تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

 اسلامی به سبک غربی فاجعه است/ وقتی رسانه‌ای اسلامی است یعنی دروغ نمی‌گوید

  • کد خبر : 40438
  • 04 خرداد 1393 - 12:46
 اسلامی به سبک غربی فاجعه است/ وقتی رسانه‌ای اسلامی است یعنی دروغ نمی‌گوید

رئیس‌جمهور با بیان اینکه غرب تلاش می‌کند تا هویت جوامع انسانی را به سمتی که خود می‌خواهد شکل دهد، گفت: اگر ما نتوانیم با قدرت از فرهنگمان صیانت کنیم، سبک زندگی جامعه اسلامی به تدریج سبکی غربی خواهد شد و این فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه شود.

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهرسخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس مجمع رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی آغاز شد.
ارتباطات در دنیای امروز یک بخش مهم از قدرت ملی است

رئیس‌جمهور در ابتدای اظهاراتش در این اجلاس گفت: در مقطعی از زمان قرار داریم که بی‌تردید می‌توان آن را عصر ارتباطات نامید، قدرت ارتباطات در دنیای امروز یک بخش مهم از قدرت ملی است و هر کشوری که بتواند ندا و صدای مردم خود را بهتر به جهانیان برساند و بتواند رابطه بهتری در میان اقشار و گروه‌های جامعه خود ایجاد کند و در کشور و منطقه بتواند ندای اکثریت باشد و همنوا با خواست فطرت انسانی باشد، قدرت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: بی‌تردید خواست منطقی همه انسان‌ها منطبق با فرهنگ راستین اسلامی است که آن فرهنگ هم منطبق با فطرت انسانی است.

غرب تلاش می‌کند تا هویت جوامع انسانی را به سمتی که خود می‌خواهد شکل دهد

رئیس‌جمهور افزود: در این مقطع بی‌تردید یکی از تقابل‌هایی که وجود دارد تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است، آن هم بر سر هویت و به ویژه هویت نسل جوان ، غرب تلاش می‌کند تا هویت جوامع انسانی را به سمت هویتی که خود می‌خواهد شکل دهد.

روحانی گفت: امروز قبل از آن که تصرف سرزمین‌ها مورد نظر قدرت‌های بزرگ جهانی باشد، تصرف اذهان و افکار جوامع مورد نظر قدرت‌هاست و بنابراین اینجا جایی است که دنیای اسلام با همه توان برای حراست از فرهنگ و هویت اسلامی خود باید وارد عمل شود؛ هم در ابزار هم در محتوا.

نمی‌توانیم در سرعت، ظرافت و تاثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم

وی اظهارداشت: ما نمی‌توانیم از مدرن‌ترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم، ما نمی‌توانیم در سرعت، در ظرافت، در هنر تاثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم، امروز هر کس که سریعتر خبر را به گوش جهانیان می‌رساند، جهت دهنده افکار عمومی در آن خبر است، خبرهای بعدی با هر تفسیر و تعبیری انفعالی خواهد بود ، امروز خبری تاثیرگذار است که از ظرافت‌های هنری برخوردار باشد .

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تغییر ضمیر خودآگاه هنر نیست تغییر ضمیر ناخودآگاه امروز هنر است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد:  از لحاظ فناوری و تأثیرگذاری، برای ما نقطه‌ای هست که امروز نه یک انتخاب که یک ضرورت است تا از همه ابزارها و فناوری‌ها ما نیز برخوردار شویم، شاید آنها از نظر ابزار و تجهیزات امروز قدمی از ما جلوتر باشند اما خوشبختانه ما دارای محتوای سرشار از هدایت هستیم و آن فرهنگ بلند اسلام و خاندان اهل بیت (ع) است.

از لحاظ ابزار بسیار ضعیف‌تر از جبهه مقابل بودیم اما از لحاظ محتوا توانستیم پیروز شویم

وی گفت: محتواست که می‌تواند بر ابزار غالب شود و بهترین تجربه آن انقلاب اسلامی بود، در انقلاب اسلامی ما ابزاری در اختیار نداشتیم نه رادیو در اختیار ما بود نه تلویزیون، حتی ابزار لازم برای چاپ انواع اعلامیه‌ها را هم در اختیار نداشتیم، چاپخانه‌هایی محدود با شرایطی محدود، امام(ره) بود و نوار ضبط صوتی که از نجف یا پاریس از طریق تلفن به ایران منتقل می‌شد و در جای جای ایران زمین در ظرف حدود ۲۴ ساعت و کمتر از ۴۸ ساعت منتشر می‌شد، ما از لحاظ ابزار بسیار ضعیف‌تر از جبهه مقابل بودیم اما از لحاظ محتوا توانستیم پیروز شویم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: بعدها غربی‌ها نوشتند که ایرانی‌ها از ابزاری برخوردار بودند که ما از آن غافل بودیم؛ ابزار مسجد و هیئت و روحانیت و شبکه ارتباطی مردمی که ما از آن مطلع نبودیم.

