تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

بازیگران زن و شخصیت‌های چادری

  • کد خبر : 209400
  • 19 اسفند 1396 - 2:07
بازیگران زن و شخصیت‌های چادری

واکنش ها به پوشش مهناز افشار در سریال «گلشیفته» بلافاصله بعد از انتشار عکس های او شروع شد. بعضی کاربران با دید مثبت نظرشان را به اشتراک گذاشتند و برخی با الفاظ منفی! عده ای هم می پرسیدند چه نقشی دارد که به خاطر آن چادر سر کرده. خود افشار در صفحه شخصی اینستاگرامش توضیح داد و گفت که در این سریال عهده دار نقش یک استاد دانشگاه است.

«کمال مهر» – احمد رنجبر، مرجان فاطمی: واکنش ها به پوشش مهناز افشار در سریال «گلشیفته» بلافاصله بعد از انتشار عکس های او شروع شد. بعضی کاربران با دید مثبت نظرشان را به اشتراک گذاشتند و برخی با الفاظ منفی! عده ای هم می پرسیدند چه نقشی دارد که به خاطر آن چادر سر کرده. خود افشار در صفحه شخصی اینستاگرامش توضیح داد و گفت که در این سریال عهده دار نقش یک استاد دانشگاه است. هفته پیش اولین قسمت سریال «گلشیفته» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و همچنان پوشش خانم افشار محل بحث است.

بازیگران زن و شخصیت های چادری

مهناز افشار در فیلم گلشیفته

این مطلب روی حرف و بحث ها شکل نگرفته بلکه وقتی دامنه نظرها را دیدیم، یاد بازیگران دیگری افتادیم که با چادر جلوی دوربین رفته اند ولی واکنش به همراه نداشته. مجموعه نقش های بازیگران مطرح سینما که چادر داشته اند، در مطلب پیش رو گردآوری شده و نقبی هم به ماحصل کار زده ایم. فریما فرجامی، گلچهره سجادیه، آنا نعمتی و پریناز ایزدیار هم می توانستند در این فهرست حضور یابند که حجم مطلب اجازه نداد. این نکته را هم یادآوری کنیم که فارغ از همه واکنش ها، بازی مهناز افشار در «گلشیفته» قابل دفاع است و در قسمت اول ثابت کرد درک درستی از شخصیت، جایگاه او و نوع استفاده ای که از پوشش چادر می کند، دارد.

مهناز افشار؛ گلشیفته

چه کسی آن را ساخت؟ بهروز شعیبی، بعد از ساخت سریال «پرده نشین» برای تلویزیون، حالا دومین سریالش را به اسم «گلشیفته» در شبکه نمایش خانگی ساخته است. تا الان فقط یک قسمت سریال به بازار آمده

چه نقشی: افشار در این سریال نقش راحله گلشیفته، استاد و رئیس دانشگاه را بازی می کند. او بسیار متمول است و هر کاری می کند تا بتواند چهره موفقی باشد.

دلیل دراماتیک: مهناز افشار استاد معماری دانشگاه است اما به نظر می رسد علت چادر سر کردن او زیاد ربطی به حرفه اش ندارد. از اطلاعاتی که راجع به شغل همسرش شنیده ایم، به نظر می رسد علت چادر سر کردن او به جایگاه همسرش در دستگاه سیاسی مرتبط باشد. او در همان قسمت اول به عنوان رئیس دانشگاه هنر و معماری هم انتخاب شد و این چادر حالا دیگر کاملا به شخصیت اش در سریال می آید. البته فعلا فقط یک قسمت سریال را دیده ایم و معلوم نیست در آینده چه اطلاعاتی درباره زندگی و شخصیت او در قصه ببینیم.

بازیگران زن و شخصیت های چادری

تجربه های دیگر: تا پیش از این هیچ وقت و در هیچ فیلمی چادر مشکی به سر نداشت اما در «یک عاشقانه ساده» به واسطه زندگی در روستا، با چادر رنگی در محل رفت و آمد می کرد. مخاطبان در گلشیفته برای اولین بار روی سر افشار چادر مشکی دیدند و برای همین هم این تغییر خیلی به چشم آمد.

موفقیت نقش: همین که افشار با چهره ای کاملا متفاوت ظاهر شده اتفاق جالبی است منتها هنوز باید مدتی بگذرد تا بشود درباره این نقش قضاوت کرد.


مهتاب کرامتی؛ بیست

چه کسی آن را ساخت؟ عبدالرضا کاهانی سال ۱۳۸۷ بعد از ساخت دو فیلم «آدم» و «آنها»، سراغ ساخت فیلم «بیست» رفت. او به واسطه این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت و از آن به بعد به عنوان یک کارگردان کاربلد شناخته شد.

