تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

ابتکار: قاسم سلیمانی، یک سربازِ دلواپسِ سیاست است!/ باید با ترامپ مذاکره کنیم تا از وضعیت سیاه اقتصادی رها شویم!

  • کد خبر : 214370
  • 11 مرداد 1397 - 17:39

هر جا و هر کسی دفاعی جانانه از اقتدار ایران و عزت مردم کشورمان انجام می‌دهد، اصلاح‌طلبان به خط شده و به آن حمله می‌کنند.

صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۱ مرداد

«کمال مهر» – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با ترامپ مذاکره کنیم تا از وضعیت سیاه اقتصادی رها شویم!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت:

«ما در شرایطی هستیم که هر روز به نقطه‌های تاریک بیشتری از جهت اقتصادی می‌رسیم. پیشنهادم به دولت این است که اصل مذاکره اگر براساس منافع ملی ما باشد باید آن را بررسی کرد. اگر براین اساس، اصل مذاکره را بپذیریم، می‌توانیم راجع به چگونگی آن صحبت کنیم. از آنجا که از جهت سیاست خارجی و هم از جهت داخلی زمینه‌های نارضایتی اجتماعی در جامعه کاملاً فراهم است، می‌تواند ما را با مشکلاتی مواجه کند. با در نظر گرفتن اینکه سیزدهم مردادماه مرحله اول تحریم‌هاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی بساط‌شان را جمع کرده و درحال خروج از ایران هستند، نقطه عطف اینجاست که ما نمی‌توانیم از یک دریچه به سیاست نگاه کنیم. سیاست یک امر متغیری است که با هیچ موضع ثابتی قابل قیاس نیست…الان با قدرتی که در دریای سرخ از طریق حوثی‌ها از خود نشان داده‌ایم، می‌توانیم در پشت مذاکره امتیاز هم به‌دست بیاوریم».

طیف اصلاح طلب با سیاه نمایی وضعیت کشور و منجی سازی از ترامپِ قمارباز، در پی آن است تا برجام های دیگری را به مردم تحمیل کند.

اصلاح طلبان که اکنون برای مذاکره با ترامپ ذوق زده شده‌اند، همان جماعتی هستند که در توجیه شکست و ناکامی برجام، تقصیرها را گردن ترامپ می‌انداختند و او را دیوانه و تافته‌ای جدا بافته از حاکمیت آمریکا معرفی می‌کردند و هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد، تیتر زدند که «مزاحم رفت»!

این طیف، راه حل گشایش اقتصادی را مذاکره با آمریکا جا می زند. این در حالی است که دقیقاً همین رویکرد در موضوع مذاکرات هسته‌ای از سوی این جماعت دنبال شد و همه امور کشور حتی آب خوردن مردم به مذاکرات گره خورد؛ اما در نهایت علیرغم امضا و اجرای برجام، مشکل رکود، بیکاری، گرانی و…در جای خود باقی ماند.

علیرغم فضاسازی‌های گسترده اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، همانطور که منتقدان نیز از ابتدا به درستی اشاره کرده بودند، برجام نه تنها به لغو تحریم‌ها منجر نشد، بلکه به ابزاری در دست دشمن برای فشار بر ایران و معلق نگه داشتن اقتصاد ایران و زمینه‌ای برای تعمیم به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان بدل شد.

آنچه مبرهن و آشکار است اینکه اصلاح طلبان با در اختیار داشتن اکثریت مطلق کابینه، هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور نداشته و همچنان به نفطه های خیالی چشم دوخته‌اند.

** ابتکار: قاسم سلیمانی، یک سربازِ دلواپسِ سیاست است!

روزنامه ابتکار در گزارشی وقیحانه و توهین آمیز به فرماندهان ارشد سپاه پاسداران حمله کرد.

این روزنامه اصلاح طلب در گزارشی با عنوان «سربازان دلواپس سیاست» نوشت:

