تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

اشراف امت اسلام حاملان قرآن هستند/ ضرورت نگاه قرآنی به دنیا و ظواهر آن

  • کد خبر : 40695
  • 06 خرداد 1393 - 9:00
اشراف امت اسلام حاملان قرآن هستند/ ضرورت نگاه قرآنی به دنیا و ظواهر آن

رئیس قوه قضائیه در افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با ذکر روایتی از پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: در امت پیامبر(ص) اشراف به ثروتمندان و سلاطین اطلاق نمی‌شود، بلکه در امت پیامبر ،اشراف حاملان قرآن هستند و در دین مبین اسلام شرف و عزت به حمل قرآن و اصحاب لیل بودن است.

به گزارش کمال مهر، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که عصر امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تبریک و تهنیت مبعث پیامبر اعظم اسلام(ص) گفت: از الطاف بزرگ حق تعالی بر ملت عظیم الشان ایران اسلامی ترویج معارف قرآنی و دینی و همچنین گسترش برنامه‌های ارزنده و مهم در باب حفظ، قرائت و ترویج معارف بلند قرآنی است.

وی ادامه داد: عظمت قرآن برای مسلمانان و بلکه غیر مسلمانان یک امر روشن و مبین است و در خود قرآن آیات شریفه‌ای در مقام و منزلت قرآن وارد شده است.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: قرآن در لوح محفوظ است و لوح محفوظ مجرد از این عالم مادی است و قرآن حقیقتی در عمق هستی دارد.

وی ادامه داد: قرآن بهترین کلام و گفتار است و خداوند بهترین گفتار را بر مسلمانان نازل ساخته است.

رئیس قوه قضائیه با استناد به تعبیری از علی ابن ابیطالب(ع) در باب قرآن بیان داشت: قرآن دریای بی‌پایان معانی است و عظمت قرآن از همین آیات و روایات استفاده می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با ذکر روایتی از پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: در امت پیامبر اشراف به ثروتمندان و سلاطین اطلاق نمی‌شود، بلکه در امت پیامبر اشراف حاملان قرآن هستند و در دین مبین اسلام شرف و عزت به حمل قرآن و اصحاب لیل بودن است.

وی ادامه داد: برای فهم اینکه اشراف امت پیغمبر که‌‌ همان حاملان قرآن هستند، چه ویژگی‌هایی دارند، در وهله اول باید به سهم قرآن پرداخت و قرآن یک حیث دارای مدارج است.

آیت الله آملی لاریجانی با ذکر مراتب و تکالیف قرآن بیان داشت: یک مرتبه از قرآن همین اصوات و الفاظ است و مرتبه دیگر معانی قرآن است که به دلالت این الفاظ می‌آید و مرتبه بعدی فهم لایه‌های عمیق‌تر قرآن است و گاهی از دلالت آیه‌ای به آیه‌ای دیگر معانی بلندی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: خدا رحمت کند علامه طباطبایی را که اصرار داشت آیه را باید با آیه قرآن تفسیر کرد. ما در سوره حمد قرائت می‌کنیم: اهدنا الصراط المستقیم، این صراط مستقیم چیست؟ برای درک معنی آن، این صراط مستقیم در آیه‌ای دیگر تفسیر شده است که حقیقتش عبودیت است.

آیت الله آملی لاریجانی با ذکر مرتبه عظیم‌تر حمل قرآن اظهار داشت: مرتبه عظیم‌تر حمل قرآن رسیدن به اسرار شهودی قرآن است چرا که حقیقت قرآن صرفا از سنخ الفاظ و مفاهیم ذهنی نیست، بلکه قرآن یک حقیقت عظیم دارد که اولیای الهی به آن واصل می‌شوند.

وی ادامه داد: حقیقت قرآن وجودی است، انسان طالب حق این حقایق را شهود می‌کند و بهترین و تنها‌ترین نمونه که می‌تواند برای انسان قائل شود، شهود نفس انسان است، یعنی حقیقت روح انسان بدون صورت معنایی و این چیزی است که اولیای دین به دنبال آن هستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: مرتبه خیلی بالا‌تر حمل قرآن استجماع تمام حقایق قرآنی است و این امر از اختصاصات اهل بیت (ع) است.

وی با استناد به روایتی ادامه داد: اگر کسی ادعا کند که تمام قرآن را آنطور که نازل شده است، جمع کرده است، کذاب است، مگر علی ابن ابیطالب (ع) و ائمه اطهار که این‌ها قرآن را به‌‌ همان صورتی که نازل شده است، جمع کرده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که تمام ظاهر و باطن قرآن را واجد است، مگر اولیاء و اوصیاء الهی و این هم یکی از مراتب آیات قرآن است.

وی ادامه داد: بنابراین یک حقیقت و معرفت بلند قرآنی این است که قرآن یک حقیقت ذومراتب است و به حسب این حقیقت حاملان قرآن هم متفاوت هستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به مرتبه بلند تلاوت و قرائت قرآن با استناد به روایتی تصریح کرد: از خانه‌ای که تلاوت قرآن می‌شود، این خانه برای اهل سماوات همانقدر می‌درخشد که ستارگان درخشان برای زمین.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به یکی از خصوصیات اعظم قرآنی بیان داشت: یکی از خصوصیات قرآنی در مرتبه والا این است که حاملان قرآن با حقیقت قرآن متحدند و پیوند وسیع بین آن‌ها برقرار است و به همین جهت است که آثار عظیم وجودی از آن‌ها صادر می‌شود و این‌ها‌‌ همان کسانی هستند که به مقام قرب الهی رسیده‌اند و کسانی که تحت ولایت اینان درآیند در واقع تحت ولایت الله درآمده‌اند.

وی ادامه داد: ما وارث قرآنی هستیم که در آن چیزی است که با آن می‌توان کوه‌ها را حرکت داد و مردگان را زنده کرد و این اصیل‌ترین مرتبه حمل قرآن است که با اوصیاء حق متحد می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه افزود: ما باید نگاه‌مان به جهان و انسان قرآنی باشد و حقیقت ولی خدا را آنچنان که اشاره کرده‌اند، بشناسیم و برای باورکردن این مقامات عظیم باید به روایات اهل بیت و تفاسیر قرآنی مراجعه کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به جایگاه والای ائمه اطهار بیان داشت: ائمه اطهار ظهور حق تعالی هستند، کما اینکه قرآن ظهور حق است و این است که حاملان قرآن ذومراتبند و مرتبه اهم آن‌ها اهمیتی این چنین خاص پیدا می‌کند و با باطن قرآن متحد می‌شود و ولی خدا می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با برشمردن ویژگی اصحاب لیل و شب زنده داران بیان داشت: متقین شب‌ها می‌ایستند و به تلاوت جزء به جزء قرآن می‌پرداند و نفوس خود را آیات قرآنی حزن می‌اندازند و دوای دردهای خود را از قرآن می‌طلبند و لذا قرآن باب خاصی برای اصحاب لیل دارد و نباید تعجب کنیم که اشراف امت را حاملان قرآن و اصحاب لیل معرفی کرده‌اند.

ایت الله آملی لاریجانی در پایان با اشاره به ضرورت نگاه قرآنی به دنیا و ظواهر آن، خاطرنشان کرد: اگر ما در بیداری و در حرکات و سکناتمان اینطور باشیم که حق متعال را که در همه عوامل حاضر و ناظر است، توجه کنیم، نگاه توحیدی بر انسان حاکم می‌شود و انسان متالم قرآن می‌شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x