روحانی تصریح کرد: ما در جنگ تحمیلی ابزار ما به اندازه ابزار متجاوزین نبود اما اراده و ایمان مردم ما بر ابزار مدرن شرق و غرب پیروز شد.

وی ادامه داد: این ایام، هم ایام گرامیداشت سوم خرداد و فتح خرمشهر است و هم ایام پیروزی مقاومت بر اسرائیل متجاوز؛ در هر دو نبرد ایمان و اراده بر ابزار مدرن پیروز شد و این درس‌هایی است که به ما می‌دهد که اگر ما محتوای ارزشمند تولید کنیم حتی با ابزار متوسط می‌توانیم بر آنهایی که ابزار مدرن‌تر دارند پیروز شویم و اذهان و افکار نسل جوان خودمان را مجذوب فرهنگ بلند اسلام و اهل بیت(ع) کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودک این روزها سالروز گرامیداشت بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است، بعثتی که ندای حق بر همه بت‌ها و بتکده‌ها پیروز شد و امروز نیز ما کاری جز ادامه بعثت نداریم که او هم شاهد بود و هم مبشر بود و هم نذیر بود و هم “داعی الی الله” بود، توانست همه بت‌ها را در هم شکند و همه سنت‌های ناروا را از زندگی مردم دور کند و راه حق را مستقر کند.

غرب می‌خواهد مصرف‌گرایی و لذت‌گرایی را در دنیای امروز برای نسل جوان ما مسیر زندگی قرار دهد

روحانی اظهارداشت: امروز دعوای اصلی ما با غرب بر سر آن است که غرب می‌خواهد مصرف‌گرایی و لذت‌گرایی را در دنیای امروز به ویژه برای نسل جوان ما مسیر زندگی قرار دهد، یعنی بت مصرف، یعنی بت لذت، یعنی بت تبختر غرب، یعنی بت بی‌عدالتی و تبعیضی که  می‌خواهند در جهان بین مسلمانان و غیرمسلمانان جهان در حال توسعه و توسعه یافته برقرار کنند.

وی تصریح کرد: امروز دنیای غرب نمی‌خواهد که جهان اسلام در مسیر فناوری‌های مدرن قرار گیرد، آنها سلطه و تفوق خود را در انحصاری‌کردن فناوری‌های مدرن می‌دانند ، به بهانه‌های مختلف می‌خواهند دنیای اسلام و جهان در حال توسعه را همیشه با فاصله‌ای چند ساله با دنیای پیشرفته صنعتی خودشان قرار دهند.

بت تبعیض و لذت‌گرایی باید شکسته شود

به گفته رئیس‌جمهور کشورمان، این بت تبعیض باید شکسته شود، بت لذت‌گرایی باید شکسته شود و باید جای همه این بت‌ها “توحید” بنشیند که اگر ما گوینده و عمل کننده “لا اله الّا الله” باشیم حتما فلاح و رستگاری در کنارش است که او گفته است “قولو لا اله الّا الله تفلحوا”، باید برای یک نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای صنعتی و مدرن آماده شویم تا بتوانیم نسل جوان امروز و فردایمان را حراست کنیم و بعثت پیامبر(ص) را در دل جوان‌های ما پایدار و جاودانه سازیم.

روحانی ادامه داد: امروز دیگر ابزار رادیو و تلویزیون کم کم به کنار گذاشته می‌شود و موبایل و اینترنت جای آن ابزار را پر می‌کند، ما باید با همه ابزار نو خودمان را مجهز و آماده کنیم برای یک نبرد بزرگ تبلیغی، اگر همه توان خود را به کار گیریم چون محتوای ما محتوای حق است و منطبق بر فطرت است ما می‌توانیم پیروز شویم، امروز دیگر رسانه فقط نقشش ارتباط نیست، امروز رسانه تاثیرگذار بر سبک زندگی و هنجارهاست.