«این روزها از گوشه و کنار سپهر سیاست ایران صداهای فراوانی بلند است. صداهایی که مخاطب بسیاری از آن‌ها دولت بوده و هر کدام سعی می‌کنند نقدی، پیشنهادی یا حتی دخالتی در امور دولت داشته باشند. در میان تمام این صداها به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌ها، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای فرماندهان ارشد و نیمه‌ارشد نظامی در عرصه‌های گوناگونی سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیش از بقیه به گوش می‌رسد. یکی از رئیس‌جمهوری دفاع می‌کند؛ دیگری از او تقدیر می‌کند؛ آن یکی دولت را تهدید می‌کند؛ و فرمانده بعدی به ارائه راهکارهای دیپلماتیک به رئیس دولت و مسئول اجرای قانون اساسی بسنده می‌کند؛ در آخر هم از میان این فرماندهان یکی سعی می‌کند راهبردهای اقتصادی ـ جنگی به دولت ارائه دهد؛ اما چرا فرماندهان نظامی در این ایام به فکر حضور در عرصه اجتماعی و رسانه افتاده‌اند؟ در مراسم مختلف ـ با بهانه و بی‌بهانه ـ دولت، مجلس، مردم و حتی رئیس ایالات متحده را مخاطب قرار می‌دهند و هر بار در کسوتی تازه در می‌آیند. یک روز دیپلمات می‌شوند، روز دیگر کارشناس اقتصادی و فردای بعدی تحلیل‌گر مسائل داخلی و امنیتی در کشور».

ابتکار در ادامه نوشت:

«از زمانی که قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با داعش در نامه‌ای به رهبری انقلاب اعلام کرد کار داعش تمام شد تا مخاطب قرار دادن رئیس ایالات متحده آمریکا کمی بیشتر از یک سال گذشت... سلیمانی با چنین ادبیاتی، سطح یک مجادله دیپلماتیک را به طور کلی دگرگون کرد و ابعاد تازه‌ای برای آن ساخت. وجوهی که به طور مسلم روندها را از شکل فرآیند دیپلماتیک به نوع دیگری از منازع و موازنه قدرت تبدیل خواهد کرد. تا جایی که چندی پس از این اظهارنظر شایعه‌ای مبنی بر تذکر رهبر انقلاب به سردار سلیمانی مطرح شد. البته این شایعه روز گذشته توسط رسانه‌های اصولگرا تکذیب شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج حق هیچ‌گونه دخالت در امور سیاسی و حزبی و انتخاباتی را نداشته و باید به وظیفه اصلی مصرح خود در قانون اساسی و اساسنامه‌های خود بپردازند و این قبیل مداخله‌ها می‌تواند جرم بوده و باعث مجازات مرتکب یا مرتکبان شود».

در روزهای گذشته، «محمد جواد حجتی کرمانی» در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «سخنی با سردار حاج قاسم سلیمانی» نوشته بود: «اولیای دین، به‌ویژه رسول‌اکرم (ص) و حضرت امام علی (ع) و امام حسین (ع) در همه -آری همه- جنگ‌ها، هرچه می‌توانستند سعی می‌کردند از جنگ جلوگیری کنند…حرف من این است که یک نظامی، وقتی سخن می‌گوید، در فضای “نظامی” و “جنگ” سخن می‌گوید و به نظر بنده، ما درحال‌حاضر در “فضای سیاسی” و “دیپلماسی” قرار داریم و این دشمن است که از جنگ سخن می‌گوید که ما را تحریک کند و به عکس‌العمل وادارد…بر نظامیان است که درحال‌حاضر دندان روی جگر بگذارند».

روزنامه اعتماد نیز در روزهای گذشته با کنایه، اظهارات اقتدارآفرین سردار سلیمانی را، رفتاری انتخاباتی تعبیر کرد!

هر جا دفاعی جانانه از اقتدار ایران و عزت مردم کشورمان صورت می‌گیرد، اصلاح طلبان به خط شده و به آن حمله می‌کنند.

افکار عمومی هنوز واکنش سخیف اصلاح طلبان به شکست داعش را فراموش نکرده است. در پایان آبان ۹۶ و در برهه‌ای که کمر داعش توسط رزمندگان محور مقاومت به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی شکسته شد، روزنامه‌های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ، این اتفاق بزرگ را کم اهمیت جلوه داده و مدعی شدند که باید پرونده منطقه از سپاه قدس به وزارت خارجه تحویل داده شود.

پیروزی غرورآفرین رزمندگان محور مقاومت بر گروهک تکفیری تروریستی داعش در حالی بود که اصلاح طلبان پیش از آن بارها اعلام کرده بودند که حضور نظامی ایران در سوریه منطقی و قابل قبول نیست! و در نهایت راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. بر همین اساس، افرادی همچون کرباسچی- از اعضای شاخص حزب کارگزاران- با وقاحت به مدافعان حرم حمله کردند.

از جماعتی که از شکست داعش، دلواپس می‌شود، حمله به سردار قاسم سلیمانی، عجیب نیست.

