره منتشر کردند.

به گزارش «کمال مهر»: از زمانی که حادثه تیراندازی شبانه در کاخ الخزامی به وقوع پیوست، حضور بن سلمان ولیعهد عربستان به طرز عجیب و مرموزی در رسانه‌ها و محافل مهم سیاسی کمرنگ شد.

با طولانی شدن این روند به تدریج توجه رسانه‌ها به غیبت بلند مدت ولیعهد سعودی جلب شد. در این میان مواضع گوناگونی شکل گرفتند که بر جهت گیری این موج خبری پر سر و صدا تاثیر می‌گذاشتند، از یک سو افشاگران خاندان آل سعود و همچنین رسانه‌های معتبر جهان که با انتشار اسنادی خبر از زخمی شدن یا حتی مرگ بن سلمان می‌دادند و از طرفی دیگر رسانه های تحت نفوذ خاندان پادشاهی عربستان که با انتشار ویدئوها و تصاویری که صحت آنها همچنان اثبات نشده سعی در تکذیب اخبار منتشره راجع به ناپدید شدن فرزند عصیانگر ملک سلمانداشتند.

بازی جدید رسانه‌های عربستان برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

چند روزی از حادثه تیراندازی در قصر الخزامی گذشت که “واس” خبرگزاری رسمی عربستان با انتشار تصاویری از بن سلمان در کاخ الاسلام جده مدعی شد که او در حال بررسی امور اقتصادی و توسعه ای عربستان است. همچنین تماس این شخص با صدر اعظم اتریش نیز ادعای بی‌پایه و اساس دیگری بود که در این برهه زمانی از سوی همین خبرگزاری عربی مطرح شد.

همزمان با منتشر شدن این عکس ها در پایگاه خبری واس ،”جمال ریان” مجری شبکه الجزیره، با طرح یک سوال توجه ها را به احتمال غیر حقیقی بودن ادعای “واس”جلب کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: آیا کسی پس از حادثه تیراندازی و غیبت طولانی مدت این شخص، عکس یا فیلم معتبری که سلامت او را به طور قطعی تایید کند به چشم خود دیده است؟ بن سلمان اکنون کجاست؟!

از طرفی محمد بن نایف ولیعد سابق عربستان نیز در این باره ساکت نماند و سکوت خود را شکست. وی نیز با قاطعیت تیر خوردن بن سلمان را تایید و صحت این تصاویر را تکذیب کرد.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که قرار بوده ولیعهد سعودی در ورزشگاه الجوهره حضور پیدا کند اما این نیز میسر نشد، هر چند که به گفته او جراحت بن سلمان در حدی نبوده که جانش را تهدید کند اما به هر حال ممکن بود بر روند فعالیتش تاثیر منفی بگذارد. منابع انگلیسی و آمریکایی چون نیوزویک نیز به خاطر نبودن تاریخ پای این تصاویر، این ادعاها را رد و خبر زخمی شدن او را تایید کردند.

بازی جدید رسانه‌های عربستان برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

مدتی گذشت و این بار حساب توئیتری میزان مدعی نشستن ولیعهد عربستان تا پیش از فرا رسیدن عید فطر بر تخت پادشاهی شد، این حساب توئیتری همچنین جمله ای به نقل از بن سلمان منتشر کرد که در آن گفته شده بود: مخالفت پدرم با پایین آمدن از تخت سلطنت به صلاح نبوده و احتمالا پس از مرگ او امور به شدت در هم خواهد پیچید.

در آن هنگام نوبت به روزنامه المنار فلسطین رسید که با یک خبر، مجددا هر آنچه حساب توئیتری میزان رشته بود را پنبه کرد، چرا که این روزنامه نوشت: رسانه‌های صهیونیستی نیز از احتمال تیر خوردن بن سلمان خبر داده اند.

همچنین پس از پخش شدن عکس هایی که از حضور ولیعهد سعودی در فوزان خبر می دادند، حساب کاربری العهد الجدید که اخبار محرمانه عربستان را منتشر می کند نیز در یک پست نوشت: تمامی این تصاویر مربوط به قبل از حادثه الخزامی بوده است.

به دنبال آن مجتهد, افشاگر محرمانه های آل سعود، به تردد بن سلمان توسط یک قایق در دریای سرخ، دیدار وی با یک مسئول صهیونیستی در همین قایق و حضور گاه و بیگاه در کاخ‌های ساحلی اشاره کرد.