چه نقشی: کرامتی در این فیلم نقش یک زن تنها و بی سرپرست را داشت که حتی سقف هم بالای سرش نبود. او با یک بچه کوچک در رستوران کارگری می کرد. غذایش را از همانجا می برد و شب ها هم جایی برای ماندن نداشت.

دلیل دراماتیک: چادر سر کردن مهتاب کرامتی در فیلم بیست، دلیل مهمی داشت. او متعلق به سطح پایین جامعه بود اما با این حال حاضر نمی شد برای بهتر شدن وضعیت اش دست به هر کاری بزند. این چادر یک جورهایی نشانه حجب و حیای درونی او و تعلقش به خانواده ای سنتی و مذهبی بود که در آخر داستان برای شناخت شخصیت به کارمان می آید.

بازیگران زن و شخصیت های چادری

تجربه های دیگر: مهتاب کرامتی اولین بار در سریال «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا با چادر سیاه ظاهر شد. او نقش یک مادر جنوبی را داشت و این چادر کاملا با تعریف شخصیت اش مرتبط بود. او علاوه بر «بیست» و «خاک سرخ»، در تله فیلم «آذر» به کارگردانی فرزاد موتمن هم نقش یک زن چادری را بازی کرد. سال ۸۹ در فیلم سینمایی «آلزایمر» به کارگردانی احمدرضا معتمدی هم به عنوان زنی از خانواده ای سنتی جلوی دوربین رفت و آنجا هم چادر به سر داشت.

موفقیت نقش: برای این نقش، از جشنواره بیست و هفتم برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.


نیکی کریمی؛ سارا

چه کسی آن را ساخت؟ داریوش مهرجویی «سارا» را سال ۷۱ ساخت که جزو بهترین آثار این کارگردان دسته بندی می شود.

دلیل دراماتیک: نیکی کریمی نقش زنی به نام سارا را بازی می کرد که از نظر پایگاه اجتماعی متعلق به طیف سنتی است. بنابراین چادر یکی از عناصر شناسنامه ای او محسوب می شد.

تجربه های دیگر: نیکی کریمی جزو بازیگران رکوردداری است که نقش خانم های چادری را بازی کرده. در این میان بیشتر تجربیات او مربوط به سال های اخیر است و بعد از «سارا» تا سال ها او در چنین شمایلی دیده نشد. نیکی کریمی در «دوزن» تهمینه میلانی، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» ساخته محمدهادی کریمی، «تلفن همراه رئیس جمهور» به کارگردانی علی عطشانی، «دیوانه ای از قفس پرید» ساخته احمدرضا معتمدی و «بیداری» به کارگردانی فرزاد موتمن هم نقش هایی برعهده داشت که به اقتضای موقعیت شغلی و طبقه ای شان، چادر به سر می کردند.

بازیگران زن و شخصیت های چادری

بازیگر چه موقعیتی داشت؟ اولین بار که نیکی کریمی در فیلم «سارا» در نقش یک زن چادری ظاهر شد، بازیگری مطرح بود و شهرتش به واسطه «عروس» عمومی شده بود. با این حال نقش های چادری او در دوره شهرت کنونی به دست آمده است.

موفقیت نقش: نیکی کریمی به خاطر بازی در «سارا» موفق به دریافت دو جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره های سن سباستین و سه قاره نانت در سال ۱۹۹۲ شده است. این فیلم و «دیوانه ای از قفس پرید» جزو نقش های تحسین شده کارنامه خانم کریمی به حساب می آید.


هدیه تهرانی؛ دوئل

چه کسی آن را ساخت؟ احمدرضا درویش «دوئل» را سال ۱۳۸۲ آماده اکران کرد که نخستین بار در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر به نمایش درآمد.

دلیل دراماتیک: هدیه تهرانی در فیلم «دوئل» نقش دختری جنوبی را بازی کرد که با توجه به خاستگاه، چادر حزو کاراکتر او بود. هانیه در طول روایت داستان باید چادر به سر می داشت که شکل آن مطابق با الگوی خانم های جنوبی است.

تجربه های دیگر: تهرانی یکی سال بعد در چند سکانس فیلم بهمن فرمان آرا یعنی «یک بوس کوچولو» هم چادر به سر داشت. فرمان آرا در این فیلم به شرح سفر و در نهایت مرگ دو نویسنده می پردازد. او برای فرشته مرگ هدیه تهرانی را انتخاب کرد که چهره اش قرابت کاملی با نقش دارد. او در نقش الهه مرگ بازی کرد که به اقتضای موقعیت کاراکتر، وارد جلد شخصیت های دیگر از جمله افسر نیروی انتظامی می شد و خب باید چادر به سر می داشت. هدیه تهرانی در «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی هم چادری بودن را تجربه کرد. این اتفاق در سکانس رخ داد که او می خواست توسط همسرش شناخته نشود.

بازیگران زن و شخصیت های چادری

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209400

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x