وی اضافه کرد: امروز رسانه‌ها تصویر را نه منعکس می‌کند که می‌سازد، که تولید می‌کند و در این روزگار است که اگر ما نتوانیم با قدرت از فرهنگمان صیانت کنیم، سبک زندگی جامعه اسلامی به تدریج سبکی غربی خواهد شد و کم کم خانه و خانواده غربی خواهد شد و کم کم رابطه زن و شوهر، فرزند و پدر، جوان دختر و پسر و در جامعه ما غربی خواهد شد و می‌رسد به روزی که از نو بت‌ها به جای “لا اله الّا الله” ظهور و بروز می‌کنند و این فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما نیاز به تولید و برند داریم، همان طور که ما باید غذای حلال را در دنیای اسلام و در جای جای جهان بازارش را بگسترانیم هر مسلمانی به هر کشوری رفت تابلوی غذای حلال چشم او را جذب کند و دل او را آرام کند و بتواند از غذای حلال استفاده کند.

روحانی افزود: ما باید تولید پاک و نظیف را هم بتوانیم جایگزین انواع تولیدهای منحرف‌کننده غربی کنیم و برای این کار باید برندی را به وجود بیاوریم و همه جا این برند به پدر و مادر این اطمینان را دهد که محتوایش هدایتگر است و به جوان آرامش دهد که با دیدن و شنیدن آن محتوا بر ایمانش افزوده می‌شود و بر یقینش به حق و قیامت افزون می‌گردد.

باید عمل سالم را به عنوان یک برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم

وی گفت: ما باید برند صالح تولید کنیم و عمل سالم را به عنوان یک برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم که هر مسئولی را با آن برند سالم اطمینان یابد هر چه نوشته درست و صحیح و منطبق با واقعیت است.

روحانی اضافه کرد: ما باید در زمینه فرهنگ و تولید فرهنگی و رادیو و تلویزیونی با برند خودمان افکار و اذهان دنیای اسلام را جذب کنیم، ما از فریادها و زرق و برق‌های دنیای غرب نباید بهراسیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما می‌توانیم پیشرو باشیم، می‌توانیم راه پیامبر(ص) را ادامه دهیم، اگر نمی‌توانستیم او امام هدایت ما نبود، اگر ما نمی‌توانستیم راه پیامبر(ص) را ادامه دهیم او صراط منیر ما نبود، اگر ما قابلیت برای دعوت پیامبر(ص) نداشتیم او “داعی الی الله” ما نبود، ما می‌توانیم راه پیامبر(ص) را برگزینیم، راه بعثت را ادامه دهیم، با بت‌ها بچنگیم، ما به همراه راه بعثت و راه علی(ع) و راه اهل بیت می‌توانیم حتی به قلب کعبه هم نفوذ کنیم و بت‌هایی که در کنار و گوشه چیده شده است را هم به زیر آوریم و بشکنیم و فقط یک ندا بر قلب جوان های مسلمان حاکم کنیم که “لا الی الّا الله و محمد رسول الله”.

امروز دنیای غرب و دشمنان اسلام می‌خواهند چهره اسلام را به گونه دیگری معرفی کنند

وی اضافه کرد: ما در این مقطع حساس تاریخی باید بار سنگینی که امروز بر دوش داریم را احساس کنیم، امروز دنیای غرب و دشمنان اسلام خواسته‌اند چهره اسلام را به گونه دیگری معرفی کنند، پیامبر ما پیامبر عفو و رحمت و برادری بود، او الفت و اخوت و مهر و صمیمیت را  در جامعه آورد، او جنگ‌های ده‌ها و قرن‌ها را از بین برد و نه تنها میان “اوس و خزرج” که میان همه جامعه که طالب وحدت بودند اتحاد و صمیمیت را ایجاد کرد.

رئیس‌ قوه مجریه بیان کرد: یک عده‌ای امروز این چنین اسلام را معرفی کنند که دزدیدن دختران در حال تحصیل دبیرستان را افتخار دینی و اسلامی خود بدانند و دختر جوان مسلمان را به عنوان برده تصرف و این کار وحشیانه و جاهلی را به نام اسلام معرفی کنند، چگونه امروز برای ما قابل تحمل است که یک عده گمراه و نادان که نه از قرآن بهره بردند نه از سنت و سیره پیامبر(ص) و هرگز پیامبر(ص) را به عنوان اسوه انتخاب نکردند و نپذیرفتند، به نام دین و جهاد، تروریسم، ارعاب، ترور  و وحشت مشکلات را در دنیای اسلام و در جوامع دیگر به نام دین و قرآن ایجاد کنند؟ امروز این رسالت سنگین بر دوش ما است که از اسلام و پیامبران و از بعثت پیامبرمان دفاع کنیم.

