تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

آیا فمینیسم مقام زن را در هستی احیا کرد؟

  • کد خبر : 35063
  • 01 اردیبهشت 1393 - 9:11
آیا فمینیسم مقام زن را در هستی احیا کرد؟

در طی یک قرن و نیم، جنبش رو به رشد زنان هدف خود را تغییر ساختارهای اقتصادی-اجتماعی و سیاسی مبتنی بر تبعیض جنسیتی علیه زنان قرار داده‌است.

به گزارش گروه مناسبتی «کمال مهر»؛ فمینیست‌های اولیه را به اصطلاح «موج اوّل فمینیسم» می‌نامند. نهضت‌های حق‌طلبانهٔ زنان تا سال ۱۹۶۰ جزو موج اوّل هستند. اولین آثار زنان در این موج از نقش محدود زنان انتقاد می‌کند، بدون این‌که لزوماً به وضعیت نامساعد آن‌ها اشاره کند و یا مردان را از این بابت سرزنش کند. موج اوّل فمینیستی با روشنگری‌های مری ولستون کرافت و بیانیهٔ ۳۰۰ صفحه‌ای‌اش در سال ۱۷۹۲ در انگلستان آغاز شد.

یکی از کمپین‌های عموماً موفق فمینیست‌ها، جنبش دستیابی به حق رأی بود که به وسیلهٔ فعالانی چون املین پنکهرست رهبری می‌شد. پنکهرست جزو دسته‌ای از زنان بود که پیش از جنگ جهانی اول در کمپین بعضاً خشونت‌آمیزی برای دستیابی به حق رأی برای زنان فعالیت می‌کردند. زنان انگلیسی و آلمانی در پایان جنگ جهانی اول به حق رأی دست پیدا کردند، اما در فرانسه و ایتالیا، تا پایان جنگ جهانی دوم حق رأی نداشتند.
بر این اساس، فمینیسم در پی دفاع از حقوق زن بوده است حقوقی که در پی هزاران سال در جهان نادیده گرفته شده است و در پی فشارهای ظالمانه و مستمر علیه حقوق و جایگاه زن در عالم هستی شکل گرفت اما مشکل اساسی این جنبش به این موضوع بر می گردد که در پی بحران ایجاد شد اما به دنبال معرفت و شناخت حقیق منزلت زن برنیامده است.

فمینیستها به دنبال ان هستند که زن حقی برابر و همر رتبه مرد پیدا کند وتا به منزلت و که مقام مرد نرسد به جایگاه حقیقی خودش دست نیافته است یعنی اینجا نیز مرد و جایگاه وی اصالت دارد و زن هست که باید در ظل مرد و هم رتبه مرد بشود و کارهای مردانه بکند تا از زن استیفای حق بشود و این اوج تحقیر زن است نه کرامت زن!!
اما در نگاه توحیدی و قرآنی زن و مرد از یک سرشت و از یک فطرت پاک و با حقوق همتا و ویژه خود آفریده شده اند. زن نه در رتبه مرد بلکه در یک مرتبه ای همتا و هم عرض مرد و به موازات مرد قرار دارد نه در همان رتبه ای که مرد قرار دارد، بلکه به مانند یک خط موازی در کنار خط مرد قرار دارد و هم مرتبه و هم عرض مرد است .

مرد مظهر برخی اسماء و صفا الهی است و زن نیز مظهر و تجلی برخی دیگر از صفات و اسماء الهی است که مرد محروم از آن است و حتی در برخی جهات از نگاه عرفانی برتر از مرد می باشد!
رسیدن به این مقام مستلزم شناخت جایگاه حقیقی زن است و متاسقانه فمنیسم محروم از این شناخت است. برای شناخت این جایگاه باید به دنبال یک الگوی کامل و زن کامل بود و حضرت زهرای مرضیه(س) نمونه و اسوه کامل این زن است و این نشان می دهد عصمت و تکامل مختص مرد نیست بلکه زن نیز می تواند به این جایگاه رفیع دست یابد.

پرویز حاجی زاده کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x