تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

اجرای “فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها” باعث افزایش مجدد قیمت آب و برق نخواهد شد

  • کد خبر : 28124
  • 19 اسفند 1392 - 7:32
اجرای “فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها” باعث افزایش مجدد قیمت آب و برق نخواهد شد

چیت چیان امروز در برنامه امضای قراردادهای سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب گفت:با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ،افزایش قیمت در آب و برق نخواهیم داشت.

کمال مهر:وزیر نیرو صبح امروز در حاشیه امضای قراردادهای سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب گفت:قیمت آب و برق با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در سال جدید افزایش نخواهد داشت.

وی افزود:تا پایان سال ۹۳ قیمت آب و برق براساس افزایش ۲۰ و ۲۵ درصدی صورت گرفته، اعمال خواهد شد.

چیت چیان با بیان اینکه افزایش ۲۴ درصدی قیمت برق شامل تمامی بخش‌ها می شود افزود: ساختار تعرفه برق براساس تصمیم دولت صورت گرفته است.

چیت چیان تصریح کرد: افزایش قیمت آب و برق کم است.

وی با بیان اینکه قیمت برق شامل دو قسمت می‌شود، اظهار داشت: هزینه تولید برق شامل دو قسمت می‌شود که اولین قسمت آن هزینه سوخت، دومین قسمت آن هزینه تولید برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هزینه سوخت هر کیلو وات ساعت برق ۲۰ تومان و هزینه تبدیل، توزیع و انتقال آن ۶۸ تومان است، تصریح کرد: در ازای هزینه ۸۸ تومانی هر کیلو وات ساعت برق تنها ۴۳ تومان از مردم دریافت می‌شد که این مقدار کمتر از نصف هزینه واقعی تولید است.

وی ادامه داد: با افزایش ۲۴ درصدی قیمت برق هزینه دریافتی از مشترکین بابت هر کیلووات ساعت از ۴۳ تومان به ۵۳ تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم است افزود: اگر قیمتها قیمت آب و برق واقعی نشود این صنعت به سختی به حیات خود ادامه خواهد داد و با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

چیت چیان ادامه داد: از ۴۳ تومانی که بابت هر کیلو وات ساعت از مشترکین دریافت می‌شد این وزارتخانه ۱۶۶ ریال بابت کمک به یارانه‌ها به صندوق هدفمندی واریز می‌کرد این بدان معنی است که در ازای هزینه ۸۸ تومانی تولید هر کیلو وات ساعت تنها ۲۷ تومان به وزارت نیرو داده می‌شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: مردم با صرفه جویی و مدیریت مصرف این افزایش قیمت را احساس نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا در سال ۹۳ بخش آب و برق به هدفمندی یارانه‌ها کمک خواهند کرد، گفت:قرار بر این است که  از ۴۰۰ میلیارد تومانی که از محل درآمدهای آب به هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و کمک می‌شد، پرداخت نشود.

چیت چیان در مورد برق نیز اظهار داشت: در مورد برق نیز ۳۵۰۰ میلیارد تومان به هدفمندی پرداخت می‌شد که از سال آینده مقرر شده است ۲۲۰۰ میلیارد تومان بابت سوخت به وزارت نفت پرداخت شود.

***تمام اعتبارات عمرانی کشور پاسخگوی نیاز کشور نیست

همچنین حمید چیت‌چیان در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب با اشاره به اینکه مشکل آب یک مشکل همگانی است، گفت: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد نه فقط به دست دولت و نه فقط به دست بخش خصوصی باشد بلکه این دو بخش باید مشارکت کنند.

وی بابیان اینکه اگر تمام اعتبارات عمرانی کشور را هم به بخش آب اختصاص دهیم بازهم پاسخگوی نیاز کشور نیست افزود:بهترین راهکار برای این موضوع مشارکت بخش خصوصی و دولتی است.

چیت چیان اظهار داشت: دولت مسوول تامین آب شرب مردم و دفع بهداشتی فاضلاب است و در این میان بخش خصوصی می تواند درهمه کارها مشارکت داشته و از تسهیلات بانک‌ها در این راستا استفاده کند.

وی  تصریح کرد: دولت با ایجاد مکانیزم افتتاح اسناد اعتباری به بخش خصوصی این اطمینان را می دهد که تعهدات دولت بدون وقفه انجام شود.
چیت چیان گفت:باید به وزارت نیرو کمک شود تا این مبحث، مکانیزم قانونی پیدا کند و با رفت و آمد مدیران این قرار بر هم نخورد چرا که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در مدت ۲۰ یا ۳۰ سال سرمایه خود را برگرداند.

وی در مورد سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و تمایل آن‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران گفت: مانع این کار قیمت غیر منطقی آب است. در حال حاضر قیمت آب به ازای هر متر مکعب ۲۵۵ تومان است که با افزایش ۲۰ درصدی به ۳۰۰ تومان می‌رسد. قبول دارم در برخی نقاط دولت باید یاری کند اما عدم سرمایه‌گذاری به دلیل نبود قیمت منطقی برای آب و دفع بهداشتی فاضلاب است.

وزیر نیرو تاکید کرد: نمی گویم که قیمت‌ها را صد برابر کنیم اما اگر تدبیری که از سال ۷۰ شروع شده بود ادامه پیدا می‌کرد بدون دخالت دولت قیمت آب و برق به نرخ واقعی می رسید. اما متاسفانه این اشتباه را مرتکب شدیم که در سال ۸۹ قیمت آب به یکباره دو برابر شد و بعد از آن را ثابت نگه داشتیم درحالی که اگر با شیب ملایم این نرخ افزایش می یافت به قیمت منطقی می رسید و هر دو صنعت با توان به کار خود ادامه می دادند.

چیت‌چیان با اشاره به افزایش صنعت آب و برق گفت: تصور نمی‌شود که این هزینه برای مردم غیر قابل تحمل باشد. براساس محاسبه‌ای که کردم به طور متوسط هر خانوار ۶۹ هزار تومان در ماه هزینه تلفن می‌دهد در حالی که ۵۰ درصد مردم کمتر از ۳۰۰۰ تومان برای آب مصرفی در حمام می‌پردازند.

وی در پایان با اشاره به عدم تکمیل شبکه‌های آبرسانی در روستاها گفت: موجب شرمساری است که تعدادی از روستاها در حال حاضر فاقد شبکه آبرسانی هستند و با تانکر آبرسانی می‌شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=28124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x