تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ایران امیدوار است تا ۲۰ ژوئیه توافق نهایی حاصل شود/برخی مشکلات مانند اعتماد ایران به آمریکا پابرجاست

  • کد خبر : 37467
  • 17 اردیبهشت 1393 - 8:08
ایران امیدوار است تا ۲۰ ژوئیه توافق نهایی حاصل شود/برخی مشکلات مانند اعتماد ایران به آمریکا پابرجاست

عضو تیم مذاکره کننده ایران در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و غرب تاکید کرد، با وجود برخی مشکلات، ایران امیدوار است تا ۲۰ ژوئیه توافق نهایی حاصل شود.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر؛ سید عباس عراقچی روز سه‌شنبه در گفتگو با گاردین ضمن اعلام این مطلب افزود: ما امیدواریم که تا پیش از ضرب‌الاجل معین در تاریخ ۲۰ جولای(۲۹ تیر) به توافق جامع در این‌باره دست یابیم. این در شرایطی است که همچنان مشکلات بسیاری در این زمینه از جمله عدم اعتماد میان ایران و آمریکا باقی مانده است دارد.»

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: کاملا مشخص است که افرادی وجود دارند که تمایلی برای حل صلح آمیز و منطقی مسئله هسته‌ای ایران ندارند. در واقع این افراد تمایل به ادامه تنش و بحران در منطقه دارند و علاقه ندارند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پایان یابد، و در عین حال نمی‌خواهند اجازه دهند که ایران یکی از بازیگران اصلی در منطقه باشد، این در حالی است که ایران هم‌اکنون هم یک بازیگر عمده در منطقه محسوب می‌شود.

وی در ادامه این مصاحبه افزود: کنگره آمریکا در ابتدا با توافق هسته‌ای موقت موافقت نمی‌کرد، این در حالی است که کنگره باید با هر نوع توافقی که در پایان به دست می‌آید ، موافقت کند.

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: درست است که فضای مذاکرات سازنده بوده است، اما ما مسئولیت بسیار حساس و پر استرسی برای انجام مذاکرات داریم. تیم مذاکره کننده احساس حمایت اکثریت افراد جامعه را از خود دارد و از سوی دیگر بدنه سیاسی ایران به طور کل از ما حمایت می‌کند،

عراقچی با اشاره به اینکه مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌رود، گفت: اینکه مذاکرات به نتیجه نهایی دست یابد، مسئله‌ای دیگر است، اما ما به طور آشکار امیدوار هستیم. در واقع نمایندگان ایران به سهم خود در مذاکرات جدیت و حسن نیت دارند. در صورتی که طرف مقابل نیز به همین صورت عمل کند، ما امیدوار هستیم که در این‌باره به نتیجه برسیم. با این وجود هر اتفاقی ممکن است بیفتد. دور بعدی مذاکرات که قرار است ۱۳ می(۲۳ اردیبهشت) در وین برگزار شود، سخت‌ترین مرحله مذاکرات است که تا امروز برگزار کرده‌ایم، به این علت که دو طرف پیش از این درباره نگارش پیش‌نویس توافق نهایی به توافق دست یافته‌اند.

معاون وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در نشست‌های کارشناسی بخش عمده‌ای از مسائل فنی پیچیده مورد بررسی قرار گرفته است، با این وجود کشورهای عضو گروه ۱+۵ همواره فاقد موضع متحد با یکدیگر بودند. این درست است که تا زمانی که توافق نهایی به دست نیامده است، در واقع هیچ توافقی حاصل نشده است. ما احتمال می‌دهیم که ۹۵ درصد به توافق دست یابیم و در این میان پنج درصد احتمال دارد که همه چیز نابود شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x