تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

الخلیج: اسرائیل هرچه می خواهد در آمریکا انجام می دهد/ در آمریکا نمی توان از اسرائیل انتقاد کرد

  • کد خبر : 193826
  • 05 تیر 1396 - 10:44
الخلیج: اسرائیل هرچه می خواهد در آمریکا انجام می دهد/ در آمریکا نمی توان از اسرائیل انتقاد کرد

مقاله نویس آمریکایی نوشت اسرائیل همواره بدون هیچ مانعی در آمریکا، به آن چه می خواهد دست می یابد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»، روزنامه الخلیج چاپ امارات عربی متحده در مقاله ای به قلم فیلیپ جرالدی نوشت: اولیور استون کارگردان آمریکایی به تازگی در جلسه ای که انجمن گفتگوی واشنگتن برگزار کرده بود به مسئله اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و گفت: اسرائیلبسیار بیشتر از روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده است اما هیچ کس نمی خواهد درباره آن تحقیق کند.

استیون کولبرت مجری شبکه سی بی اس نیز چند روز بعد، با اولیور استون مصاحبه کرد و به موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا پرداخت و استون در پاسخ وی گفت: اسرائیل بسیار بیشتر از روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده است چرا درباره آن سوال نمی کنید؟ این پرسش و پاسخ را در یوتیوب نمی یابید زیرا سی بی اس آن را از بخش های خبری و پایگاه اینترنتی خود حذف کرده که البته این مسئله نیز شاهد دیگریست که نشان می دهد در آمریکا امکان انتقاد از اسرائیل وجود ندارد.

استون در واقع به نقش لابی اسرائیل در آمریکا اشاره داشت که از طریق کمیته روابط عمومی در آمریکا تحت عنوان آیپک فعالیت می کند. این لابی خارجی به مانند لابی های خارجی دیگر نظیر روسیه و چین است. اما آیپک در کنگره آمریکا و در کل این کشور از مصونیت کامل برخوردار است و هیچ کس جرات ندارد خواستار درج نام این گروه تحت قانون ثبت لابی های خارجی مصوب ۱۹۳۸ شود. این قانون به مقامات آمریکایی اجازه می دهد امور مالی لابی های خارجی را تحت نظارت قرار دهند و از شمول امور فرهنگی و معافیت مالیاتی خارج شود.

این روزنامه افزود: کنگره و رسانه های آمریکایی نیز درباره پشتیبانی آیپک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا براساس میزان وفاداری شان به اسرائیل تحقیق نمی کنند. آنها به مداخلات مستقیم اسرائیل در انتخابات آمریکا نیز کاری ندارند. اسرائیل در انتخابات سال ۲۰۱۲۲ نیز به طور علنی ازمیت رامنی نامزد جمهوری خواهان در برابر باراک اوباما پشتیبانی کرد.

آخرین رئیس جمهور آمریکا که تلاش کرد سازمان یهودی اصلی که بعداً تحت عنوان آیپک فعالیت خود را ادامه داد، ملزم به رعایت قانون کند،جان کندی بود. جان کندی همچنین در تلاش بود تا برنامه هسته ای محرمانه اسرائیل را نیز مهار کند. اما ترور کندی این تلاش ها را متوقف کرد. ترور کندی فرصت مناسبی برای اسرائیل به وجود آورد زیرا پس از او لیندن جانسون رئیس جمهور آمریکا شد که به شدت به اسرائیل علاقمند بود.

دریادار توماس مورر رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا پس از ۴۰ سال خدمت در ارتش این کشور در گزارشی به بررسی میزان نفوذ گروه های فشار یهودی در آمریکا و نقش آنها در تدوین سیاست های آمریکا درخصوص اسرائیل پرداخته است. وی می گوید: هیچ رئیس جمهوری در آمریکا ندیده ام که با اسرائیلی ها مقابله کند. این مسئله حیرت آور است. گروههای فشار یهودی همواره بدون هیچ مانعی به آنچه می خواهند دست می یابند. اگر مردم آمریکا بدانند که این افراد تا چه اندازه در دولت ما نفوذ دارند دست به اسلحه خواهند بود و قیام خواهند کرد. شهروندان ما هیچ اطلاعی از اوضاع ندارند.

این روزنامه افزود: گروه های فشار یهودی طرفدار اسرائیل در واقع از نفوذ بسیاری در کنگره آمریکا برخوردار هستند و قوانین را به نحوی تنظیم می کنند که با منافع اسرائیل تناسب داشته باشد. یکی از بارزترین نمونه ها در این موضوع، سلسله قوانینی است که برای تحریم ایران و منزوی ساختن این کشور تصویب شده است.

افزون بر این، در اوایل ژوئن گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قانونی را تصویب کردند که براساس آن آمریکا برای فروش هرگونه تسلیحات به کشورهای عربی باید با اسرائیل مشورت کند.

نکته قابل تأمل این است که کنگره آمریکا امسال از برگزاری پنجاهمین سالگرد حمله اسرائیل به ناوجنگی لیبرتی آمریکا در زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل که منجر به کشته شدن ۳۴ نظامی آمریکایی شد، خودداری کرد.

نویسنده این مقاله در پایان نوشته است: آریل شارون نخست وزیر اسبق اسرائیل یکبار با افتخار گفت: آمریکا متعلق به اسرائیل است. به نظرم حق با او بود.

 

 

 

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=193826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x