تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

اقدام جنجالی هنرمند کویتی برای اعتراض به خفقان فرهنگی در کشورش +تصاویر

  • کد خبر : 218196
  • 05 آذر 1397 - 0:26
اقدام جنجالی هنرمند کویتی برای اعتراض به خفقان فرهنگی در کشورش +تصاویر

هنرمندی اهل کویت طی اقدامی عجیب اعتراض خود را به خفقان فرهنگی و سانسور در این کشور نشان داد.

اقدام عجیب هنرمند کویتی در اعتراض به سانسور +تصاویربه گزارش«کمال مهر» طی ۵ سال گذشته چاپ بیش از چهار هزار کتاب توسط مراجع قانونی کویت ممنوع شده است. چندی پیش پس از ممنوعیت کتاب “نهج البلاغه” در این کشور، روزنامه وطن الدبور از به راه افتادن هشتگی تحت عنوان «ممنوع_فی_الکویت» در شبکه های اجتماعی خبر داد. خالد نصرالله ناشر و نویسنده کویتی و مرید برغوثی، شاعر فلسطینی به همراه همسر مصری رمان‌نویس‌اش جزو افراد مشهوری بودند که در آن زمان  از انتشار این خبر اظهار تاسف کردند.

روزنامه الکترونیکی القبس از هنرمندی اهل کویت به نام محمد شرف نوشت که در اعتراض این وضعیت دست به اقدامی عجیب زد.

این شهروند کویتی با طراحی گورستان کتاب های ممنوعه در نزدیکی نمایشگاه کتاب سالانه کویت برپا کرد که ۴ ساعت پس از این اقدام، مقامات طرح او را بر هم ریختند.

گفتنی است؛ از جمله کتاب هایی که تاکنون در این کشور ممنوع شده است می توان به کتاب برادران « کارامازوف » فئودور داستایوفسکی ، گوژپشت نتردام اثر ویکتور هوگو و همچنین صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد. بد نیست بدانید تمامی کتاب‌هایی که در جشنواره کتاب کویت ارائه می شوند از قبل توسط سوی اداره سانسور مورد بازبینی قرار می گیرند که این اداره بنا بر  قانون مصوب سال ۲۰۰۶  مجازات‌هایی برای “قانون‌شکنی” ناشران کتاب و روزنامه‌ها  نیز تعیین کرده است. طبق گزارش رسانه ها طی سال‌های اخیر  با راه یافتن نمایندگان محافظه‌کار و سنتی به پست و مقام ، سانسور و ممنوعیت نشریات در کویت افزایش یافته‌ است.

از سانسور برخی کتاب های رده سنی کودکان هم  که در کویت بگذریم، ناگفته نماند حتی از انتشار دانشنامه ای  به خاطر تصویری از تندیس “داود” ساخته میکل آنژ  در این کشور جلوگیری شد.گفتنی است در گورستان کتاب های ممنوعه بیش از ۲۰۰ سنگ قبر به نام کتاب ها و همچنین تاریخ دقیق اعلام ممنوعیتشان وجود داشت و محمد شرف معتقد است این حرکت وی نوعی مداخله اجتماعی با ابزار هنر بوده است.

در ادامه تصاویری از این گورستان عجیب را مشاهده می کنید.

اقدام عجیب هنرمند کویتی در اعتراض به سانسور +تصاویر

اقدام عجیب هنرمند کویتی در اعتراض به سانسور +تصاویر

اقدام عجیب هنرمند کویتی در اعتراض به سانسور +تصاویر

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=218196

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x