می‌توانیم با تولیداتمان و همبستگیمان در خبرها و تصویرها نگذاریم غرب پیشتاز باشد

رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ این کشور در انتخابات سال گذشته راه اعتدال را برگزیندند و دست رد به سینه افراط و افراطی‌گری زدند و همین ندای مبارزه با افراط و خشونت را به صورت یک ندای جهانی در سازمان ملل اعلام کردند، طرح عاری از خشونت را به عنوان یک طرح از جانب ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد بردند و آن را نه تنها تصویب کردند بلکه با صدای رسا آن  را به اتفاق آرا مصوب ساختند، این بدان معناست که ما می‌توانیم پرچمدار مبارزه با افراط و افراطی گری باشیم.

وی گفت: ما می توانیم چهره واقعی اسلام را در دنیای امروز معرفی کنیم، روزی باید فرا برسد که همه رسانه‌های جهان اسلام بتوانند یک رسانه مرتبط و مستقلی را در سراسر جهان به وجود آورند، ما می‌توانیم با تولیداتمان و همبستگیمان در خبرها و تصویرها نگذاریم غرب پیشتاز باشد، می‌توانیم نگذاریم آنها مفسر حوادث باشند.

روحانی بیان کرد: کاری که در این اتحادیه آغاز شده است کار میمون و مبارکی است، این کار باید توسعه یابد، هم با جذب رسانه‌های دیگر اسلامی در سراسر دنیای اسلام و هم با ارتقای کیفیت و محتوای برنامه‌ها، ما باید بتوانیم چهره واقعی اسلام را در رسانه‌های اسلامی معرفی کنیم و قرآن را تبیین  و راه پیامبر را ترویج کنیم که این رسالت بزرگ ماست.

به گفته رئیس‌‌جمهور ما باید در برابر توطئه‌های غرب برای انحراف افکار و اذهان نسل جوان بایستیم و با آن مقابله کنیم، ما باید همه آنهایی که با هدایت غرب یا با تحجر خویش راه غلط را انتخاب کرده‌اند و ایجاد وحشت و ترور و خشونت را به نام جهاد و دین معرفی کرده‌اند مقابله و چهره رحمانی اسلام را معرفی کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید به دنیا بگوییم که ما نه خشونت و نه افراطی داریم که این بیان قرآنی ماست که ما ظلم نمی‌کنیم همچنان که زیر بار ظلم نمی‌رویم.

وقتی رسانه‌ای اسلامی است یعنی دروغ نمی‌گوید

روحانی افزود: رسانه‌های اسلامی باید مورد اعتماد نه تنها دنیای اسلام باید مورد اعتماد افکار عمومی جهان قرار گیرد ، وقتی رسانه‌ای اسلامی است یعنی حقیقت و واقعیت را می‌گوید، یعنی دروغ نمی‌گوید، یعنی اغراق و مبالغه در خبر او نیست.

رئیس جمهور افزود: در جنگ ۳۳ روزه که باید به آن افتخار کنیم بیش از پیروزی در میدان نبرد و جنگ، پیروزی رسانه مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست، در جنگ اعراب  و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ مهم نبود که در آن جنگ چه کسی غالب شده و چه کسی مغلوب، مهم این بود که مردم در نجف در قهوه‌خانه‌ها که جمع می‌شدند به رادیوی کشورهای عربی گوش نمی‌کردند، دنبال صدای عربی اسرائیل بودند تا خبر واقعی جنگ را بشنوند، این فاجعه بود نه اینکه فرودگاه‌های مصر بمباران شد، این فاجعه بدتر بود که می‌خواستند سخن صدق را از صدای صهیونیست‌ها بشنوند، این تراژدی به حمدالله در جنگ ۳۳ روزه به عکس شد، در جنگ ۳۳ روزه صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند تا خبر واقعی جنگ را از صد ای مقاومت بشنوند که این افتخار برای دنیای اسلام است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تمام دنیا اگر می‌خواهند خبر راست را بشنوند، در تمام رادیو و تلویزیون‌هایی اسلامی که بار سنگین دارد باید صدق حدیث و ادای امانت سرلوجه کار ما باشد، همه باید اعتماد کنند، ما باید قلوب جهانیان را با رسانه‌ای که سرعت عمل، صداقت، ادای امانت، ظرافت و دقت دارد تصرف کنیم و خداوند هم قطعا ما را در این راه سخت یاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x