** راغفر: نوسانات نرخ دلار به اخم و لبخند آمریکا ارتباطی ندارد

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه قانون نوشت:

«عده‌ای معتقدند به دنبال صحبت‌های اخیر ترامپ در خصوص مذاکره با ایران، نرخ دلار با کاهش روبه رو شده است اما باید اقرار کرد که نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رییس جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم سازد. دلار ۱۱ هزار تومانی یا ۹ هزارو ۵۰۰ تومانی هیچ‌کدام به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ این یک دروغ محض است که واکنش‌های ترامپ موجب کاهش یا افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود. آنچه تاکنون بر بازار ارز اتفاق افتاده است باید در مافیای داخل کشور ردیابی شود که چه کسانی این نرخ‌ها را میان اذهان عمومی منتشر می‌کنند…مردم زمانی که انفعال مسئولان اجرایی کشور را در مقابل این نوسانات التهاب برانگیز در جامعه مشاهده می‌کنند، تردیدشان برانگیخته می‌شود و گمان می‌برند که مسئولان پشت پرده این نوسانات هستند و خوشان به این وضعیت دامن زده‌اند. به همین خاطر اضطراب‌شان چندبرابر می‌شود. متاسفانه مسئولان هیچ واکنشی جدی در برابر این وضعیت نشان نداده‌اند».

گفتنی است مشرق پیش از این، در مطلبی با عنوان «دم خروس التهابات ارزی بیرون زد!» نوشته بود: «کارشناسان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و افزایش مشکوک قیمت برخی از اقلام، بخشی از عملیات روانی جریان خاص برای گروگان گیری اقتصاد ایران و سپس زمینه چینی برای تحمیل برجام های بعدی است… ذوق زدگی روزنامه‌های اصلاح طلب از پیشنهاد مضحک ترامپ و القای مساعد شدن اوضاع اقتصادی در صورت مذاکره با آمریکا، به طرز قابل توجهی دم خروس التهابات ارزی را بیرون زد».

برخی روزنامه‌های اصلاح طلب در روزهای گذشته با تیترهایی همچون «صعود انفجاری بورس روی موج توافق و ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز» اینگونه القاء کرده بودند که در حالیکه ترامپ فقط پیشنهاد مذاکره داد، بازار اینگونه مثبت شد، حالا اگر مذاکره کنیم چه شود!

** راهکار جدید دولت برای رفع مشکلات معیشتی؛ کنسرت رایگان ببینید!

روزنامه ایران-ارگان دولت- در گزارشی نوشت:

«پس از اعلام آمادگی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت رایگان خیابانی، سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ نیز برای اجرای چنین کنسرتی اعلام آمادگی کرد. او با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش بیان کرد: “امروز خبردار شدم تعدادی از مسئولان کشور با برگزاری کنسرت رایگان خیابانی موافقت کرده‌اند البته این موافقت ضمنی بوده است. با توجه به اینکه ایده خیلی خوبی است، من هم آمادگی خودم را برای برگزاری کنسرت رایگان خیابانی اعلام می‌کنم، مخصوصاً دراین شرایط اقتصادی دیگر لازم نیست کسی برای حضور این کنسرت هزینه بپردازد و همه اقشار می‌توانند در آن حضور داشته باشند”. حدوداً دوماه گذشته سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ در واکنش به مشکلات معیشتی مردم ۱۲ سانس کنسرت خود را لغو کرده و گویا ۱۵۰ میلیون تومان هم متضرر شده است؛ اما پیشنهاد همایون شجریان نقطه آغازی برای اهالی موسیقی بوده وحال این هنرمندان با قوت قلب بیشتری درکنارهم ایستاده‌اند و برای آنکه تسکینی بر دردهای این روزهای جامعه باشند از برگزاری کنسرت رایگان خیابانی برای مردم استقبال می‌کنند...استقبال بسیار خوبی هم از سوی هنرمندان صورت گرفته، خصوصاً اجرای کنسرت برای اقشاری که این روزها حال و روز خوبی ندارند و از تمکن مالی هم برخوردار نیستند».

یک روز دولت بر موضوع «ایجاد اماکن مشخص برای تجمعات اعتراضی» مانور می‌دهد و روز دیگر برای «برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان».

این اقدامات به نوعی پاک کردن صورت مسأله است، چرا که در حال حاضر مسئله اساسی «اقدام و عمل» و «پاسخگویی به مطالبات مردم» است. در حال حاضر مطالبات اصلی مردم مربوط به معیشت و مسائل اقتصادی است. حقوق معوقه کارگران، هزینه بالای اجاره مسکن و تحت فشار بودن مستاجران، گرانی اقلام ضروری خانوار، بیکاری جوانان، تأمین مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه، رکود در بخش تولید، واردات بی رویه و کنسرت رایگان دردی از مردم دوا نمی‌کند و به نوعی توهین به کرامت مردم است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=214370

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x