مجتهد همچنین نوشت که بن سلمان چند روز قبل در منطقه رابغ عربستان دیده شده است که این موضوع باز برخی احتمالات را تقویت و بعضی دیگر را تضعیف می کند.

بازی جدید رسانه‌های عربستان برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

آسیاب اخبار ضد و نقیض چرخید تا این بار وزارت خارجه عربستان با انتشار یک توئیت برای ادامه این نمایش وارد عمل شد، در این پست آمده بود که: بن سلمان با رئیس جمهور مستعفی یمن دیداری داشته که مبحث گفتگوی آنها بررسی آخرین تحولات یمن،کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور و همچنین حل بحران موجود در آن بوده است.

گردباد شایعات روز به روز پر قدرت تر و سریع تر می‌شد تا اینکه یکباره خبر دیدار محمد بن سلمان با رئیس فیفا به گوش رسید اما از آنجایی که با نگاهی کوتاه به گذشته نه چندان دور ولیعهد سعودی و از زمان وارد شدنش به عرصه سیاست، علاقه غیر قابل وصف او برای حضور مقابل دوربین ها و در معرض  توجه رسانه ها بودن قابل انکار نیست، دیدار بن سلمان با رئیس فیفا نیز کمی مشکوک به نظر می رسید.

زیرا آنطور که انتظار می رفت رسانه های عربستان روی اخبار این دیدار مانور ندادند و فقط به انتشار چند عکس با تاریخی نامعلوم بسنده کردند در حالی که می توانستند تبلیغات بسیاری از ملاقات ولیعهد عربستان با مقام مهمی چون رئیس فیفا داشته باشند.

مخصوصا اینکه اکثر رسانه ها نیز روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و برخی از آنها نیز تصاویر منتشر شده در این باره را متعلق به ملاقات بن سلمان با اینفانتینو در دسامبر سال گذشته می دانستند. ناگفته نماند که حتی برخی پایگاه های خبری فرضیه هایی مبنی بر دیدار بدل بن سلمان با رئیس فیفا داشتند.

بازی جدید رسانه‌های عربستان برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

بد نیست بدانید گفتگوی ولیعد عربستان با ترزا می نیز مورد دیگری است که امروز  خبر آن به گوش رسیده است،گفتگویی که محور آن مواردی از جمله مقابله با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» خوانده شده و همچنین تاکید نخست وزیر انگلیس بر پایبندی این کشور به برجام جهت جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» بوده است.

با نگاهی ساده به این موارد می توان گفت که بعد از طرح هر ادعایی مبنی بر سلامت بودن ولیعهد عربستان پس از حادثه تیراندازی در الخزامی سریعا یک تکذیبیه از سوی افشاگران سعودی یا منابع خبری معتبر جهان در این رابطه آمده است.

تکذیبیه هایی که اعتماد به تصاویر و فیلم های منتشر شده در رابطه با سرپا بودن بن سلمان را بسیار مشکل می کند. اما از همه این گزینه ها که بگذریم ویدئویی که امروز در اکثر پایگاه های خبری سعودی منتشر شده از یک تلاش مجدد برای سر به مهر نگه داشتن حقایق پنهان در معمای ناپدید شدن ولیعهد عربستان خبر می‌دهد. فیلمی که با توجه به موارد ذکر شده  نمی‌توان خیلی به آن اعتماد کرد و احتمال جعلی بودن یا قدیمی بودنش وجود دارد.

در این ویدئو ولیعهد سعودی با پسرش سلمان بن محمد نزد مقرن بن عبدالعزیز می روند، به عبارتی برادر ملک سلمان و عموی بن سلمان که  مدت کوتاهی ولیعهد عربستان و نائب رئیس شورای وزیران در این کشور بود و یک باره به شکلی مرموز از قدرت برکنار شد، هر چند که رسانه‌های عربی موضوع را اینطور مطرح کردند که او استعفا داده و ملک سلمان نیز موافقت کرده است.

بازی جدید رسانه‌های عربستان برای سر به مهر ماندن معمای بن سلمان!+فیلم

حال باید منتظر ماند و دید که تکلیف این فیلم چه می شود، آیا این سند نیز مانند موارد قبلی از سوی افشاگران تکذیب می‌شود یا اوضاع طور دیگری پیش خواهد رفت؟!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=213103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x